CNADNR a anunţat ieri câştigătorii tronsoanelor de autostradă Nădlac – Arad, Timişoara – Lugoj, Lugoj – Deva şi Orăştie – Sibiu. Faptul că majoritatea firmelor se găsesc printre clienţii preferaţi ai Companiei nu mai este un secret. Aceştia sunt însă specializaţi şi în câştigarea claim-urilor (n. red. pretenţiilor) pe contracte Fidic, contracte neadaptate legislaţiei noastre. Cum Coridorul IV are la bază exact contracte Fidic, constructorii nu trebuie decât să aştepte Compania să greşească. De altfel, mai toţi câştigătorii anunţaţi ieri sunt specializaţi pe astfel de contracte.
Daniela Drăghia, noul director al CNADNR, va semna pe bandă rulantă pretenţii de milioane de euro. Nu de alta, dar în perioada în care a fost directorul ISPA milioane de euro au ajuns în buzunarele constructorilor. Autostrada Lugoj-Deva va fi construită de asocierea reprezentată de Tirrena Scavi. Această firmă a reabilitat două sectoare din DN 6 şi a cerut claim-uri de 50 de milioane de euro! Potrivit raportului semnat de Daniela Drăghia, firma italiană a fost îndreptăţită să primească într-un final 16 milioane de euro. Tot Tirrena Scavi a câştigat şi lotul al doilea al tronsonului Timişoara – Lugoj. Pe acelaşi tronson va lucra şi firma lui Dorinel Umbrărescu, Spedition UMB-Tehnostrade. Istoria UMB cu CNADNR este veche. În 2008, CNADNR organiza o licitaţie pentru reabilitarea DN 12 Topliţa – Sandominic, proiect în valoare de 200 de milioane de euro, 50% bani de la stat şi 50% fonduri BEI. Jocurile politice au făcut ca marele câştigător să fie Dorinel Umbrărescu. BEI a transmis CNADNR un raport usturător iar Compania a fost pe punctul să piardă finanţarea de 100 de milioane de euro.
Primul lot al tronsonului Nădlac – Arad va fi realizat de asocierea condusă de Romstrade, firmă care a câştigat de curând şi reabilitarea DN 5 Bucureşti – Adunaţii Copăceni. Lotul al doilea va fi construit de Alpine Bau. Autostrada Orăştie – Sibiu a fost împărţită în patru loturi. Primul va fi realizat de Strabag, companie care a reabilitat, printre altele, şi sectorul Craiova – Drobeta Turnu Severin al DN 6, sector pe care a câştigat claim-uri frumoase. Cel de-al doilea lot va fi realizat de companiile Straco Grup şi Studio Corona SRL Civil Engineering. Straco lucrează şi pe centura de sud a Bucureştiului, una dintre lucrările extrem de scumpe care se realizează integral pe bani de la buget. Al treilea lot al Autostrăzii Orăştie – Deva a fost câştigat de firma Impregilo, iar ultimul lot de asocierea italiano-româno Astaldi-Euroconstruct Trading ’98 - Astalrom. Dacă Euroconstruct nu mai are nevoie de prezentări, fiind una dintre firmele de casă ale Companiei, Astaldi se poate lăuda cu claim-uri generoase câştigate cu CNADNR. Pentru lucrarea Feteşti Cernavodă, Astaldi primit în plus 3.800.000 de euro.