TRAFIC GREU
30 noiembrie 2008 este data la care trebuie încheiat pasajul
suprateran ce traversează calea ferată de la graniţa Sectorului 2 cu Voluntari. Termenul
va fi depăşit cu cel puţin şase luni
E un Porsche? Nu-i un Porsche... Ba da, da-i într-un nor de praf. O fi gri, o fi albastru, nimeni nu mai ştie de cînd cu podu’ peste calea ferată ce taie Şoseaua Pipera-Tunari. Va mai dura mult şi bine, ca şi haosul din trafic, praful din ochi şi băile de nămol aferente.
Una dintre cele mai “la modă” zone de blocaj în trafic este la intrarea pe Şoseaua Pipera-Tunari. Autorităţile s-au gîndit să facă un pod peste calea ferată de la graniţa Sectorului 2 cu Voluntari. Au accesat fonduri PHARE şi-au rămas cu podu-n aer. De ce? Pentru că săpăturile pentru fundaţie au scos la iveală, nu un sit arheologic, ci reţelele Distrigaz, Apa Nova, Electrica şi Romtelecom. Care, evident, au trebuit mutate înainte de a se începe lucrarea de construcţie. Cine e vinovat? Preşedintele Consiliului Judeţean Ilfov, Cristache Rădulescu, spune că vinovate sînt cele patru regii care-au dat avize pentru proiect. În schimb, Distrigaz, Apa Nova, Electrica şi Romtelecom s-au scuzat simplu, spunînd că n-aveau de unde să ştie de existenţa reţelelor, pentru că erau foarte vechi. “Cu aceşti bani pe care Primăria Voluntari şi Primăria Sectorului 2 i-au scos de la buget pentru devierea reţelelor se puteau face multe alte lucruri. I-am întrebat şi eu atunci cum de au dat acele avize, dacă nu ştiau nimic despre conducte şi cabluri, dar au zis că nu-i interesează şi că ne dau avizul pentru deviere, dar să facem lucrările cu banii noştri”, ne-a explicat Cristache Rădulescu.
Băi de nămol
Pînă la finalizarea lucrărilor ne vom umple toţi de praf şi de noroi, dacă vom încerca să pătrundem în fortăreaţa Pipera. De ce fortăreaţă? Pentru că e-mprejmuită de blocaje în trafic. Dacă vrei să ajungi din Aviaţiei, te loveşti de lucrările de peste calea ferată, drumul e blocat, iar circulaţia e deviată pe o potecă plină de piatră şi praf. Dacă alegi varianta din Şoseaua Andronache, spre Voluntari, n-ai cîştigat nimic: se lucrează de zor pe toată lungimea şoselei, iar blocaje-s la tot pasul. Dacă ocoleşti prin Băneasa: ţeapă! Blocaj la Antena 1, blocaj la pod şi iar blocaj pe Iancu Nicolae, unde se lucrează de zor pe mijlocul drumului. Deci tot prima variantă, peste calea ferată, e mai simplă, doar că ai de ocolit şi de băgat maşina sau picioarele-n praf şi noroi.
Soarta e de vină
“Proiectul trebuia finalizat la 30 noiembrie 2008 şi avem întîrziere de maximum şase luni. Aşa estimăm noi, dar sperăm să terminăm mai repede, în martie cel tîrziu să-l putem da în funcţiune”, spune Speranţa Clişeru, şefa direcţiei de Utilităţi Publice din cadrul Primăriei
Voluntari. Reţelele Distrigaz, Electrica, Apa Nova şi Romtelecom, aflate dedesubt, au fost deviate, dar lucrările au durat mult mai mult decît s-a estimat. Vina pentru întîrziere rămîne undeva în aer. “A fost o lipsă de comunicare.
Noi am anunţat că avem deja în lucru troate studiile de deviere, dar nu s-a gîndit nimeni că va dura atît de mult. Ministerul Integrării Europene a licitat lucrarea în octombrie 2006, iar în martie 2007 a dat preaviz de o lună ca să înceapă construcţia, fără să ne consulte pe noi”, mai explică directoarea de la Utilităţi Publice. Primăria Voluntari lucra deja la proiectele de deviere, începute în iulie, dar acestea nu s-au terminat cînd au crezut specialiştii. “Noi am terminat cu totul în decembrie, însă din septembrie şi constructorul a început să lucreze, pe anumite porţiuni deja eliberate.
Au mai fost nişte întîrzieri ulterioare pentru că am avut probleme cu Apa Nova, care nu ne-a dat avizul pentru construcţie. Exista o hotărîre de Guvern care interzicea construcţiile la mai puţin de zece metri de apeducte, iar noi eram la 6,80 şi la 3,80 metri, deci la pila doi şi la pila trei nu s-a lucrat. Hotărîrea de guvern care a modificat distanţele a apărut la 3 iulie şi după aceea s-a lucrat şi la cele două”, mai explică Speranţa Clişeru. Cei de la Primăria Voluntari sînt foarte optimişti în privinţa pasajului Pipera-Tunari, spunînd că acum se merge deja în linie dreaptă, că s-au terminat toate picioarele de pod şi încep să se asambleze traversele, după 6 octombrie. În privinţa banilor, un lucru e cert: dacă s-ar fi luat în calcul de la început şi lucrările pentru devierea reţelelor Distrigaz, Apa Nova, Electrica şi Romtelecom, s-ar fi accesat fonduri structurale, iar cele două primării ar fi scos din buzunarul propriu doar 2% din costuri. Proiectul este făcut însă cu fonduri PHARE, adică are o finanţare maximă de numai 5 milioane de euro, restul costului fiind suportat de beneficiari, adică de cele două primării.
Ambiţii de Ilfov
Podul peste calea ferată va fluidiza traficul pe Şoseaua Pipera-Tunari. Proiectul a fost iniţiat de Consiliul Judeţean Ilfov, în parteneriat cu Consiliul Local al Sectorului 2 şi cu Consiliul Local al oraşului Voluntari. Pasajul suprateran va avea rampe de acces şi un profil transversal al carosabilului de patru benzi, cu racordare la drumurile laterale. Iniţial, valoarea proiectului era de 6,225 milioane de euro: 64% fonduri PHARE, 20% de la bugetul de stat, iar 16% de la consiliile locale (Sectorul 2 şi oraşul Voluntari). După descoperirea reţelelor Distrigaz,
Apa Nova, Electrica şi Romtelecom, cu necesitatea devierii lor, lucrarea s-a ridicat la 10 milioane de euro, iar diferenţa a fost suportată de cele două primării. Cînd va fi terminat, podul va avea 102 metri lungime, 18,60 metri înălţime, iar lungimea celor două rampe de acces pe pod va fi de 235 de metri. Dacă termenul de finalizare va fi depăşit, constructorul va fi penalizat. Licitaţia organizată de Ministerul Integrării a fost cîştigată de un consortiu format din trei firme portugheze, Mota-Engil Engenharia e Construcao SA, Construcoes Gabriel SA şi Empressa de Construcoes Amandio Carvalho, acestea solicitînd prelungirea termenului de finalizare pînă în aprilie 2009.