Ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, afirma ca exista o discutie constanta intre guvernele celor doua tari privind achizitionarea de catre Romania de avioane F16. O problema este costul foarte ridicat, Gitenstein precizand ca nu trebuie neaparat sa fie avioane noi si ca ele pot fi reconditionate.
Citeste si Ambasadorul SUA la Bucuresti: Daca SUA va adopta noua legislatie, Polonia va intra in Visa Waiver inaintea Romaniei
"A fost discutie constanta intre guvernele celor doua tari. Problema este costul foarte ridicat. Un F16 nou costa aproximativ 100.000.000 de dolari, iar avioanele MIG 21 ale Romaniei vor fi scoase din uz. Sunt de acord cu evaluarea facuta de Armata Romana ca este necesara trecerea la o noua generatie de avioane si vrem sa va ajutam sa faceti acest lucru. Insa este posibil ca avioanele sa nu fie noi sau doar o parte sa fie noi, o parte vechi. Este important sa retineti insa ca tranzactia este facuta cu Fortele Aeriene ale SUA, cu programele sale de pregatire si de integrare a tehnologiei. Acesta este obiectivul nostru acum: gasirea unei modalitati de incepere a selectiei si antrenarii pilotilor pentru trecerea la urmatoarea generatie de avioane. Este important sa existe avioane disponibile cat mai curand posibil, pentru ca Fortele Aeriene americane nu ii vor pregati pe piloti daca ei nu au avioane pe care sa le piloteze. Nu trebuie neaparat sa fie avioane noi. Pot fi avioane reconditionate", a declarat Gitenstein, aseara, la TVR Info.
Ambasadorul SUA la Bucuresti a precizat ca cererea initiala ca SUA sa ia in considerare vanzarea de avioane Romaniei a venit din partea Guvernului roman si ca avioanele reconditionate pot fi o solutie.
"Exista avioane reconditionate care au 95% din capacitatile avioanelor noi. Chiar au zburat in zona interzisa zborului din Libia. Am vorbit recent cu unul dintre reprezentantii conducerii companiei Lockheed Martin, care mi-a spus ca a fost pilot timp de 20 de ani si in niciuna dintre operatiunile NATO nu a pilotat un avion nou. Asadar problema nu este daca avioanele sunt noi sau vechi. Este important sa se inceapa pregatirea pilotilor si obtinerea avioanelor pentru a putea fi folosite. Altfel, daca se face pregatirea pilotilor, dar nu au ce pilota, programele de pregatire vor fi inutile", a explicat oficialul american.
Intrebat daca sunt "inghetate" discutiile privind achizitionarea de F16, Gitenstein a raspuns ca discutii pe aceasta tema au avut loc pe tot parcursul mandatului sau.
"Nu sunt inghetate, asa cum nu sunt nici toate celelalte aspecte ca urmare a schimbarii Guvernului", a conchis Gitenstein.