Cele douasprezece dispozitive 'self-service Check-in', instalate anul trecut, in noiembrie, la terminalul de Plecari Internationale din Aeroportul Henri Coanda continua mai mult sa incurce, decat sa ajute calatorii, dat fiind ca aparatele nu cunosc limba romana.
Dispozitivele, o prezenta comuna in aeroporturile internationale, au fost instalate de Compania Nationala de Aeroporturi Bucuresti (CNAB) cu scopul de a micsora cozile la check-in si a-i ajuta pe calatori sa isi simplifice procedurile de inbarcare si sa isi aleaga locul in avion.
Felul in care dispozitivele trebuie folosite este aparent simplu, putand fi operat de oricine stie sa scoata bani de la un bancomat. Calatorul trebuie sa selecteze una dintre cele sase companii aeriene disponibile si sa introduca ori buletinul, ori pasaportul in scanner, precum si codul de rezervare al biletului.
Apoi sunt alease destinatia si locul dorit in avion. La final, aparatul printeaza cardul de imbarcare.
Daca operatiunile sunt simple, interactiunea cu aparatele s-a dovedit a fi mai complicata. Dispozitivele pot opera in mai multe limbi, printre care engleza, franceza, germana, chineza sau chiar poloneza, insa nu si in romana. Astfel, teama de a nu face o eroare, in randul calatorilor care nu stapanesc bine o limba straina, a facut ca aparatele sa fie evitate, oamenii preferand in continuare exact metoda pe care dispozitivele de self-service ar fi trebuit sa o inlocuiasca – statul la coada.
Angajat care explica modul de folosire
La mai bine de patru luni de la instalarea aparatelor, in absenta unui soft care sa permita utilizarea limbii romane, companiile aeriene au recurs la o metoda mai putin high-tech. Au angajat oameni care sa le explice calatorilor cum se utilizeaza un dispozitiv 'self-service check-in'.
"Sunt multi oameni care nu se descurca, mai ales cei care nu stiu engleza. Treaba mea este sa-i ajut. Nu stiu daca exista un plan de instalare a limbii romane in aparat, asta este treaba aeroportului, iar eu sunt angajatul unei companii", a povestit Paul, unul dintre angajatii Lufthansa care are sarcina de a ajuta calatorii sa foloseasca aparatele.
Potrivit datelor furnizate la inceputul acestui an de Serviciul de Comunicare al Companiei Nationale Aeroporturi, aparatele au fost utilizate de 10.000 de pasageri, in conditiile in care, zilnic, in timpul unei ore de varf, 1.500 de persoane tranziteaza Aeroportul Henri Coanda.
Cand sau daca limba romana va fi disponibila la dispozitivele de 'self-service check-in' nu se stie inca. La ghiseul de informatii nu a putut fi furnizat un raspuns, iar reprezentantii Companiei Nationale de Aeroporturi nu au putut fi contactati in legatura cu acest subiect, pana la publicarea acestui material.
Aeroportul Henri Coanda este in proces de extindere, pentru ca, din 2013, acesta va trebui sa preia toate cursele internationale care sunt efectuate, in prezent, pe Aeroportul Baneasa. Extinderea presupune si dublarea numarului de ghisee check-in, de la 52 la 104, ceea ce inseamna ca, daca dispozitivele de 'self-service chek-in' ar putea fi mai usor folosite, ar fi cu adevarat utile.