Dupa doua luni de dezbatere publica, modificarile aduse Legii 'Big Brother' arata ca Ministerul Comunicatiilor nu a tinut cont nici de reprosurile venite din partea ONG-urilor, si nici macar de propunerile industriei telecom. Adaugiri precum implicarea in proiect a Autoritatii de Reglementare in Comunicatii sau stabilirea unui calendar pentru operatori in dezvoltarea de baze de date nu ating 'fondul problemei' si mentin aceasta controversata lege in formula nefericita care transforma practic orice cetatean intr-un posibil infractor.
Respinsa de Curtea Constitutionala in octombrie 2009, noua versiune a Legii privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice a fost publicata pe site-ul MCSI in luna iunie, fiind imediat amendata de societatea civila.
Intr-un document comun, semnat la inceputul lunii august de Asociatia pentru Tehnologie si Internet, Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului din Romania – Comitetul Helsinki se arata ca 'prezentul proiect ar trebui declarat neconstitutional' si, mai mult, 'autoritatile romane ar trebui sa refuze implementarea acestei directive, chiar cu riscul declansarii de CE a unei proceduri de infringement impotriva Romaniei'. De asemenea, organizatiile amintite atrag atentia ca in documentul final 'nu exista nici o garantie ca protectia si securitatea utilizata la nivelul furnizorilor de retele de comunicatii electronice este suficienta pentru asigurarea securitatii datelor retinute, iar termenul «corespunzatoare» din formularea «masuri tehnice si organizatorice corespunzatoare» este destul de vag'.
Potrivit Legii 'Big Brother', furnizorii de retele publice de comunicatii si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului vor avea obligatia de a asigura, pe cheltuiala proprie, crearea si administrarea unei baze de date, in format electronic, in vederea retinerii, pentru o perioada de sase luni de la data efectuarii comunicarii, a urmatoarelor categorii de date: datele necesare pentru urmarirea si identificarea sursei unei comunicari; datele necesare pentru identificarea destinatiei unei comunicari; datele necesare pentru a determina data, ora si durata comunicarii; datele necesare pentru identificarea tipului de comunicare; datele necesare pentru identificarea echipamentului de comunicatie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament; datele necesare pentru identificarea locatiei echipamentului de comunicatii mobile.
Prezenta lege nu se aplica in ceea ce priveste continutul comunicarii sau informatiile consultate in timpul utilizarii unei retele de comunicatii electronice. Este prevazuta procedura raspunderii solicitarilor institutiilor competente – transmiterea in termen de 3 zile (fata de termenul anterior de maximum 2 zile). Cand aceasta nu este posibila furnizorii trebuie sa anunte solicitantul cu privire la motivul depasirii termenului si, in orice caz, sa transmita informatiile solicitate in cel mult 5 zile de la primirea initiala a solicitarii.
Dupa noile modificari, furnizorii au obligatia de a colecta si de a transmite anual catre ANCOM diverse date statistice. Arbitrul telecom le va centraliza si va transmite anual Comisiei Europene statisticile elaborate in baza acestora. Statisticile nu vor contine date cu caracter personal sau informatii clasificate.
Este specificata si deductibilitatea fiscala a cheltuielilor legate de crearea si administrarea bazelor de date si se impune distrugerea ireversibila si automata a datelor retinute exclusiv in temeiul acestei legi, cu exceptia celor accesate si transmise autoritatilor. Operatorii ar putea 'transmite' catre utilizatorul final costurile suportate, de ordinul a milioane de euro pentru furnizori.
Neconstitutionala in 2009
Legea privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice a fost declarata neconstitutionala, in octombrie 2009, pentru ca nu respecta dispozitiile mai multor articole din Constitutie, si anume: articolul 28 privind secretul corespondentei, articolul 26 privind viata intima familiala si privata, articolul 25 privind libera circulatie si articolul 30 privind libertatea de exprimare. Alte nemultumiri din partea societatii civile, dar si din partea anchetatorilor erau legate de conditionarea obtinerii de procurori a listingurilor de convorbiri telefonice doar in cazurile de infractiuni grave si doar daca este inceputa urmarirea penala. In data de 15 martie 2006 a fost adoptata Directiva 2006/24/CE privind retinerea datelor generate sau procesate in cadrul activitatii de furnizare de servicii de comunicatii electronice accesibile publicului sau de retele publice de comunicatii electronice si de modificare a Directivei 2002/58/CE.