Am cautat Bucurestii paralizati de greva metroului. Reporterii Jurnalului National s-au perindat pe traseele lor zilnice spre Casa Scanteii. A fost un fel de dop prin usile tramvaielor, in jurul orei 7:00. Apoi, insa, un calm usor suspect, de parca ar fi conspirat cineva...
Pentru cafeaua de cu zori am iesit sa-mi iau tigari de la chioscul din statia de tramvai. Tramvaiul plin ochi dadea pe afara - la propriu. Oameni ciorchine pe scara. Harabaia nu pleca cu usile deschise, dar nici unul nu s-ar fi dat jos. Probabil vazusera aceleasi stiri ca si mine, unele cu un cadru strans pe o usa de tramvai care nu se putea inchide si cu niste reporteri dornici sa scoata spectaculosul sau interesul actionarilor. In spate, alte doua tramvaie asteptau pe jumatate goale. Se intampla pe traseul Dristor - Gara de Nord. Incitat de teveuâ, am plecat sa dau o raita. Insa cu traficul, paralizat pe micile ecrane, se intamplase o minune. Cum am iesit din casa am constatat ca se facuse bine subit. Jur ca am vazut tramvaie cu scaunele aproape goale, la Bucur Obor. Panica expirase. Nu tu ambuteiaje, nu tu injuraturi. Din Dristor panaân Piata Victoriei se circula absolut normal de inghesuit, la fel caân fiecare zi in care duduie metroul pe dedesubt. "TROLEE" GOALE. Transportul in comun de suprafata a functionat, in Bucurestii aflati sub asediul grevei de la metrou, mai bine decat in mod obisnuit. Constransi de conflictul subteran de munca, reprezentantii RATB au decis suplimentarea mijloacelor de transport in comun, pentru a veni in ajutorul calatorilor. Astfel ca, pe traseul care leaga Balta Alba de Piata Universitatii, in cursul diminetii, totul a mers foarte bine. Troleibuzele au avut o fluenta remarcabila, de invidiat, chiar. In statii, lume putina, in troleibuze, multe scaune libere. Si cum "nu e duminica in fiecare zi", aglomeratia intalnita in zilele "normal" in "trolee" se va reinstala imediat ce greva Metrorex va lua sfarsit si imediat ce efectivele rutiere suplimentate ieri se vor retrage din circulatie ori isi vor relua programul obisnuit. Ceea ce inseamna ca, din nou, calatorii vor astepta ceva mai mult in statii si se vor inghesui in autobuze. DOAR VANTUL. Sa nu-ti pregatesti coatele la auzul gafaitului apropiat al masinii. Sa nu-ti pipai ca un nevazator buzunarul si geanta, sa nu-ti tragi aerul ca dintr-o tigara la comun, si aia pe sfarsite... asta da, greva! Orele diminetii, Piata Unirii. Ma inham cu rabdare si curaj si ma apropii de statie, sa vad cum sta treaba cu greva. Liniste. Nu tu imbulzeala, nu tu nimic. Cativa rataciti, cu trasaturi duminicale pe fata. O babuta, cu doua sarsanale atarnandu-i de un brat, se uita speriata la masina ce venea gales spre noi. Opreste. Nelinistea i se evapora de pe fata. Prin geamuri, intrevede ca s-ar putea sa prinda un scaun. Si se grabeste nitel. Urcam. Unul se uita prin noi, altul viseaza la volanele de-afara, un al treilea... nu stiu, ca nu l-am intrebat. Nici vorba sa se auda vreun cuvant vizavi de greva. Autobuzul isi continua calm traseul cu precizia unei linii trase de rigla. Mai are putin si ajunge la popasul urmator. Opreste. Lumea coboara. Iar vantul aduce zarva.
GREVA METROREX, LA TRIBUNAL
|
Salariatii de la metrou s-au aflat ieri, timp de 12 ore, in greva generala. Cererea lor de majorare a salariilor cu 23% a fost considerata ilegala de catre conducerea Metrorex, pentru ca nivelul salariilor a fost deja stabilit in bugetul de stat din acest an. Conducerea Metrorex a cerut instantei sa se pronunte in acest caz, astfel ca Uniunea Sindicatelor Libere Metrou (USLM) a primit o citatie pentru a se prezenta astazi, la ora 8:00, la Judecatoria Sectorului 4. In functie de decizia instantei, sindicalistii pot relua lucrul in maximum o ora. Pana atunci metroul este oprit. Ei sustin ca societatea ar avea cele 16 miliarde de lei vechi necesare pentru majorarea salariala ceruta de grevisti, dar ca foloseste acesti bani pentru a acoperi salariile directorilor firmei franceze care se ocupa de intretinerea trenurilor. "Ministerul si Metrorex platesc anual catre firma frantuzeasca Alstom, care a preluat mentenanta trenurilor de metrou, 45 de milioane de euro", a declarat Ioan Radoi, liderul USLM. In replica, conducerea Alstom Transport Romania a precizat ca valoarea contractului de intretinere a flotei de vagoane este de 239 milioane de euro. Compania precizeaza ca sumele avansate de repezentantii USLM privind salariile conducerii Alstom Transport Romania - respeciv 308 milioane de lei vechi pe luna pentru directorul general, 212 milioane de lei pentru directorul de personal si 102 milioane de lei pentru directorul economic - nu sunt reale, managerii fiind retribuiti si din alte contracte derulate de companie. (Iohanna Onaca Purdea)
|
Citește pe Antena3.ro
|
|