x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Moştenirea lui Măruţă - TVR 2 iese la atac în toamnă

Moştenirea lui Măruţă - TVR 2 iese la atac în toamnă

de Oana-Maria Baltoc    |    20 Mai 2008   •   00:00
Moştenirea lui Măruţă - TVR 2 iese la atac în toamnă

Investiţie ● Televiziunea publică se relansează
Fragmentarea pieţei televiziunilor, problemele financiare, multitudinea de obligaţii care revin unui canal public sînt doar cîteva dintre dintre motivele care au dus la scăderea semnificativă a audienţei TVR 2. Directorul Răzvan Nicolescu aşteaptă toamna pentru relansarea postului.



Investiţie ● Televiziunea publică se relansează
Fragmentarea pieţei televiziunilor, problemele financiare, multitudinea de obligaţii care revin unui canal public sînt doar cîteva dintre dintre motivele care au dus la scăderea semnificativă a audienţei TVR 2. Directorul Răzvan Nicolescu aşteaptă toamna pentru relansarea postului.


  • În ultimul an şi jumătate, TVR 2 a scăzut constant în ceea ce priveşte cifrele de audienţă. Ce a determinat această ducere la vale?
Scăderea de audienţă s-a datorat şi schimbării de panel de după înlocuirea TNS ABG International cu GfK Romania. De altfel, ARMADATA (n.r.: gestionează toate aspectele legale şi contractuale legate de relaţia cu furnizorul Serviciului Naţional de Măsurare a Audienţelor TV) constanta în luna martie că firma care monitorizează audienţele nu a reuşit să instaleze toate people-metrele pentru publicul între 25 şi 35 de ani, care este un target de bază pentru TVR 2. Pe de altă parte, nu toată lumea ştie că TVR 2 este un post cu emisie parţial regională încă din luna martie a anului trecut. Deci practic comparăm posturi naţionale cu un post care îşi întrerupe emisia în ţară între 16:30 şi 19:30, interval în care TVR 2 emite numai pentru opt-zece judeţe în sudul ţării. Ca telespectator e greu să te întorci la un canal care îţi dispare de pe televizor şi care îţi apare fix la ora la care îţi intră principalele jurnale de ştiri. Practic, TVR 2 pierde exact accesul în prime-time. De aceea a apărut în toamnă acest TVR 3 care sper să se concretizeze aşa cum a anunţat şi conducerea noastră, iar din toamnă TVR 2 să fie degrevat şi să redevină un post naţional.


Buget de austeritate

  • Pierderea în audienţă nu poate ţine însă numai de aceste două aspecte…
Corect. Probabil că ponderea este de 50% la 50% vorbind despre motivele care nu ţin de noi şi problemele noastre care, printre altele, ţin şi de problemele financiare din ultimii doi ani. Avem nişte pierderi de recuperat. Şi anul trecut, şi anul acesta, bugetele canalelor au fost foarte scăzute. TVR 2 are un buget de aproape trei ori mai mic decît TVR1 şi este foarte greu în acest context să obţii ceva spectaculos. Mai ales în ceea ce priveşte publicul TVR 2, un public tînăr, 18-49 de ani, în faţa căruia trebuie să vii cu glamour, cu informaţii, spectacol, greu de realizat atunci cînd ai foarte puţini bani. Prin urmare, în aceste condiţii este greu să atingi targetul pe care îl urmărim.


  • Scăderea audienţei a afectat semnificativ şi încasările din publicitate?
A afectat şi veniturile din publicitate. Din punct de vedere al loading-ului, începînd din aprilie TVR 2 este full-house, adică are toate cele 8 minute pe oră vîndute, dar sigur că ratingurile livrate fiind mai mici, automat scad şi încasările. Totuşi, la TVR 2 scăderea încasărilor nu afectează foarte mult corporaţia, pentru că preţurile de vînzare pentru rate cardurile noastre nu sînt foarte ridicate. Practic, TVR 1 aduce veniturile din publicitate.


  • Este an electoral. Cum se resimte acest lucru la TVR 2?
Pot să spun că pentru TVR 2 campania electorală aduce schimbări mari, pentru că avem de-a face şi cu acea splitare despre care vorbeam, splitare care se măreşte pe perioada campaniei electorale. La mijlocul lunii iunie, TVR 2 aproape că o va lua de la capăt cu zona de acces în prime-time. Dar asta este situaţia, sînt multe obligaţii. Un post ca TVR 2 emite practic numai şase ore pe zi, în rest avem obligaţii pentru minorităţi, pentru emisiuni parlamentare şi multe altele. Obligaţii pe care ar trebui să le părăsim în jur de ora 17:00, atunci cînd începe accesul în prime-time, cînd orice televiziune îşi pregăteşte vîrful zilei. Iar TVR 2 nu dispune de acea zonă pentru că nu emite în ţară. În ceea ce priveşte scăderea de audienţă, pot să adaug referitor la lipsa banilor cu care ne confruntam, că în acest început de an am dat destul de multe reluări, filme şi seriale. Deci scăderea de audienţă nu a fost numai din schimbarea de panel ci şi un efect datorat lipsei banilor. Probabil că şi anul acesta vom merge tot pe un buget de austeritate, dar sperăm ca din toamnă să ne revenim. În 2007, TVR a reuşit să încheie pe profit, dar pierderile din anii precedenţi rămîn şi trebuie recuperate.


Moştenirea lui Măruţă

Audienţa a scăzut şi pe tronsonul orar 6-12, unde lucrurile stăteau destul de bine pe vremea lui Cătălin Măruţă.
În ultima vreme, piaţa s-a fragmentat foarte mult şi implicit a fost afectat şi acest tronson, de dimineaţă. Pînă acum un an sau doi nu prezenta un interes atît de mare pentru alte posturi de televiziune. Sigur, acest tronson a fost afectat şi plecarea lui Cătălin Măruţă, care aducea o audienţă pe acel interval de două ori cît audienţa canalului, deci de 200%. În varianta actuală a Tonomatului se merge încă bine, la vreo 150%. Însă concurenţa în piaţă e mare. Inclusiv TVR 1 a adus în acea zonă formatele de mare audienţă, în reluare.


  • Poate că a atîrnat în balanţă şi domolirea stilului incisiv cu care a fost obişnuit publicul Tonomatului de către Măruţă?
Aici sînt mai multe discuţii pe ideea dacă moderatorul Tonomatului trebuie să fie din piaţă sau nu. Sînt foarte multe persoane care spun că nu e bine ca moderatorul Tonomatului să fie artist, pentru că îşi protejează colegii şi nu este la fel de incisiv. Dar dacă iei pe altcineva care nu este din piaţă este destul de greu să aduci invitaţi de marcă. În primele două luni după plecarea lui Cătălin Măruţă am încercat în fiecare săptămînă altă vedetă. Evident că în momentul în care nu erau cineva în piaţa muzicală era foarte greu pentru colegii mei, oricît de des am lucra cu artişti, să-i aduci invitaţi la ora respectivă şi să mai aduci şi nume mari. Pentru toamnă ne gîndim să facem un casting şi cu feţe necunoscute, dar ar fi fost riscant să facem acest lucru imediat după plecarea lui Măruţă. Iar Alin Oprea a fost din punctul meu de vedere, ca manager, singurul care a avut curajul să intre pe post imediat, în prima săptămînă după plecarea lui Măruţă. Alti artişti cu care am vorbit, artişti importanţi, mi-au spus că nu vor, că o să-i înjure lumea. Alin a avut curajul ăsta, a reuşit să facă şi audienţă, şi eu îl respect pentru asta.


Emisiuni noi

  • Satisface TVR 2 targetul căruia i se adresează?
Este vorba despre un target comercial (18-49 de ani, studii medii şi superioare), dar ar trebui să fie un target comercial mai aproape de televiziunea publică. Nu mergem neapărat pe sex şi pe violenţă, încercăm să aducem şi ceea ce îşi doresc oamenii din acest target. În momentul ăsta, TVR 2 este puţin mai generalist, încercăm să atragem acest public în prime-time pentru că acest tip de public este acasă tocmai în această perioadă. Din toamnă ne dorim să targetăm mai clar şi zona de dimineaţă. Piaţa s-a fragmentat foarte mult, sînt foarte multe televiziuni de nişă care atacă inclusiv zone în care noi mergeam foarte bine, de la motociclism la pescuit. Apar televiziuni şi emisiuni specializate, deci ar trebui să ne targetăm mai mult. Un lucru pe care l-am început din această primăvară, care merge foarte bine şi sperăm să-l dezvoltăm din toamnă, se referă la o serie de emisiuni de coaching, de pregătire pentru viaţă dacă se poate traduce în acest mod, cum a fost "Familii în impas", cum este şi "Arena leilor" ­ care poate fi considerat un coaching financiar.


  • Un tip de reality-show care nu se prea întîlneşte pe la posturile comerciale…
Exact, am încerat să fie totuşi şi un tip de format legat de postul public, adică publicul să aibă şi ceva de învăţat din aceste emisiuni. Sigur că ele au ingredientele unui reality, cu partea emoţională şi un scenariu pus la punct.


  • Telespectatorul român este interesat de divertisment în primul rînd şi abia apoi de emisiunile ceva mai complexe, de tipul magazinului, documentarelor. Pînă şi în ştiri caută elementul divertisment. Cum va împacheta TVR 2 informaţia în aşa fel încît să devină atractivă pentru targetul stabilit?
Aici, într-adevăr, TVR 2 are o problemă, pentru că are mult prea puţine informaţii şi ştiri, iar publicul nostru are nevoie de multă informaţie. La noi, Direcţia Ştiri realizează programe pentru toate canalele. E ceva mai complicat şi ca resurse şi ca programare a resurselor ca acest departament să susţină în mod egal două programe, atîta timp cît TVR 2 nu este prioritar. Apoi, fiecare post are o anumită fidelizare a publicului şi o anumită percepţie. De exemplu, filmele merg în general mai bine pe TVR 2 decît pe TVR 1 sau pe alte canale. Deci va trebui să mergem pînă la urmă pe acele lucruri cu care este obişnuit publicul şi pe ceea ce aşteaptă el de la noi. Pe divertisment, personal nu-mi fac iluzii că vom putea să ne luptăm cu Antena 1 sau cu alte posturi care sînt targetate destul de strict pe zona aceasta. Vom avea divertisment de genul travel, seriale, un divertisment care să se potrivească TVR 2.


Lipsă de continuitate

  • Poate să aduceţi şi mai multe feţe cunoscute la TVR 2, vedete care să atragă publicul?
Ne dorim acest lucru, dar asta ţine şi de posibilităţile financiare ale canalului şi de continuitatea unor grile care, din păcate, în TVR nu există, urmare a unei decizii colective asupra grilelor. Şi aici pierdem foarte mult pentru că publicul trebuie fidelizat. Canalele mari care sînt în piaţă au aceleaşi grile cu mici schimbări de şase ani. La noi, grilele se schimbă la trei sau şase luni. Aceeaşi problemă apare şi în cazul vedetelor. Avem şi noi vedete care vor să vină la TVR 2, dar să-i garantezi o grilă numai trei sau şase luni şi apoi să o ia de la început, să-şi caute în altă parte… E de înţeles de ce nu dau năvală. Chiar dacă ar veni la bani mai puţini, ţinînd cont de faptul că li se oferă un alt tip de emisiune şi ar putea beneficia de o altfel de imagine, pentru că nu e vorba despre divertisment facil, îi sperie această lipsă de continuitate. Ceea ce este firesc.


  • Ce alte noutăţi va mai aduce lansarea din toamnă?
Deocamdată sîntem în faza de pregătire, dar pot să spun că ne dorim să ne apropiem cît mai mult de targetul nostru. În primă fază vom reununţa la unele programe pe care le vom înlocui cu alte formate care ne vor duce mai aproape de telespectatorii de 18-49 de ani. Mă bucur că la începutul anului, chiar dacă am avut o perioadă mai dificială, am reuşit să trecem ID-urile şi grafica postului pe 3D, ceea ce este normal pentru un target activ, pentru că stăteam de ceva timp pe 2D.


  • Care sînt aşteptările o dată cu încheierea perioadei de splitare?
Nu mă aştept la schimbări spectaculoase chiar din toamnă pentru că aici depinde şi de campania de promovare pe care o putem susţine. Faptul că TVR 2 redevine un post naţional, aşa cum este prevăzut şi în legea audiovizualului, adică revenim în legalitate pînă la urmă, se va simţi în audienţă şi în targetare, cel mai probabil undeva spre martie 2009. Faptul că, de exemplu, anul trecut TVR 2 a fost printre primele posturi, dacă nu primul post vîndut încă din luna martie ca spaţii de publicitate, arată nu neparat că avem o audienţă sau un rating ridicat, ci mai ales faptul că publicitarii sînt interesaţi exact de calitatea comercială a publicului 18-49 de ani. Prin urmare, nu mă aştept la o mare creştere de audienţă, dar ar fi totuşi vorba despre o stabilizare a TVR 2 şi o revenire ca post naţional, o creştere uşoară de audienţă şi o îmbunătăţire din punct de vedere a calităţii comerciale a publicului.


  • Problemele financiare vor face această revenire destul de greoaie...
Sîntem într-un moment de supravieţuire din cauza unei moşteniri care ne-a lăsat cu nişte pierderi care trebuie recuperate. Mai mult de jumătate au fost recuperate şi sperăm să ieşim cît mai curînd din bugetul ăsta de austeritate.


Televiziune estivală

  • Buget de austeritate peste care se suprapune şi campania electoarală…
TVR 2 nu este atît de afectat de campania electorală, cu excepţia spaţiului dedicat emisiunilor electorale. Această presiunea nu prea există pentru că oamenii politici nu targetează foarte mult TVR 2, ei sînt interesaţi în mod special de TVR 1, aşa că din punctul ăsta de vedere sîntem liniştiţi. TVR 2 va fi afectat de campania electorală prin prezenţa în accesul prime-time-ului, în care vom pierde ce am fidelizat pînă acum. Însă, TVR 2 va fi afectat şi de Campionatul European de Fotbal şi de Olimpiadă. Probabil că de la Olimpiadă vom avea şi noi cîteva transmisii, dar e clar, Campionatul European de Fotbal ne va menţine pe o audienţă destul de scăzută pe vară, TVR 2 fiind un post perceput în ultimii ani ca un post estival, ca să spun aşa. Vom duce din nou cîteva emisiuni la mare, printre care Tonomatul DP2, probabil la Costineşti, pe care vom vedea sub ce denumire îl vom face. Va fi practic emisiunea de dimineaţă realizată după tipicul Tonomatului, pe acelaşi tronson orar cu care s-au obişnuit telespectatorii. Vara, în general, TVR 2 are parte de o perioadă mai bună decît în restul anului, pentru că în ciuda faptului că nu avem un potenţial financiar extraordinar, lumea s-a obişnuit să fim o televiziune estivală. Chiar pe 1 şi 2 mai am avut lansarea sezonului estival la Costineşti, apoi vom avea de dimineaţă Tonomatul şi încercăm să mai definim încă o emisiune pe partea de seară.

Cît despre filme şi seriale, aşa cum este organizarea actuală, selecţia, organizarea şi programarea filmelor nu au depins direct de canale şi de directorii de canal. Din acest an încercăm să aducem mai aproape selecţionerii de film de directorii de canal ca să ne putem situa pe strategie, pentru că, dacă ai un target şi o strategie, cîteodată este păgubos să cumperi la pachet programe pentru toate canalele şi apoi să le descarci doar pentru că ai cumpărat un pachet.


  • Cînd preconizaţi că vor lua sfîrşit problemele financiare?
Nu ştiu dacă pot avea din poziţia meu o viziune de ansamblu asupra corporaţiei, dar spre sfîrşitul acestui an ar trebui să se constate o revenire. Se fac foarte multe economii, s-a renunţat şi la unele colaborări, strîngem puţin cureau şi, dacă reuşim să ne revenim financiar, spre toamnă am putea susţine, în ceea ce priveşte TVR 2, partea de marketing şi programe. Iar din primăvara anului viitor sperăm să reintrăm pe piaţă.

×