x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Patronul Romstrade şi Blue Air, Nelu Iordache, arestat pentru 29 de zile

Patronul Romstrade şi Blue Air, Nelu Iordache, arestat pentru 29 de zile

02 Dec 2012   •   11:45
Patronul Romstrade şi Blue Air, Nelu Iordache, arestat pentru 29 de zile
Romstrade, afacerea de 1,1 miliarde de euro
Nelu Iordache este anchetat pentru delapidare, deturnare de fonduri, fals în înscrisuri şi spălare de bani.
Omul de afaceri Nelu Iordache a fost adus, ieri, din arest la Tribunalul Bucureşti, unde s-a judecat solicitarea procurorilor anticorupţie de arestare preventivă pentru 29 de zile. Potrivit anchetatorilor, acesta s-ar face vinovat de delapidare, deturnare de fonduri, fals în înscrisuri şi spălare de bani.

Iordache a fost reţinut, sâmbătă seară, pentru 24 de ore, după ce a fost audiat din nou de către procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). El a fost convocat din nou la audieri, sâmbătă dimineaţă, aceastea durând câteva ore. În urma audierilor, procurorii anticorupţie au decis să emită o ordonanţă de reţinere de 24 de ore pentru omul de afaceri.

Potrivit procurorilor anticorupţie, Nelu Iordache, în calitate de administrator al firmei SC Romstrade SRL, ar fi schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinaţia sumei de 25.000.000 lei, bani încasaţi în vederea proiectării şi execuţiei lucrărilor la primul tronson din autostrada Nădlac ¬ Arad, lucrarea fiind finanţată în proporţie de 85% din fondul de coeziune al Uniunii Europene. Cea mai mare parte, şi anume 9.724.780 lei din suma destinată pentru construcţia autostrăzii, ar fi fost folosită pentru achitarea unor datorii ale societăţilor în care era direct interesat, plăţi făcute în baza unor contracte ce nu au legătură cu derularea contractului pentru autostradă, susţin anchetatorii. Procurorii mai spun că, pentru a disimula adevărata provenienţă a banilor utilizaţi pentru plăţile sus menţionate, Nelu Iordache ar fi trecut aceşti bani, pe baza unor facturi care atestau operaţiuni fictive, prin firmele administrate de complicii săi. Apoi, banii s-au întors cu explicaţia “plată eronată” sau “plată nedatorată” în contul SC Romstrade SRL deschis la o altă bancă decât cea prin care se derulau operaţiunile de plăţi aferente contractului pentru construirea autostrăzii, mai spun procurorii. În acest dosar, procurorii efectuează acte de urmărire penală şi faţă de alte persoane. CNADNR a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nadlac ¬ Arad.

Pe locul 28, în top 500 miliardari
Nelu Iordache a figurat în ediţia 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro. Presa a relatat de-a lungul timpului despre afacerile firmei Romstrade şi despre modul în care Nelu Iordache şi-a câştigat renumele de “regele asfaltului”, alături de alţi constructori români. A câştigat de-a lungul anilor 1,1 miliarde de euro din contracte cu Ministerul Dezvoltarii şi cu cel al Transporturilor.

Aşadar, între 2004 – 2008, Romstrade a derulat contracte în valoare de 80 de milioane de euro cu Ministerul Transporturilor. În 2010, cu doar o lună înainte de a fi remaniat, Radu Berceanu şi-a pus semnătura pe un act adiţional la contractul privind fluidizarea traficului pe DN1, suplimentând valoarea contractului cu 1,3 milioane euro. La sfârşitul lui 2009, tot Ministerul Transporturilor i-a acordat firmei lui Nelu Iordache un contract în valoare de 17,7 milioane euro pentru reabilitarea DJ151. Tot în 2009, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău, Dragoş Benea, şi-a pus semnătura pe actul de concesiune pe 34 de ani a Aeroportului Internaţional “George Enescu” din Bacău către firma Blue Air. Societatea lui Iordache se angaja să investească suma de 45 de milioane euro în renovarea şi redotarea aeroportului.

De altfel, la sfârşitul anului 2009, Romstrade a înregistrat un profit de 31,6 milioane euro, dublu faţă de 2008. Cifra de afaceri a fost de 268 de milioane de euro, cea mai mare a firmelor de profil din România. În 2011, anul în care a intrat în licitaţie Coridorul IV Pan-European, Romstrade a câştigat contractul de execuţie al primului tronson de Autostradă Nădlac – Arad, contract în valoare de 115,8 milioane de euro, 85% din valoarea lucrării fiind finanţată din Fondul de Coeziune. Romstrade a înregistrat, în 2011, un profit de 2,6 milioane de euro, adică jumătate din cel obţinut în 2010, potrivit Forbes România. În urmă cu doi ani, cifra de afaceri a companiei era de 134 milioane de euro. În 2011, Romstrade avea, potrivit datelor depuse la Ministerul Finanţelor, 1.623 de salariaţi.

Fonduri europene obţinute cu garanţii bancare false

În cadrul emisiunii “Exces de putere” de la Antena 3, s-a arătat faptul că Nelu Iordache a prezentat garanţii bancare false pentru a pune mâna pe fonduri europene în valoare de jumătate de miliar de euro. Garanţiile bancare depuse de Nelu Iordache la Ministerul Dezvoltării Regionale, condus atunci de Elena Udrea, “provin” de la o bancă din Irak. Rafidait Bank, cea mai veche bancă irakiană. Instituţia neagă faptul că ar fi emis astfel de documente către vreo firmă din România. Traducătorul de arabă a explicat de altfel atunci că numele directorului băncii a fost scris greşit, fiind falsificate atât semnătura, cât şi însemnele băncii. Pe altă scrisoare de garanţie bancară, traducătorul arab a arătat că fost înşiruite litere la întâmplare, fără nici o logică. Cu astfel de falsuri, Iordache a primit de la Elena Udrea sute de contracte în valoare de peste jumătate de miliard de euro. Secretarul de stat în Ministerul Dezvoltării Marcel Boloş a promis în cadrul emisiunii de la Antena 3 că va sesiza Parchetul în acest caz de fraudă evidentă.

France Presse, despre patronul Blue Air

Cazul Nelu Iordache a ajuns şi în atenţia agenţiei France Presse, care anunţă că acesta este urmărit în justiţie pentru deturnare de fonduri europene şi spălare de bani într-un dosar referitor la construcţia unei autostrăzi. AFP subliniază, citând procurorii DNA, că “Iordache a schimbat ilegal destinaţia unei sume de circa 6 milioane de euro provenite din fonduri europene, care ar fi trebuit să ajungă la construcţia unui tronson de autostradă de 20 de kilometri, între Nădlac şi Arad”.

Potrivit money.ro, raportul de control al DLAF făcut în dosarul lui Nelu Iordache arată că banii luaţi de acesta din fonduri europene nu au fost cheltuiţi doar pentru achiziţionarea unui avion de către acesta pentru firma Blue Air. O parte din bani s-au dus către firme apropiate PDL, mai exact către KVB Economic, o firmă înfiinţată iniţial de doi dintre liderii importanţi ai democrat liberalilor, Silvian Ionescu şi Sulfina Barbu. După un puternic scandal de presă Ionescu şi Sulfina Barbu au cedat în acte firma, către Cristina Corpodean din Cluj Napoca, o apropiată a cercurilor PDL, mai ales cele din Ardeal, unde activează şi fostul secretar general al partidului, Ioan Oltean. Corpodean este, la rândul ei, pusă sub acuzare de procurorii DNA într-un alt dosar pentru că a plimbat o şpagă între fostul secretar de stat din Ministerul Dezvoltării Ioan Andreica şi fostul preşedinte PDL al CJ Bistriţa Năsăud, Liviu Rusu.

Evoluţia cifrei de afaceri Romstrade:

2006 – 18,5 milioane de euro
2007 – 198 milioane de euro
2008 – 218,2 milioane de euro
2009 – 267,6 milioane de euro
2010 – 134,5 milioane de euro
2011 – 174,9 milioane de euro
2012 – 200 milioane de euro

×