Se mai discută,şi azi, care a fost formularea originală a profeţiei lui Andre Malraux. Unii spun:”Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”, alţii:”Secolul XXI va fi spiritual sau nu va fi deloc”, iar alţii:”Secolul XXI va fi mistic sau nu va fi deloc”. Malraux însuşi, dorind să lămurească lucrurile, mai mult le-a complicat:”Nu am spus asta niciodată, fiindcă nu am de unde să ştiu.Cee ce ce spun este încă incert. Nu exclud însă un eveniment spiritual la scară planetară.”
Şi iată că, în primul deceniu al secolului XXI, acest “eveniment, la scară planetară” s-a produs! Se numeşte: criza financiară şi economică, criză structurală care se prelungeşte, în mod dureros, din 2008 până azi. Numai că această criză reprezintă prăbuşirea, cu dramatice, enorme preţuri sociale, nu a unei credinţe, ci a unei false religii- mistica modelului “unic”, modelul neoliberal.
Aceasta ar fi una dintre temele principale ale noii cărţi a profesorului Paul Dobrescu:,”Un deceniu cât un secol. Secolul lumii emergente”(*).Parte dintre temele sale au fost tratate într-o lucrare anterioară-”Lumea cu două viteze. Puterile emergente şi ţările dezvoltate”(apărută tot în acest an), dar acum primesc o abordare nouă, mai cuprinzătoare.
“La un moment dat- mărturiseşte autorul-, chiar aşa am vrut să intitulăm volumul:<
“Financiarizare a vieţii economice”, iată o inspirată şi foarte sugestivă sintagmă care surprinde esenţa şi, mai ales, limitele doctrinei neoliberale- dogma infailibilă care a domniat lumea occindentală de la începutul anilor *80 ai veacului trecut până azi şi a cărei analiză critică, aprofundată, dar, mai ales, nepărtinitoare, o face Paul Dobrescu în carte. Câtuşi de puîn întâmplător,cred, secţiunea în care se trasează paradigma măririi şi decăderii mitului “suvernanităţii absolute a pieţei finanicare” şi a ingredientelor inerente, între care teza “statului minimal” ocupă o poziţie predilectă, ostentativ etalată, se numeşte:”SUA au câştigat războiul, dar au pierdut bălătlia”.
Cheia acestui (aparent) paradox a fi, în abordarea lui Paul Dobrescu, următoarea: “Din punct de vedere al puterii deţiunte de către hegemon, nu cunoaştem o perioadă în istorie care să prezinte similitudini cu cea care a urmat Războiului Rece. SUA exercitau o dominaţie netă şi de nimeni contestată în termeni de extensie(puterea americană nu avea rival real pe nici-un meridian al globului), de instrumente de exercitare(dominaţia era netă pe toate planurile- economic, militar, cultural) dacă vreţi, şi de prestigiu (puterea americană exercitând, în acel moment, o adevărată fascinaţie, hrănită din combinaţia atractivă dintre performanţa economică şi dezvoltarea democratică).”
Dar, pentru că “diavolul se ascunde în amănunte”(nu-i aşa?), a trebuit să existe şi un factor de implozie, care, de data asta, s-a numit “aroganţă”. Să nu ne ferim de duritatea termenului, mai bine, să ne aducem aminte de aceste adevăruri pe care le-au scris Jane Burbank şi Frederic Cooper în faimoasa lucrare “Empires in the World History”:”Trecutul imperiilor ilustrează cât de costisitoare este aroganţa puterii-fie ea a unui mare conducător, a unei civilizaţii sau a unui popor”.
Dezvoltând ideea, Paul Dobrescu notează:”De data aceasta, aroganţa s-a împletit cu încrederea fără limite în viziunea neo-liberală şi a generat nu doar idolatrizarea modelului american, ci şi tentativa de a-l impune, oricând şi oriunde, considerândul ca o mantra a dezvoltării.”
De aceea, Paul Dobrescu acordă egală atenţie atât sferei şi conţinutului conceptului de “neo-liberalsim”, cât şi pardigmei sale. Aş menţiona, în mod deosebit, analiza care îşi are punctul de plecare în observaţia acidă a lui Colin Crouch potrivit căreia neoliberalismul “exprimă strategia claselor capitaliste în alianţă cu managementul de top, în speţă managerii financiari, cu scopul de a-şi consolida heghemonia şi a o extinde la nivel global.” Aici, continuă Paul Dobrescu demonstraţia, se află explicaţia a ceea ce numim:”criza neoliberalismului”. De fapt, “developarea compoziţiei sociale a grupului restrâns pe care îl serveşte neoliberalismul şi evidenţierea intereselor acestui grup. Interese atât de puternice, am spune atât de devoratoare, încât, pentru realizarea lor grupul nu se dă în lături de la nimic.”
Cartea lui Paul Dobrescu este construită pe două paliere distincte, dar care comunică şi relaţionează permanent. Prima parte, având titlul:”O lume se ridică, alta coboară”, se referă la realităţile din Statele Unite, în timp ce a doua parte-”Cele patru<
Dintre subiectele deschise pe care le propune cartea, aleg să mă opresc la capitolul II al celei de-a doua părţii:”Uniunea Europeană <
Este o explicaţie solidă pentru fenomenele de criză cu care se confruntă Uniunea, cum ar fi. controversele în jurul euro, relansarea insistentă a viziunilor unei Europe cu două sau cu mai multe viteze, realitatea dureroasă a existenţei unei periferii a comunităţii şi, implicit, a unui centru conducător unic al construcţiei. La rândul lor, acestea generează contra-reacţii, printre care “euroscepticismul”(mai diplomat, autorul vorbeşte despre “declinul euro-optimismului”), ca şi tot mai desele manifestări de naţionalism virulent, degenerate în intoleranţă rasială şi de xenofobie.
Acumulate în timp, aceste fenomene şi procese a căror rezolvare a fost amânată “sine die” sau îngropată în hăţişul hper-birocratizat al Uniunii, au erupt pe fondul crizei de sistem la care suntem martori şi, o mare parte dintre noi, victime. Victime directe sau colaterale?-asta chiar că nu mai are importanţă…
În aceste condiţii are loc un fenomen de o excepţională semnificaţie-ascensiunea dinamică şi afirmarea statelor emergente- între care China deţine şi exercită locul I-, subiect de maxim interes teoretic şi pragamatic de care Paul Dobrescu s-a ocupat în “Vicleniile globalizării. Asaltul asupra puterii amerricane”(2010). De data aceasta, autorul analizează cauzele şi implicaţile ascensiunii ţărilor emergente din prespectiva unor”tendinţe pe termen lung”, ajungând, pe bună dreptate, la o problemă de maxim interes:”În literatura de profil se discută dacă secolul XXI va fi tot unul american sau unul chinez, ori poate unul asiatic. Noi considerăm că va fi secolul lumii emergente.”
În “Memoriile” sale, Jean Monet, marele vizionar la construcţiei europene, scria cu o extraordinară forţă de anticipaţie: “Europa va fi construită perin crize şi va fi suma soluţiilor la aceste crize”.Putem, însă, extinde sfera de referinţă a aserţiunii spunând că Europa, Uniunea Europeană, SUA sau ţările emergente vor fi suma soluţiilor la criza pe care lumea o traversează în prezent.
Unde se plasează România în această dimanică atât de contradictorie? Răspunsul lui Paul Dobrescu (dat la pagina 276 a cărţii) este pe cât de categoric pe atât de dramatic: “Germania trece în ultimii 25 de ani două<
Propune, însă, cartea lui Paul Dobrescu resmnarea mioritică ca unică soluţie la criză? Dimpotrivă, în cele două texte care pot fi citite ca un mesaj de final al cărţii-” Nu doar de un Plan Marshall are nevoie Europa, ci de un New Deal”, respectiv “Reaşezarea lumii în deceniul al treilea”- autorul lansează câteva noi şi incitante premise de abordare. Cărora le adaugă şi o provocare, la care nu văd de ce nu ar lua aminte şi politicienii români, indiferent de culoarea lor politică:”Suntem contemporani cu apariţia unui nou pol de putere: opinia publică. Care presupune şi un grad de acceptabilitate din partea <
Este, aşadar, “Un deceniu cât un secol” un oracol sau o Casandră? Greu de răspuns. Cu certitudinea,însă. este o carte care spune deschis lucruri despre care alţii discută în şoaptă sau… nu discută.
------------------------------------------------------------------------------------
(*) Paul Dobrescu “Un deceniu cât un secol. Secolul lumii emergente.” Editura comunicare.ro, 2013