Trimisul special al AGERPRES, Daniel Popescu, transmite: Opera "Oedipe" de George Enescu, în variantă de concert, a răsunat, sâmbătă seară, la Royal Festival Hall, London Philharmonic Orchestra, dirijată de Vladimir Jurowski, soliştii, Corul Filarmonicii "George Enescu" şi Corul de Copii Radio primind ovaţii la scenă deschisă şi chemări la rampă minute în şir pentru prestaţia de excepţie.
De altfel, ovaţiile au izbucnit la pauză, când artiştii au trebuit să zăbovească îndelung în faţa publicului londonez extrem de entuziast.
La Londra, "Oedipe" a avut aceeaşi distribuţie ca la premiera bucureşteană în această viziune din deschiderea ediţiei 2017 a Festivalului Enescu: baritonul Paul Gay (Oedipe), basul Sir Willard White (Tiresias), baritonul Christopher Purves (Creon), tenorul Graham Clark (Păstorul), başii Mischa Schelomianski (Marele Preot), In Sung Sim (Phorbas), Maxim Mikhailov (Străjerul), baritonul Boris Pinkhasovich (Teseu), tenorul Marius Vlad Budoiu (Laios), mezzosopranele Ruxandra Donose (Iocasta) şi Ildikó Komlósi (Sfinxul), soprana Gabriela Iştoc (Antigona), mezzosoprana Felicity Palmer (Meropa).
Dacă la Bucureşti regizoarea Carmen Lidia Vidu a asigurat direcţia multimedia pentru Oedipe, la Londra designer de lumini a fost Chahine Yavroyan.
Spectacolul, care are libretul în limba franceză, a fost supratitrat în limba engleză.
Pentru baritonul Paul Gay, care a caracterizat spectacolul de la Londra "un maraton" dar şi "un mare succes", Oedipe a fost calea spre cunoaşterea compozitorului George Enescu.
"Da, da, da. Este adevărat. L-am cunoscut pe Enescu. Cunoşteam înainte această operă, dar nu ştiam prea multe despre compozitor. E magnific", a declarat Paul Gay, pentru AGERPRES, la finalul spectacolului.
El a mărturisit presei că rolul Oedipe a fost "o adevărată provocare", trecerea de la un act la celălalt fiind "ca un tunel".
"Ador acest personaj pentru că este puternic, dar, în acelaşi timp complet distrus. O adevărată călătorie psihologică, o intensitate dramatică fascinantă", a spus solistul, pentru care Oedipe "îşi găseşte o formă de pace, înfrângându-şi destinul".
Mezzosoprana Ruxandra Donose a spus că publicul londonez a fost unul "foarte entuziast".
"Mi s-a părut un public foarte entuziast şi foarte fericit să audă această capodoperă. Cred că a auzit o versiune care chiar merita tot entuziasmul", a declarat, pentru AGERPRES, apreciata solistă.
Soprana Gabriela Istoc a mărturisit că nu i-a fost uşor să abordeze rolul Antigonei.
"Nu mi-a fost foarte uşor să învăţ rolul. Enescu şi Oedipe nu sunt tocmai uşor de abordat. Îmi place foarte mult această scenă şi este o mare onoare să fiu alături London Philharmonic Orchestra", a declarat Iştoc pentru AGERPRES.
Maestrul Iosif Ion Prunner, dirijorul Corului Filarmonicii "George Enescu" a spus că reuşita de la Londra reprezintă o încurajare pentru muzicieni.
"Asta va fi o încurajare pentru noi, pentru toţi soliştii şi, desigur, pentru toţi muzicienii din această seară, fiindcă a fost o muncă foarte intensă şi dificilă. Oedipe nu este este o operă accesibilă şi pentru public şi pentru noi, dar cred că am făcut-o foarte accesibilă. Consider că este o muzică ce reprezintă România, care ne duce în contextul muzicii universale. Cum spunea un coleg, 'începem să facem parte din altă ligă', ceea ce este extraordinar de mult", a declarat Prunner pentru AGERPRES.
Şi maestrul Voicu Popescu, dirijorul Corului de Copii Radio, a caracterizat ovaţiile drept "un semn extraordinar al bucuriei publicului că a întâlnit o astfel de operă: monumentală, grandioasă în tot ce propune ea, şi ca tematică şi ca realizare". "Iar ce s-a întâmplat în seara asta este nivelul cel mai înalt la care a fost interpretată această operă. (...) Pentru noi este o bucurie imensă, chiar dacă participarea noastră a fost simbolică în acest spectacol. Bucuria de a fi într-un astfel de eveniment este copleşitoare. Sunt sigur că spectacolul din seara aceasta va rămâne în memoria acestui public foarte entuziast care ne-a răsplătit cum a ştiut", a declarat Voicu Popescu pentru AGERPRES.
Preşedintele Institutului Cultural Român, Liliana Ţuroiu, a caracterizat evenimentul drept unul "memorabil".
"Institutul Cultural Român a fost parte a acestei seri de neuitat pentru toată lumea prezentă şi mă bucur mult că au fost mulţi artişti români pe scenă. A fost splendid şi îmi doresc mult ca asemenea evenimente să fie din ce în ce mai dese şi muzica lui George Enescu să fie ascultată pe marile scene ale lumii. Întotdeauna vom sprijini astfel de evenimente şi îmi pare bine că toată lumea a remarcat că ICR de la Londra este poate cel mai 'muzical' dintre institutele culturale din capitala Marii Britanii. De zece ani, aproape lunar, se întâmplă evenimente prin care promovăm muzica lui Enescu", a declarat Liliana Ţuroiu pentru AGERPRES.
La rândul său, directorul ICR Londra, Dorian Branea, consideră că reuşita de pe scena Royal Festival Hall "reprezintă unul din cele mai frumoase evenimente şi proiecte realizate" de echipa pe care o conduce.
"Este încă o confirmare a faptului că Enescu reprezintă unul dintre cele mai mari şi mai interesante figuri culturale româneşti. Acest succes arată clar că este vorba de un mare muzician care începe din ce în ce mai mult să fie 'prizat', care pătrunde în programele celor mai mari instituţii muzicale. Aşa cum am spus şi după premiera de la Royal Opera House, asistăm, de fapt, la o adevărată renaştere a interesului pentru Enescu, o relansare mondială, dacă vreţi, în care muzica lui e adoptată de toate marile ansambluri ale lumii", a declarat Branea pentru AGERPRES.
Opera "Oedipe" de George Enescu în versiune concertantă cu London Philharmonic Orchestra sub bagheta lui Vladimir Jurowski, având proiecţii multimedia, creaţie a regizoarei Carmen Lidia Vidu, a deschis, pe 2 septembrie, Festivalul Internaţional "George Enescu", la 81 de ani de la premiera franceză, la 59 de ani de la premiera românească.
Grandioasa lucrare a fost creată de George Enescu în perioada 1921-1931, ea fiind dedicată soţiei sale, Maria Tescanu Rosetti. Premiera mondială a operei Oedipe a avut loc la Paris, pe 13 martie 1936, şi s-a bucurat de un succes imediat.
Pe 22 septembrie 1958, la închiderea primei ediţii a Festivalului Internaţional "George Enescu", prima scenă lirică a ţării a găzduit premiera românească a operei, într-o distribuţie prestigioasă, în care a strălucit, în rolul titular, baritonul David Ohanesian.
Regia spectacolului a fost semnată de Jean Rânzescu, decorurile au fost realizate de Roland Laub, costumele au fost create de Ofelia Tutoveanu, iar coregrafia a aparţinut lui Gelu Matei. La pupitrul dirijoral s-a aflat Constantin Silvestri, iar corul a fost pregătit de Gheorghe Kulibin.