Un număr de 22 de contracte cu finanţare prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T) au suspiciuni de fraudă. Ministerul Transporturilor a declarat, într-o conferinţă de presă, că, în cazul în care aceste suspiciuni s-ar adeveri, s-ar putea pierde circa 700 milioane euro.
"Când am venit la conducerea ministerului, am găsit aici 22 de contracte de finanţare pe POS-T cu o valoare de 696 milioane euro, iar dacă aceste suspiciuni s-ar adeveri, am putea pierde aceşti bani. Este vorba despre contracte de finanţare pe loturile de autostradă Nădlac-Arad şi Orăştie-Sibiu şi am cerut, ca până la data de 20 martie, autoritatea de management să termine toate verificările legate de aceste contracte, inclusiv verificări din teren. Vrem să obţinem deblocarea POS-T, iar pentru asta vom reface adresele şi documentaţia legate de aceste contracte, astfel încât presuspendarea POS-T să fie ridicată până la sfârşitul lunii mai", a declarat ministrul Transporturilor.
Fenechiu a precizat că, în momentul actual, Uniunea Europeană nu finanţează cu niciun euro proiectele aflate în derulare prin POS-T, sumele necesare pentru continuarea acestora fiind asigurate de la bugetul de stat. "Din cele 4,5 miliarde euro alocate prin POS-T, doar 450 milioane euro au fost efectiv absorbiţi. Din cele 1,5 miliarde euro contractate, circa 373 milioane euro sunt corecţii financiare aplicate din cauza unor neconcordanţe şi nereguli sesizate în derularea achiziţiilor publice legate de acest Program. Absorbţia trebuie să ajungă la 1,1 miliarde euro în 2013, altfel riscăm să pierdem toţi banii", a spus Relu Fenechiu.
Ministrul a precizat că din economiile făcute în procesul de achiziţie prin POS-T - 684 milioane euro - sumele vor fi folosite pentru finanţarea tronsonului de autostradă Dumbrava-Deva (cu o valoare de 500 milioane euro) şi reabilitarea coridorului 4 feroviar Radna-Simeria (cu o valoare totală de 1,7 miliarde euro).
Fenechiu a subliniat că Autoritatea de Management din cadrul POS-T va rămâne la Ministerul Transporturilor, iar proiectele derulate de Compania Naţională de Drumuri (CNADNR) vor primi aprobare de la această autoritate, chiar dacă CNADNR se află în subordinea Ministerului pentru mari proiecte de infrastructură, condus de Dan Şova.