x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Romica Sandu vrea 1.100 miliarde lei pentru eleron

Romica Sandu vrea 1.100 miliarde lei pentru eleron

05 Aug 2004   •   00:00

OBSERVATOR

Un fost inginer din cadrul uzinei de automobile Dacia Pitesti, Romica Sandu, a primit in cursul lunii februarie peste 120 miliarde lei despagubiri dupa ce a dat in judecata societatea pentru folosirea inventiei sale. Acum, pretentiile sale au crescut, ajungand la circa 1.100 miliarde lei. Un fost inginer din cadrul uzinei de automobile Dacia Pitesti, Romica Sandu, a primit in cursul lunii februarie peste 120 miliarde lei despagubiri dupa ce a dat in judecata societatea pentru folosirea inventiei sale. Acum, pretentiile sale au crescut, ajungand la circa 1.100 miliarde lei.
CATALIN BUDESCU

Cazul a luat amploare, iar Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) se va substitui, conform unei clauze din contractul de privatizare, producatorului Automobile Dacia in procesul intentat companiei de fostul angajat pentru utilizarea inventiei acestuia. Interventia AVAS vine dupa ce pretentiile financiare ale inginerului au crescut la suma de 1.100 miliarde lei (26,8 milioane euro).

BANI MULTI. Presedintele AVAS, Mircea Ursache, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, ca Romica Ion Sandu a solicitat indexarea sumei pentru care primise dreptul la despagubiri - 120 miliarde lei - la nu mai putin de 1.100 miliarde lei, ca urmare a volumului vanzarilor de automobile Dacia echipate cu capota portbagajului cu eleron, inventia sa. Inginerul s-a adresat si grupului francez Renault, proprietarul actual al Automobile Dacia, precizand ca este interesat sa renunte la pretentiile sale in cazul in care va deveni unicul furnizor de piese de schimb pentru modelele produse la Pitesti si va primi lunar, pana la sfarsitul vietii, un salariu echivalent cu al inginerilor grupului francez.

INVENTIA. Cazul este considerat "mai mult decat suspect" de catre presedintele AVAS, Mircea Ursache, care a apreciat ca, desi nu este un specialist in domeniu, are indoieli cu privire la atribuirea calitatii de inventie pentru producerea tipului de eleron respectiv. "Totodata, Romica Ion Sandu a fost reprezentat in fata instantei de fostul presedinte al Curtii Supreme de Justitie, desi acesta nu avea dreptul sa pledeze, in calitate de avocat, intr-o instanta pe care a condus-o", a declarat Ursache. Pentru clarificarea situatiei, presedintele AVAS s-a adresat catre Oficiului Statului pentru Inventii si Marci si totodata mai multor institutii din domeniul justitiei. Romica Sandu a proiectat, in anul 1991, capota portbagajului cu eleron inglobat pentru modelul Dacia Berlina 1310. Utilizarea proiectului a permis producatorului de automobile sa renunte la eleronul din cauciuc aplicat pana atunci peste capota, reducand astfel costurile de productie a autovehiculului.

O data cu preluarea pachetului majoritar de actiuni ale uzinei pitestene, noii proprietari francezi de la Automobile Dacia au intuit ca procesul intentat de inginerul Romica Sandu societatii va fi castigat in cele din urma de acesta. Mai mult, staff-ul de la Renault si-a luat masuri speciale si a constituit inca din 2001 un provizion (depozit) de circa 113.000 euro. Tocmai pentru cazul in care Romica Sandu ar putea castiga procesul, restul banilor urmand insa sa cada in sarcina fostei Autoritati pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului sau, cu alte cuvinte, a statului roman.

Toate peste toate, insa, nimeni nu poate nega faptul ca Daciile Berline 1310 produse de uzina din Pitesti in perioada 1 martie 1992 - 31 decembrie 1997 au fost dotate cu eleronul conceput de Romica Sandu.

BANI

In luna februarie a acestui an, inginerul Sandu a primit peste 120 miliarde lei, dar a solicitat o expertiza de reevaluare, motivand ca suma a fost stabilita printr-o hotarare din anul 1998. Ulterior, Tribunalul Arges a ridicat nivelul despagubirilor la 898 miliarde lei. Suma ar urma sa fie acoperita in cea mai mare parte de la bugetul de stat, intrucat contractul de privatizare prevede ca grupul francez Renault va achita sume de cel mult 100.000 euro in contul litigiilor anterioare transferului drepturilor de proprietate asupra producatorului auto. Procesul anterior in care Romica Sandu a solicitat drepturi banesti pentru folosirea inventiei sale a durat mai mult de 10 ani.

INCREDERE

"Ne mentinem increderea in actul de justitie, in Inalta Curte de Casatie si Justitie, unde procesul se afla pe rol si va fi solutionat in toamna", a declarat ieri, pentru Jurnalul National, Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia. "Cat despre pretentiile lui Romica Sandu privind furnizarea exclusiva de subansamble, aceasta isi pierde obiectul in contextul in care, din iulie 2004, Dacia nu mai produce modelul Berlina", a continuat sursa citata. Stroe a mai spus ca discutiile privind eventuala angajare a lui Sandu sau plata acestuia in cuantumul cuvenit inginerilor Renault nu pot avea loc pana la solutionarea de catre instanta a cauzei. (Catalin Fainisi)

×