x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Rostok - Inca un tronson pe mal

Rostok - Inca un tronson pe mal

03 Iun 2005   •   00:00

A doua bucata din epava navei Rostok a fost scoasa din apa si depusa ieri pe mal.

  • de ALEXANDRU NASTASE
  • OBSERVATOR

  • EPAVA. Cargoul Rostok s-a pus de-a latul Dunarii in 1991, in dreptul localitatii Partizani din Delta
    Circulatia navelor pe Canalul Sulina si pe Bratul Sfantu Gheorghe a fost inchisa ieri incepand cu ora 10:45. Operatiunea de transport al celei de-a doua bucati a navei Rostok a durat aproximativ opt ore. "Bucatica" de 800 de tone a fost transportata la cimitirul de nave de pe Bratul Sf. Gheorghe.

    Transportul monstrului de otel s-a facut cu macaraua plutitoare autopropulsata Cormorant, care a executat lucrarile de ranfluare, intre patru remorchere, si depusa pe uscat pe Bratul Sf. Gheorghe. Cea de-a doua bucata din epava Rostokului a fost taiata inca din luna februarie, insa din cauza conditiilor meteorologice si a faptului ca era plina de mal si de marfa, scoaterea acesteia din apa pentru curatare nu a fost posibila decat in urma cu doua saptamani.

    INTARZIERE. La aceasta intarziere au contribuit conditiile meteorologice extrem de nefavorabile (inghetul din primele luni ale anului), dar si debitele foarte mari inregistrate inca din luna aprilie in Delta, care au generat curenti foarte puternici. In Bratul Sulina mai sunt acum inca doua bucati din epava cargoului ucrainean, care vor fi aduse la suprafata in cel mai scurt timp. Reprezentantii Consortiului pentru indepartarea navei Rostok se feresc insa sa mai dea ca sigura o data pentru indepartarea definitiva a epavei nevei ucrainene.

    SCUFUNDAREA. Cargoul ucrainean Rostok s-a scufundat la 2 septembrie 1991 pe canalul Sulina, in dreptul localitatii Partizani. Vasul venea de la Tulcea si era incarcat cu sarma din fier-beton. Nava s-a apropiat cu viteza redusa, mergand pe mijlocul canalului, putin deviat spre malul stang. Si-a lasat ancora la puntea din fata in partea stanga, desi o nava ce merge spre varsare nu trebuie niciodata sa dea drumul ancorei din fata, pentru ca o destabilizeaza. Cargoul a inceput apoi sa se intoarca, intepenindu-se cu partea din fata in digul satului Ilganii de Jos si cu pupa (partea din spate) in malul drept, cheul satului Partizani.
    Martorii oculari spun ca toate puntile erau pline ochi cu incarcatura de sarma care, contrar reglementarilor marinaresti, nu fusese depozitata in magazii. Cand a ajuns pe fundul Dunarii, cargoul s-a rupt in doua, eliberand minute in sir un jet puternic de apa si praf deasupra celor doua sate. Malurile aproape s-au rupt, cel mai afectat fiind cheul satului Partizani.

    DUPA 14 ANI
    Nava Rostok, aflata in momentul scufundarii, sub pavilion ucrainean, a fost construita in 1973, la santierul naval Heztun Rostok, din fosta Republica Democrata Germana. Lucrarile de ranfluare a epavei navei scufundate in 1991 in Delta Dunarii au inceput in octombrie 2004. Ele au fost executate de firmele Titan Salvage (din Statele Unite), Multra Ship (din Olanda) si Deltacons (din Romania). Beneficiarul lucrarilor este Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati. Pe data de 22 noiembrie s-a reusit depunerea pe mal a provei epavei navei, taiata in 1995, in urma unui contract de dezesuare semnat de USSR Soviet Shipping Co, proprietarul Rostok, si Grupul de Interventie si Salvare Navala (GISN) din Constanta.

    ×
    Subiecte în articol: observator rostok