x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Rus: Pot să afirm că toate companiile CFR - Marfă, Călători, Infrastructură - nu vor mai fi Cenuşăreasa în Ministerul Transporturilor

Rus: Pot să afirm că toate companiile CFR - Marfă, Călători, Infrastructură - nu vor mai fi Cenuşăreasa în Ministerul Transporturilor

25 Noi 2014   •   14:05
Rus: Pot să afirm că toate companiile CFR - Marfă, Călători, Infrastructură - nu vor mai fi Cenuşăreasa în Ministerul Transporturilor

Rezultatele economico - financiare la nouă luni ale societăţilor aflate în subordinea Ministerului Transporturilor s-au îmbunătăţit considerabil, majoritatea trecând pe profit operaţional, iar companiile CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă nu vor mai fi Cenuşăreasa, a declarat, marţi, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, într-o conferinţă de presă.

"Aşa cum am anunţat la preluarea mandatului, încercarea noastră de a pune în rame de profit toate companiile din subordinea MT şi de a reduce pierderile acestor companii a fost o preocupare constantă. Am avut nenumărate discuţii, analize la fiecare sfârşit de lună, periodic, legat de evoluţia indicatorilor economico-financiari la toate companiile din subordinea Ministerului Transporturilor. De asemenea, am avut discuţii multiple cu toţi furnizorii de servicii pentru companiile din subordine, cu foarte mulţi dintre beneficiarii serviciilor pe care noi le oferim către populaţie. Pot să spun la analiza la nouă luni, unele chiar la 10 luni, că rezultatele economico - financiare ale acestor companii s-au îmbunătăţit considerabil. Pot să afirm că toate companiile CFR - Marfă, Călători, Infrastructură - nu vor mai fi Cenuşăreasa în Ministerul Transporturilor din mai multe motive", a spus Rus.

Companiile au înregistrat un trend pozitiv în activitatea curentă, rezultatul operaţional raportat la activitatea curentă înregistrând creşteri substanţiale la CNADNR, cu 17%, CFR Marfă, cu 22,69%, CFR Călători, cu 26%.

Potrivit lui Rus, CFR Infrastructură şi-a redus nivelul arieratelor şi al datoriilor cu 50,53% faţă de aceeaşi perioadă din 2013, în condiţiile în care acestea se ridicau la 1,490 milioane de lei în septembrie 2013, iar acum sunt de 737 milioane de lei.

Veniturile obţinute de CFR Infrastructură la 9 luni sunt în creştere cu 11,18%, de la 1,082 milioane de lei în septembrie 2013, iar cheltuielile au urcat şi ele cu 9,2%, de la 1,084 milioane de lei, în 2013, la 1,094 milioane de lei, în 2014.

În ceea ce priveşte CFR Călători, ministrul Transporturilor a afirmat că această companie nu are în prezent datorii la bugetul statului, arieratele s-au redus cu 60,5%, în primele 9 luni, veniturile au crescut cu 19,54%, indicatorul călători expediaţi a crescut cu 15%, productivitatea muncii a urcat cu 24%, iar cheltuielile au fost diminuate cu 13%.

"Faptul că am reuşit să facem societatea de electrificare până la finele anului completamente fără datorii, astfel încât ea să cumpere de peste tot energie electrică, a scăzut costurile cu energie electrică la CFR Călători cu peste 19%, iar la CFR Infrastructură cu peste 20%, nemafiind clienţi captivi pentru sistemul energetic şi având o companie în interiorul MT care joacă în piaţă, cumpără energie electrică şi de la alţi furnizori. De asemenea, am avut discuţii cu toţi cei care oferă servicii companiilor noastre. CFR Călători a economisit la licitaţii. Dacă valoarea estimată era, să zicem, de 284 de milioane (de lei - n.r.), valoarea adjudecată a fost 183 milioane (de lei - n.r.). Deci, numai diferenţa dintre estimările făcute şi adjudecări de la finalul licitaţiilor economiile CFR Călători sunt de peste 100 de milioane (de lei - n.r.) la 9 luni", a explicat şeful de la Transporturi.

Şi CFR Marfă a înregistrat rezultate bune, în condiţiile în care volumul de tone expediate a crescut cu 6,9%, iar cota de piaţă a urcat de la 54% la 58% pentru mărfuri transportate.

'Veniturile din exploatare au crescut cu 1,2%, cheltuielile din exploatare au scăzut cu 12,4% datorită faptului că achiziţionarea de energie electrică de tracţiune de pe piaţa liberă are scăderi de 30% pe acest capitol, renegocierea contractelor pentru reparaţia materialului rulant scăderi cu 23,7%, celelalte servicii de pază, transbordare, prestaţii metrologice, salubritate etc. au scăzut cu 15%, astfel încât pierderea operaţională s-a redus cu 90% la CFR Marfă. Deci, compania, la finele acestui an, se apropie încet - încet de zero pe zero, astfel încât societatea în 2015 va deveni o companie care va arăta ca fiind bancabilă, având o valoare a acţiunilor crescută, astfel încât procesul de privatizare a unei astfel de societăţi va avea o cu totul altă conotaţie în piaţă decât cea despre care am discutat anul trecut. Încep să cred că este posibilă o privatizare în condiţiile în care statul român şi ministerul în sine sau compania să câştige mult mai mulţi bani pentru că este în situaţia de a avea valoare de piaţă', a mai spus Rus.

×