Raportul final al Comisiei de anchetă a accidentului aviatic petrecut în decembrie pe Aeroportul Otopeni, când o aeronavă Boeing 737-300 a lovit o maşină de balizaj, confirmă dezvăluirile JN: haos în turnul de control, nu au fost respectate procedurile de siguranţă a zborului
Raportul final al Comisiei de anchetă a accidentului aviatic petrecut în decembrie pe Aeroportul Otopeni, când o aeronavă Boeing 737-300 a lovit o maşină de balizaj, confirmă dezvăluirile JN: haos în turnul de control, nu au fost respectate procedurile de siguranţă a zborului (autorizarea pentru intrarea avionului pe pistă a fost eronată) şi s-au comis mai multe erori umane.
Procedurile utilizate pe aeroporturile din România sunt proaste şi la baza incidentului aviatic de pe Otopeni au stat erori umane, se arată în raportul final cu privire la incidentul aviatic petrecut pe Aeroportul Internaţional “Henri Coandă” Otopeni la data de 30 decembrie 2007, făcut public ieri de Comisia de investigare a accidentelor aviatice din Ministerul Transporturilor.
“Sunt articole în legislaţia în domeniu care pot fi interpretate diferit. Procedurile utilizate sunt proaste, ele trebuie modificate. Aici e vorba despre o eroare umană în dirijarea aeronavei. S-a ţinut cont că persoana din turn revenea în activitate după decesul soţului”, a spus Alexandru Ciucă, preşedintele comisiei de investigare a accidentului. Ciucă a precizat că scopul raportului “nu este să găsească vinovaţi, ci să scoată în evidenţă cauzele care au dus la producerea accidentului”. Tocmai de aceea nu poate indica cine va plăti daunele pentru distrugerea integrală a avionului.
CAUZE. Autorizarea pentru intrarea aeronavei pe pistă a fost eronată, nu s-a respectat Regulamentul de organizare şi desfăşurare sol-sol şi nu au fost respectate procedurilor de vizibilitate redusă. “Cei trei controlori de trafic aerian nu au respectat procedurile de vizibilitate redusă şi nu au realizat convorbirile regulamentare în trafic”, a declarat Alexandru Ciucă.
Reprezentanţii UTI, firmă care se ocupă de întreţinerea sistemului de balizaj de pe Aeroportul Otopeni, spun că “echipa de balizaj a procedat regulamentar, dacă ar fi fost anunţată, ar fi plecat”.
Măsuri de urgenţă
În urma cercetărilor făcute de membrii comisiei de investigare au fost stabilite 11 măsuri pentru siguranţa zborului. “Măsurile constau în instalarea unui sistem de urgenţă a sistemelor de supraveghere, de urmărire a autovehiculelor pe suprafaţa de mişcare, reorganizarea economică a poziţiei de lucru, organizarea unei inspecţii la ROMATSA, la unităţile de trafic, aplicarea procedurii de competenţă pentru trei controlori de trafic, monitorizare video la nivelul turnului şi un studiu cu privire la întreţinerea pistei”, a explicat Alexandru Ciucă. Ministerul Transporturilor a supus dezbaterii publice un proiect de hotărâre pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea accidentelor de aviaţie civilă. MT propune redefinirea obiectului de activitate al RA ROMATSA şi eliminarea unor atribuţii ale Centrului de Coordonare care nu pot fi exercitate în prezent de această unitate.