Potrivit IGPR, în perioada 1 ianuarie -22 noiembrie 2012, au fost înregistrate la nivel naţional 8.377 accidente rutiere grave, soldate cu 1.833 morţi şi 7.922 răniţi
Chestorul principal Petre Tobă, şeful Poliţiei a dispus astăzi intensificarea activităţilor pentru prevenirea accidentelor rutiere grave, astfel că, între 26 şi 28 noiembrie, Direcţia Rutieră şi Direcţia de Ordine Publică vor demara a amplă acţiune la nivel naţional. La acţiune vor participa atât poliţişti de la rutieră, cât şi poliţişti de ordine publică, care vor folosi toate echipamentele de supraveghere a traficului rutier şi de măsurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor aflate în dotare.”Dispunerea poliţiştilor în teren şi acţiunile întreprinse pentru combaterea principalelor cauze generatoare de accidente de circulaţie grave se va face ţinând cont de intervalele orare şi zonele cu risc crescut identificate în urma analizelor efectuate la nivel local. Pe lângă activităţile de prevenire a evenimentelor rutiere, poliţiştii vor acţiona în sistem integrat pentru menţinerea climatului de ordine şi linişte publică”, se precizează în comunicatului Poliţiei Române. Potrivit IGPR, în perioada 1 ianuarie -22 noiembrie 2012, au fost înregistrate la nivel naţional 8.377 accidente rutiere grave (+181), soldate cu 1.833 de persoane decedate (+58) şi 7.922 de persoane rănite grav (+162). Analizând principalele cauze generatoare, a reieşit că pe fondul vitezei s-au produs cele mai multe accidente grave (1.581), urmată de indisciplina pietonilor (1.394) şi neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor (736), arată sursa citată.
Schimbări rutiere din ianuarie 2013!
Legea nr. 203/2012 pentru modificarea şi completarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 760, din 12 noiembrie 2012, după ce a fost adoptată de deputaţi la final de octombrie si de senatori în septembrie. Potrivit noilor reglementări, ce se vor aplica din data de 19 ianuarie 2013, mopedele sunt considerate autovehicule, ceea ce înseamnă că pentru a le conduce este nevoie de permis de conducere. Pentru conducerea moppedelor este necesar un permis de categoria AM, care poate fi obţinut doar de tinerii care au cel puţin 16 ani împliniţi. Permisul AM este valabil 10 ani, iar obţinerea lui depinde de susţinerea unei probe teoretice de verificare a cunoştinţelor, dar şi a unei probe practice de verificare a aptitudinilor şi comportamentului. Noul Cod Rutier mai prevede că permisul de conducere poate fi reînoit doar după un control medical prealabil corespunzător categoriei deţinute. Legea conţine şi câteva reglementări şi în ceea ce priveşte circulaţia pe biciclete. Astfel, dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulaţiei bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă.
Totodată, potrivit noilor reglementări, categoriile şi subcategoriile de vehicule pentru care au fost emise permise de conducere anterior datei de 19 ianuarie 2013 se echivalează cu categoriile de vehicule pentru care se eliberează permise de conducere dupa această dată în felul următor:
a) categoria A cu categoria A;
b) categoria B cu categoria B;
c) categoria BE cu categoria BE;
d) categoria C cu categoria C;
e) categoria CE cu categoria CE; 7
f) categoria D cu categoria D;
g) categoria DE cu categoria DE;
h) categoria Tb cu categoria Tb;
i) categoria Tv cu categoria Tv;
j) categoria Tr cu categoria Tr;
k) subcategoria Al cu categoria Al;
l) subcategoria B1 cu categoria B1;
m) subcategoria C1 cu categoria C1;
n) subcategoria C1E cu categoria C1E;
o) subcategoria Dl cu categoria Dl;
p) subcategoria D1E cu categoria D1E.
42% accidente rutiere produse în mediul urban
Raportat la mediul producerii accidentelor, cele mai multe accidente rutiere grave s-au produs în mediul urban (42,4%), mediul rural a concentrat 34,8% din accidentele grave, în timp ce accidentele produse în afara localităţii au reprezentat 22,8%. Evoluţia accidentelor rutiere grave, raportată la vârsta autorilor, relevă faptul că, în perioada de referinţă, cele mai multe au fost provocate de participanţii la trafic din grupa de vârstă 31 - 50 ani (35,2%).
Totodată, pe grupe de vârstă se înregistrează creşteri ale numărului accidentelor la categoria 26-30 ani (6%), iar scăderi înregistrându-se la categoria de vârstă 19-25 ani (-5,1%) şi de peste 56 ani (-1,9%). Anul 2008 a fost anul de vârf în ceea ce priveşte numărul accidentelor rutiere grave. În urma măsurilor luate de Poliţia Rutieră, timp de trei ani consecutiv, 2009, 2010 şi 2011, numărul accidentelor a fost unul descendent. Astfel, la finalul anului 2011 s-au înregistrat, în raport cu 2008, scăderi cu 13% ale numărului accidentelor grave, cu 34,2% ale persoanelor decedate şi cu 7,2% ale răniţilor grav. Creşterea numărului accidentelor în acest an este cauzat de accidentele rutiere produse în special în ultimele două luni.
Violenţă şi inconştienţă la volan
Într-un interviu acordat Jurnalului Naţional, Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Rutiere, vorbea despre creşterea violenţei în trafic, provocată de inconştienţa unor şoferi de de manevreme în trafic. “Cel puţin, evoluţia din ultima perioada denotă faptul că determinante pentru producerea accidentelor sunt inconstienţa şi manevrele făcute în trafic care conduc la producerea evenimentelor rutiere. Repet, mai nou, inconstienţa şi manevrele făcute in trafic. Mai tragic este faptul că, dacă până acum discutam de o persoană decedată sau ranită grav, acum violenţa se manifestă la cote înalte. Nu mai găseşti intr-un accident două persoane rănite grav. Direct: doi morţi, trei morţi...”, susţinea acesta.