x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Securitate - Romania, sursa si destinatie pentru activitati criminale

Securitate - Romania, sursa si destinatie pentru activitati criminale

de Radu Tudor    |    22 Feb 2006   •   00:00
Securitate  - Romania, sursa si destinatie pentru activitati criminale

Mult discutata Strategie de Securitate Nationala a Romaniei a fost data ieri publicitatii de Administratia Prezidentiala, dupa insistente ale mass-media, societatii civile si ale unor partide politice.

Principalele riscuri si amenintari care pot pune in pericol securitatea nationala a Romaniei, valorile si interesele sale ca stat membru al comunitatii europene si euroatlantice sunt urmatoarele:

TERORISMUL INTERNATIONAL. Atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, asupra unor obiective-simbol ale civilizatiei si puterii americane, actiunile de aceeasi natura executate la Madrid, Londra, Moscova sau Istanbul, precum si cele care au avut loc in Orientul Apropiat, Caucaz, Africa, Asia Centrala, de Sud si Sud-Est dovedesc faptul ca terorismul international de sorginte extremist-religioasa, structurat in retele transfrontaliere, reprezinta cea mai grava amenintare la adresa vietii si libertatii oamenilor, a democratiei si celorlalte valori fundamentale pe care se intemeiaza comunitatea euroatlantica. (...)

ARME DE DISTRUGERE IN MASA. Armele nucleare, chimice, biologice si radiologice constituie o alta amenintare deosebit de grava din punctul de vedere al potentialului de distrugere. Accesul la astfel de mijloace devine tot mai usor din punct de vedere tehnologic, iar tentatia dobandirii lor sporeste amenintator, concomitent cu reducerea garantiilor de comportament responsabil al autoritatilor ce intra in posesia lor, indeosebi in cazul regimurilor animate de ideologii politice sau religioase extremiste. (...)

CONFLICTELE REGIONALE. In pofida evolutiilor pozitive din ultimul deceniu si jumatate, care au facut din Europa un loc mai sigur si mai prosper, arealul strategic in care este situata Romania este inca bogat in conflicte locale, inter- si intrastatale, cu puternice implicatii pentru pacea si securitatea regionala si europeana. Produs auxiliar al dezmembrarii, mai mult sau mai putin violente, a unor state multinationale din zona, conflictele interetnice sau religioase - in fapt, conflicte cu un puternic substrat politic - reprezinta o amenintare grava la adresa securitatii regionale, chiar daca, in urma unor importante eforturi ale comunitatii internationale, majoritatea acestora sunt tinute sub control. Prin numarul lor mare, asa-numitele "conflicte inghetate" din aceasta regiune, alaturi de alte stari tensionate, dispute teritoriale, tendinte separatiste si situatii de instabilitate prezente in proximitatea strategica a Romaniei, genereaza incertitudine strategica, determina irosirea multor resurse si perpetueaza saracia. Ele alimenteaza, de asemenea, alte forme de violenta si criminalitate si favorizeaza terorismul.

CRIMINALITATEA TRANSNATIONALA ORGANIZATA. Reprezinta atat o expresie a proliferarii unor fenomene negative care se amplifica in conditiile globalizarii, cat si o consecinta directa a gestionarii ineficiente a schimbarilor politice, economice si sociale profunde care s-au produs in Europa Centrala si de Est in procesul disparitiei regimurilor comuniste. Pe fondul unei astfel de situatii, spatiul de interes strategic in care se afla Romania este sursa, zona de tranzit si destinatie a unor activitati criminale grave constand in: trafic ilegal de armament, munitii si explozivi; trafic de narcotice; migratie ilegala si trafic de fiinte umane; trafic de produse contrafacute; activitati de spalare a banilor si alte aspecte ale criminalitatii economico-financiare. (...)

GUVERNAREA INEFICIENTA. Un rol important in procesul de consolidare a stabilitatii si securitatii noilor democratii din Europa Centrala, de Sud-Est si de Est revine capacitatii statelor si a societatilor de a promova o gestiune eficienta a treburilor publice, de a garanta exercitarea responsabila si eficienta a puterii, in deplin acord cu principiile democratiei si cerintele respectarii drepturilor omului. Expresia publica a acestor exigente este buna guvernare, domeniu in care in Romania - ca si in majoritatea statelor din aceasta regiune - s-au inregistrat, in anii care au trecut de la prabusirea regimurilor comuniste, progrese remarcabile. In acelasi timp insa, noile democratii din aceasta regiune continua sa se confrunte cu numeroase fenomene negative care afecteaza calitatea actului de guvernare. In acest context, guvernarea ineficienta, afectata de coruptie institutionala si clientelism politic, de ineficienta administratiei publice, lipsa de transparenta si de responsabilitate publica, de birocratie excesiva si tendinte autoritariste, submineaza increderea cetatenilor in institutiile publice si poate constitui o amenintare majora la adresa securitatii statelor.

LUPTA IMPOTRIVA TERORISMULUI IN COALITII DE VOINTA. Terorismul international de sorginte extremist-religioasa, structurat in retele transfrontaliere, ce se manifesta ca purtator al unei ideologii totalitare si absurde, reprezinta amenintarea cea mai grava care pune in pericol securitatea natiunilor democratice ale lumii, civilizatia umana in ansamblul sau. Nici o tara din lume nu se poate considera la adapost de acest pericol si nici un stat democratic nu isi poate neglija responsabilitatile ce ii revin ca membru al comunitatii internationale. Terorismul nu poate fi ignorat, nu poate fi tolerat si nu poate fi invins decat prin solidaritate si actiune colectiva. Neutralitatea in razboiul global impotriva terorismului nu este posibila, iar neparticiparea la efortul statelor democratice vizand eradicarea terorismului nu reprezinta o garantie de securitate. Pentru combaterea acestui flagel, Romania va actiona, ori de cate ori va fi necesar, in cadrul NATO, al UE si al altor organizatii internationale care au aceleasi obiective, impartasesc aceleasi valori si promoveaza aceleasi interese, urmarind realizarea consensului sau concentrarea majoritatii eforturilor pentru actiuni comune ori complementare. Actiunile vor viza, in mod deosebit, promovarea si consolidarea democratiei, sprijinirea guvernelor si a institutiilor de securitate si aparare in lupta impotriva terorismului, participarea la operatiuni multinationale, asistenta complexa in procesul de reconstructie post-conflict. Atunci cand realizarea consensului privind astfel de actiuni nu este necesara ori nu este posibila, in virtutea convingerilor sale democratice profunde, a intereselor sale vitale si a evaluarilor responsabile privind natura, iminenta si gradul pericolului, Romania va participa la actiuni in cadrul unor coalitii de vointa, pe baza unor decizii politice rationale, intemeiate pe prevederile constitutionale si pe obligatiile ce decurg din acordurile de cooperare cu natiunile aliate, partenere sau prietene, in conformitate cu principiul dreptului la aparare individuala si colectiva, cu alte prevederi ale dreptului international.

CORUPTIA. Identificarea coruptiei ca factor de risc la adresa securitatii nationale, inca de la inceputul activitatii actualei administratii, a creat conditii pentru declansarea unui amplu program de actiuni pentru eradicarea coruptiei sistemice, legata de puterea politica, juridica si administrativa, pentru dezvoltarea spiritului civic si angajarea efectiva a societatii in lupta impotriva acestui fenomen. (...) Rezultatul principal al acestui efort il reprezinta reducerea substantiala si punerea fenomenului sub control, crearea mecanismelor adecvate de actiune, inceputul unor modificari de mentalitate in randul populatiei si un proces de schimbare a perceptiei publice. (...)

Politicile si actiunile institutionale pentru combaterea coruptiei sunt viabile si sustenabile doar in conditiile cooperarii eficiente intre Parlament, Presedinte, Guvern si Justitie, ale implicarii active in acest efort a sectorului privat, organizatiilor nonguvernamentale, presei si societatii civile, avand ca scop crearea unui sistem national de integritate morala bazat pe actiunea convergenta a tuturor fortelor politice, administrative si sociale interesate in combaterea acestui flagel. In fapt, imperativ in lupta impotriva coruptiei este ca institutiile sa functioneze, sa colaboreze si sa fie integrate intr-un sistem in care informatiile sa circule, responsabilitatile sa fie clare si sa nu se suprapuna, iar atributiile sa fie indeplinite in conditii de legalitate, la timp si cu eficienta maxima.

PARADOX
Printre "vulnerabilitatile si disfunctionalitatile" la adresa securitatii nationale, noua strategie defineste si "angajarea insuficienta a societatii civile in dezbaterea si solutionarea problemelor de securitate". Acest aspect este paradoxal cu atat mai mult cu cat exact in sedinta CSAT de acum doua saptamani in care a fost lansata noua strategie de securitate s-a luat decizia secretizarii acestui document si a pachetului de legi privind securitatea nationala. Daca nu ar fi existat unele presiuni ale mass-media, societatii civile si din partea unor lideri ai PNL, probabil si acum acest document ar fi fost secret. Ceea ce, potrivit chiar documentului, reprezinta un pericol la adresa securitatii nationale. Cu alte cuvinte, CSAT voia sa incalce exact documentul pe care l-a creat si avizat! Asteptam cu interes si desecretizarea celorlalte legi, in spiritul respectarii noii strategii.

×
Subiecte în articol: observator romania securitate reprezintă