Începând de ieri, persoanele cu deficienţe de auz şi vorbire au la dispoziţie un nou număr de urgenţă, 113, pentru a solicita ambulanţa, poliţia sau pompierii. Practic, vor beneficia doar cei care se înscriu în baza de date şi nu-şi schimbă telefonul.
Procedura întocmită de autorităţi este birocratică, greoaie, total nepotrivită pentru destinaţia sa. Înainte de orice, toate persoanele cu dizabilităţi de vorbire şi/sau auz trebuie să se înregistreze în baza de date a Serviciului 112. Pe lângă cererea de înregistare şi copie după actul de identitate, trebuie să facă dovada dizabilităţii (copie după certificatul de handicap) şi să îşi înregistreze propriul număr de telefon în baza de date a Sistemului. Doar aşa pot folosi numărul 113. Practic, cei care vor avea dreptul să apeleze acest serviciu special vor apela ca şi până acum numărul 112, dar nu pentru a vorbi cu operatorul, ci doar pentru a fi identificaţi automat de sistem. Apoi, vor face schimb de SMS-uri cu operatorul, prin numărul 113.
Cei vizaţi de noul serviciu spun că, în forma acuală, procedura ar putea bloca accesul celor cu deficienţe. „Într-o situaţie cu probleme, ei trebuie să facă paşi în plus pentru a putea fi identificaţi şi nu e în regulă. Mai trebuie lucrat şi găsită o soluţie pentru simplificarea accesului“, ne-a spus Toni Bogdan, preşedintele Asociaţiei „Ascultă Viaţa”. „Procedura este greoaie, dar este un prim pas. Sistemul se poate perfecţiona”, ne-a spus şi Paulian Sima, reprezentantul Asociaţiei Naţionale a Surzilor din România.
SMS-urile trimise de pe numere de telefon care nu se găsesc în baza de date vor fi respinse şi taxate. Cei care trimit mesaje false riscă o amendă de 1.000 de lei.