x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator STS află “din auzite” unde era epava

STS află “din auzite” unde era epava

de Dan Constantin    |    29 Ian 2014   •   21:52
STS află “din auzite” unde era epava
Sursa foto: Razvan Chirita/Mediafax

STS încearcă să iasă din corzi. Aflată sub ţinta întrebărilor legate de răspunderea în eşecul operaţiunii de salvare din Munţii Apuseni, STS pregăteşte terenul pentru şedinţa CSAT din 2 februarie care va primi raportul  generalului Opriş. “Pregătirea” înseamnă difuzarea cu linguriţa a unor “informaţii” menite să stârnească şi mai multă confuzie în privinţa răspunderii acestei instituţii militarizate. În 20 ianuarie, STS a emis câteva opinii legate de activitatea proprie în localizarea aeronavei, ele plecând de la apelurile telefonice la 112 ale  victimelor aterizării forţate. De atunci, STS a intrat în muţenie, ascunzându-se faţă de valul de acuze pentru coordonatele greşite date echipelor de salvatori, care au întârziat astfel intervenţia cu câteva ore. Generalul Ioan Rus, şeful STS Cluj, declară la o săptămână de la eveniment că a aflat locul accidentului abia la ora 21:00: “Eu personal am ştiut exact la ora 21:00 pe baza unor informaţii primite de la ROMATSA, datorită unui avion  ce zbura de la Cluj spre Bucureşti”.
La acea oră, “coordonatele exacte” nu mai erau necesare salvatorilor. Moţii din Horea ajunseseră pe bâjbâite la locul dezastrului. Colonelul de la Cluj a mai adăugat: “STS nu localizează avioane, nu localizează telefoane, nu localizează oameni”. Clar?
Până acum STS şi-a asumat public prin numeroase comunicate sarcina de a stabili cu precizie maximă locul de emitere a apelurilor în reţeaua 112. Pentru această “precizie” s-au cheltuit zeci de milioane de euro.
_______________________

Şeful STS Cluj, col. Ioan Rus, a declarat, pentru Agerpres, că abia la ora 21:00 a aflat locul exact în care s-a prăbuşit avionul, în accidentul din 20 ianuarie.
“Eu personal am ştiut aproape exact la ora 21:00, pe baza unor informaţii primite de la ROMATSA, datorită unui avion care zbura de la Cluj spre Bucureşti pe deasupra locului incidentului”, a spus Ioan Rus.
El a mai spus că, din punctul său de vedere, STS a respectat toate procedurile.
“Îmi doresc din suflet ca în acest caz să se desfăşoare o anchetă şi să se afle adevărul la ceea ce s-a întâmplat. (...) Din punctul instituţiei, într-un sistem de urgenţă nu se poate acţiona decât în baza unor proceduri foarte stricte. Procedurile au fost respectate de la A la Z, fără niciun fel de problemă. (...) STS nu localizează avioane, nu localizează telefoane, nu localizează oameni. Pune la dispoziţia celor care sunt implicaţi în rezolvarea situaţiei de urgenţă date despre localizarea apelului, care sunt primite de la operatorii de telefonie mobilă”, a explicat Ioan Rus.
Nici un cuvânt însă despre întârzierea operaţiunii şi greşirea coordonatelor indicate salvatorilor.
În urma accidentului, Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa, iar ceilalţi cinci ocupanţi ai avionului au fost răniţi.
De ce iese la atac STS prin subordonatul din Cluj?
Preşedintele Traian Băsescu a convocat o şedinţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) duminică, 2 februarie, de la ora 16:00, ca urmare a solicitării a cinci membri ai CSAT primite în data de 24 ianuarie.
Ordinea de zi a şedinţei CSAT are inclus şi  raportul directorului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) privind  evenimentul aviatic din data de 20 ianuarie.

Premierul Victor Ponta a declarat pe 23 ianuarie că va solicita un raport în CSAT care să explice “eşecul” STS de a identifica locul de unde s-a efectuat apelul la 112 în cazul accidentului aviatic din judeţul Cluj.

“Vom solicita, în baza legii, o treime din membri CSAT, iar eu sunt chiar vicepreşedinte al CSAT, un raport care să explice eşecul activităţii de identificare, nu a epavei, (...) e vorba de identificarea locului de unde s-a făcut apelul la 112, pentru că dacă, Doamne fereşte, ar fi decedat toţi cei şapte nu ar mai fi avut cine să sune şi nu mai erau telefoane. Însă, din fericire, cinci dintre pasageri au scăpat cu viaţă şi în secunda în care s-a făcut apelul la 112 ­ serviciu monitorizat de STS ­ în mod sigur şi în mod normal identificarea locului exact, nu trimiterea celor de la ISU şi de la alte trupe la kilometri distanţă, trebuia făcută mult, mult mai repede”, a afirmat prim-ministrul.
Şeful Guvernului a adăugat că aşteaptă ca în urma raportului să existe şi asumări de răspundere.
_______________________

Ce a uitat să spună colonelul Rus
Şeful STS Cluj, colonelul Ioan Rus, a omis să furnizeze câteva detalii esenţiale în acest caz. Pentru început, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă “112” este un serviciu telefonic operat de STS. Mai mult, în cadrul STS funcţionează un departament cu sarcini exclusiv pentru realizarea şi operarea sistemului. În cazul unui apel la 112, pe monitorul operatorului apar adresa apelantului, locul de unde acesta sună şi o serie de informaţii suplimentare necesare pentru a exploata toate resursele în vederea găsirii soluţiei optime pentru a ajunge în timp util la locul incidentului. Pentru ca România să beneficieze de “112”, statul a cheltuit în 2005 peste 40 milioane de euro. De atunci, sistemul a fost modernizat cu alte zeci de milioane de euro. Pe lângă aceşti bani statul mai alocă anual în jur de 50 milioane de lei pentru administrarea, exploatarea, întreţinerea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă. (Petru Zoltan)

×