În comparaţie cu anii precedenţi, senzaţionalismul a fost redus de principalele posturi tv din România, crescând, în acelaşi timp, ponderea ştirilor economice şi a campaniilor sociale.
În comparaţie cu anii precedenţi, senzaţionalul a fost redus de către principalele posturi tv din România, crescând, în acelaşi timp, ponderea ştirilor economice şi a campanilor sociale. Acestea sunt concluziile raportului "Un om a muşcat o ştire II", realizat de ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei. Cercetarea a fost întocmită în urma monitorizării a 252 de ediţii ale principalelor emisiuni de ştiri difuzate de posturile generaliste Antena 1, TVR 1, Prima TV şi Pro TV, respectiv de posturile de nişă Antena 3 şi Realitatea TV.
Potrivit lui Ionuţ Codreanu, co-autor al studiului alături de Gabriel Dobre, au fost monitorizare aproximativ 5.670 de ştiri, difuzate în perioada martie-mai 2008, în prima şi a treia săptămână a fiecărei luni.
DRAMATISM. Din studiu reiese o delimitare între televiziunile generaliste şi cele specializate. TVR are acelaşi comportament cu cel de la televiziunile de ştiri. Dacă televiziunile de nişă au tendinţa de a oferi o perspectivă asupra realităţilor zilei puternic marcată de evenimentele din sfera politico-administrativă, posturile generaliste prezintă subiectele cu un grad ridicat de spectaculozitate sau dramatism (accidente, crime, incendii). "S-a constatat că aria tematică este mai diversificată. Avem în continuare o delimitare clară între televiziunile generaliste şi cele specializate. TVR are acelaşi comportament cu cel de la televiziunile de ştiri", a spus Ionuţ Codreanu, remarcând interesul pentru campaniile sociale a posturilor monitorizate, patru din cele şase televiziuni prezentând diferite campanii pe diverse probleme.
Raportul surprinde şi o scădere a senzaţionalismului în ştirile din principalele jurnale de ştiri ale posturilor TV monitorizate. "Dar senzaţionalul nu a dispărut", a remarcat Codreanu, precizând că foarte des ştirile de interes public sunt tratate într-o manieră senzaţională. "În cazul televiziunilor de ştiri şi la postul public, ştirile senzaţionaliste ocupă maxim 6 procente din totalul jurnalelor de ştiri", a explicat Ionuţ Codreanu. El a adăugat că la televiziunile generaliste ştirile senzaţionale ocupă circa 20% din numărul total de ştiri. În ceea ce priveşte campaniile sociale difuzate de televiziunile monitorizate în perioada martie-mai, Codreanu a precizat că ele au fost considerate de interes public, pentru că au relatat fenomene "majore".
CAMPANII. Patru canale din cele şase monitorizate au derulat campanii: Prima TV două campanii (în aprilie "Copii cu copii", în mai "România lu' 2008"), Pro TV trei campanii (în martie "Există viaţă după moarte", în aprilie "Marea defrişare", în mai "Angajăm primar"), Televiziunea Publică două campanii (în martie "Feţele Evei" şi "Excluşi fără vină"). În acelaşi timp, Realitatea TV a difuzat o serie de reportaje, sub titulatura "All inclusive", despre litoralurile românesc şi bulgăresc, în timp ce Antena 3 a prezentat o serie de ştiri despre consumul de heroină.
Din punct de vedere tematic, Codreanu a spus că agenda jurnalelor de ştiri monitorizate a fost dominată de organizarea Summit-ului NATO, de informaţiile externe şi de alegerile locale. O pondere mare în respectivele jurnale a fost acordată de televiziuni ştirilor cu subiect economic. "Anul acesta s-au petrecut pe piaţa bancară o serie de acţiuni, evenimente, tratate în detaliu de cele mai multe dintre posturile monitorizate. Am avut intrarea pe piaţa românească a unor actori economici foarte mari", a explicat Ionuţ Codreanu.
"În cazul televiziunilor specializate, interesul a fost pe ştirile politico-administrative şi Summit-ul NATO, în vreme ce în cazul televiziunilor generaliste, rămân dominante ştirile despre accidente, infracţionalitate, în ponderi oarecum egale", a mai spus el.
Totodată, la posturile de nişă, ponderea informaţiilor de interes public a fost de circa 85% din totalul ştirilor difuzate, în timp ce la televiziunile generaliste, ştirile de interes public se situează între 60%-72% din ştirile totale difuzate.
Citește pe Antena3.ro