x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Studiu: Senzaţionalul scade în ştirile tv

Studiu: Senzaţionalul scade în ştirile tv

de Adrian Vaduva    |    30 Sep 2008   •   00:00

În comparaţie cu anii precedenţi, senzaţionalismul a fost redus de principalele posturi tv din România, crescând, în acelaşi timp, ponderea ştirilor economice şi a campaniilor sociale.



În comparaţie cu anii precedenţi, senzaţionalul a fost redus de către principalele posturi tv din România, crescând, în acelaşi timp, ponderea ştirilor economice şi a campanilor sociale. Acestea sunt concluziile raportului "Un om a muşcat o ştire II", realizat de ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei. Cercetarea a fost întocmită în urma monitorizării a 252 de ediţii ale principalelor emisiuni de ştiri difuzate de posturile generaliste Antena 1, TVR 1, Prima TV  şi Pro TV, respectiv de posturile de nişă Antena 3 şi Realitatea TV.

Potrivit lui Ionuţ Codreanu, co-autor al studiului alături de Gabriel Dobre, au fost monitorizare aproximativ 5.670 de ştiri, difuzate în perioada martie-mai 2008, în prima şi a treia săptămână a fiecărei luni.


DRAMATISM.
Din studiu reiese o delimitare între televiziunile generaliste şi cele specializate. TVR are acelaşi comportament cu cel de la televiziunile de ştiri. Dacă televiziunile de nişă au tendinţa de a oferi o perspectivă asupra realităţilor zilei puternic marcată de evenimentele din sfera politico-administrativă, posturile generaliste prezintă subiectele cu un grad ridicat de spectaculozitate sau dramatism (accidente, crime, incendii). "S-a constatat că aria tematică este mai diversificată. Avem în continuare o delimitare clară între televiziunile generaliste şi cele specializate. TVR are acelaşi comportament cu cel de la televiziunile de ştiri", a spus Ionuţ Codreanu, remarcând interesul pentru campaniile sociale a posturilor monitorizate, patru din cele şase televiziuni prezentând diferite campanii pe diverse probleme.
Raportul surprinde şi o scădere a senzaţionalismului în ştirile din principalele jurnale de ştiri ale posturilor TV monitorizate. "Dar senzaţionalul nu a dispărut", a remarcat Codreanu, precizând că foarte des ştirile de interes public sunt tratate într-o manieră senzaţională. "În cazul televiziunilor de ştiri şi la postul public, ştirile senzaţionaliste ocupă maxim 6 procente din totalul jurnalelor de ştiri", a explicat Ionuţ Codreanu. El a adăugat că la televiziunile generaliste ştirile senzaţionale ocupă circa 20% din numărul total de ştiri. În ceea ce priveşte campaniile sociale difuzate de televiziunile monitorizate în perioada martie-mai, Codreanu a precizat că ele au fost considerate de interes public, pentru că au relatat fenomene "majore".


CAMPANII. Patru canale din cele şase monitorizate au derulat campanii: Prima TV ­ două campanii (în aprilie ­ "Copii cu copii", în mai ­ "România lu' 2008"), Pro TV ­ trei campanii (în martie ­ "Există viaţă după moarte", în aprilie ­ "Marea defrişare", în mai ­ "Angajăm primar"), Televiziunea Publică ­ două campanii (în martie ­ "Feţele Evei" şi "Excluşi fără vină"). În acelaşi timp, Realitatea TV a difuzat o serie de reportaje, sub titulatura "All inclusive", despre litoralurile românesc şi bulgăresc, în timp ce Antena 3 a prezentat o serie de ştiri despre consumul de heroină.
Din punct de vedere tematic, Codreanu a spus că agenda jurnalelor de ştiri monitorizate a fost dominată de organizarea Summit-ului NATO, de informaţiile externe şi de alegerile locale. O pondere mare în respectivele jurnale a fost acordată de televiziuni ştirilor cu subiect economic. "Anul acesta s-au petrecut pe piaţa bancară o serie de acţiuni, evenimente, tratate în detaliu de cele mai multe dintre posturile monitorizate. Am avut intrarea pe piaţa românească a unor actori economici foarte mari", a explicat Ionuţ Codreanu.
"În cazul televiziunilor specializate, interesul a fost pe ştirile politico-administrative şi Summit-ul NATO, în vreme ce în cazul televiziunilor generaliste, rămân dominante ştirile despre accidente, infracţionalitate, în ponderi oarecum egale", a mai spus el.
Totodată, la posturile de nişă, ponderea informaţiilor de interes public a fost de circa 85% din totalul ştirilor difuzate, în timp ce la televiziunile generaliste, ştirile de interes public se situează între 60%-72% din ştirile totale difuzate.

×