Senatorii vor să elimine taxa de poluare auto, iar restituirea sumelor colectate să se facă integral de la bugetul de stat către cei care au plătit taxa pentru a-şi înmatricula maşina.
Senatorii vor să elimine taxa de poluare auto, iar restituirea sumelor colectate să se facă integral de la bugetul de stat către cei care au plătit taxa pentru a-şi înmatricula maşina. Eliminarea taxei ar bloca mai multe proiecte de mediu, iar Guvernul ar trebui să restituie peste 300 de milioane de euro.
Uite taxa, nu e taxa! Autorităţile române jonglează în felul
ăsta cu nervii românilor de aproape doi ani. Astfel, după ce un an de zile
guvernanţii s-au chinuit să facă pe plac comisarilor europeni, astfel încît aceştia
din urmă să nu dea România în judecată la Curtea Europeană de Justiţie din
cauza introducerii taxei de primă înmatriculare, senatorii români vor să
elimine taxa de poluare auto agreată de CE.
IAR AMENDAMENTE.
Comisiile reunite de buget şi de administraţie ale Senatului au modificat ieri
OUG 50/2008, astfel încît se menţine eliminarea din Codul Fiscal a vechii taxe
auto, se elimină noua taxă de poluare, iar banii încasaţi de către stat pînă
acum se restituie integral, indexaţi în funcţie de inflaţie. În acest sens,
senatorii au adoptat 15 amendamente, care elimină complet taxa de poluare
introdusă începînd cu 1 iulie 2008 şi vechea taxă de primă înmatriculare,
introdusă pe baza Codului Fiscal, care a funcţionat în perioada 1 ianuarie 2007-1 iulie 2008. Mai mult, senatorii celor două
comisii au decis să restituie integral sumele încasate de stat pentru cele două
taxe din bani de la bugetul de stat, nu de la Fondul de Mediu. “Problema a fost
creată de Guvern, aşa că tot Guvernul, prin bugetul de stat, trebuie să o
rezolve”, a spus Dan Cîrlan, preşedintele Comisiei de administraţie. Pînă ca
decizia Senatului să ajungă lege şi să poată fi pusă în aplicare, mai trebuie să
fie votată şi de deputaţi, apoi promulgată de preşedinte.
NEMULŢUMIRI. Pe
de altă parte, preşedintele Comisiei de buget, liberalul Aron Popa, s-a
declarat nemulţumit că Ordonanţa 50/2008 a fost “spulberată”, pentru că era un
act normativ conform cu solicitările UE privind instituirea unei taxe de
poluare. “Taxa este legală, este o taxă de mediu, nicidecum una fiscală. Toate
amendamentele aprobate de Opoziţie nu fac altceva decît să permită intrarea în ţară
a tuturor vechiturilor din vestul Europei. O să avem un grad de poluare foarte
mare”, a avertizat senatorul PNL. Dacă va fi adoptat proiectul de lege propus
de comisii, Guvernul va trebui să restituie peste 300 de milioane de euro, încasaţi
din taxa auto. Pentru acest an, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane
de lei (171 milioane de euro) din încasarea taxei auto, mai puţin faţă de
nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane de lei (220 milioane de
euro).
O GRĂMADĂ DE BANI.
Anul acesta, autorităţile române au decis ca banii din taxa de poluare auto să
fie colectaţi la bugetul Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) în vederea
derulării unor proiecte de mediu. Într-o singură lună, la bugetul AFM au fost
colectate 40 de milioane de euro din taxa de poluare auto. “Administraţia
Fondului pentru Mediu a încasat peste 40 de milioane de euro în luna iulie din
taxa de poluare auto”, a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului. Eliminarea
taxei de poluare şi restituirea sumelor încasate ar însemna ca programul “Rabla”
să fie stopat. Principalul beneficiar al banilor proveniţi din taxa de poluare
auto este programul “Rabla”, prin care vor fi scoase din circulaţie un număr de
40.000 de autovehicule mai vechi de 12 ani, proprietarul beneficiind de o primă
de casare în valoare de 3.000 de lei. Mihai Toti, preşedintele AFM, a declarat
că există peste 200 de primării care au accesat programe în acest domeniu, au
primit deja o parte din finanţare, astfel că, prin adoptarea modificărilor
legii, toate aceste proiecte vor fi blocate.