Triplarea taxei auto pentru maşinile second-hand din import începând cu 15 decembrie provoacă o adevărată isterie în rândul comercianţilor de maşini folosite. O soluţie la îndemâna oricărui român nemulţumit de majorarea taxei o reprezintă înmatricularea maşinii în Bulgaria.
Decizia premierului Călin Popescu Tăriceanu cu privire la triplarea taxei auto a dezamăgit cetăţenii care şi-au cumpărat maşină second-hand din import, şi nu au apucat să şi-o înmatriculeze, precum şi pe cei care aveau de gând să-şi achiziţioneze una în viitorul apropiat. Din cauza numărului mare de maşini intrate în ţară după data de 1 iulie, când a intrat în vigoare noua taxă de poluare auto, termenul în care Registrul Auto Român (RAR) programează clienţii este foarte larg. Potrivit modificării aduse în iulie, valoarea taxei auto a scăzut de circa zece ori pentru maşinile vechi şi a crescut de circa trei ori pentru maşinile noi. “Persoanele care au programare pentru o dată până în 15 decembrie nu vor plăti de trei ori mai mult pentru taxa auto de poluare. Având în vedere că termenul de programare este între 10-61 de zile, este posibil ca unele persoane care au sunat, şi s-au şi programat, acum o lună sau chiar două, să fie nevoite să achite taxa la valoarea triplă deoarece data la care au fost chemate la RAR este după 15 decembrie”, ne-a explicat Lorena Stroe, reprezentantul Registrului Auto Român (RAR). În prezent nu există o statistică cu numărul total al maşinilor care sunt programate la RAR, însă, potrivit site-ului RAR, se poate observa că se fac peste 1.000 de programări zilnic, adică între 28.000-30.000 pe lună.
O SOLUŢIE, FUGA LA VECINII DE PESTE DUNĂRE
Internetul este plin de anunţuri prin care firme patronate
de români înmatriculează maşini în Bulgaria. “Practicăm această
activitate de doi ani, de când a fost introdusă taxa de primă înmatriculare.
Anul acesta am înmatriculat circa 600 de maşini, iar de când autorităţile române
au anunţat triplarea taxei sună telefonul încontinuu. La bulgari taxa se
calculează în funcţie de puterea maşinii nu în funcţie de norma de poluare, de
vechime sau de cantitatea de noxe”, ne-a explicat reprezentantul firmei Roberto
Cars.
LINIŞTE LA MALUL MĂRII
La Constanţa,
activitatea Registrului Auto Român nu pare să fie perturbată de triplarea taxei
auto la maşinile de mâna a doua. Mai mult, programările se desfăşoară la fel ca
înainte de majorarea taxei şi se întind pe următoarele două luni. Numărul de
cereri zilnice este de 200, iar cele mai multe autovehicule pentru care se
solicită înmatricularea sunt noi. Şeful RAR Constanţa, Marius Apostol, spune că
activitatea se desfăşoară normal şi a remarcat că dintre maşinile înscrise
pentru înmatriculare, în jur de 40 de maşini sunt second-hand, astfel ca
predomină autoturismele noi achiziţionate de şoferii constănţeni.
Cei dornici să achiziţioneze o maşină au păreri împărţite şi văd atât avantaje cât şi dezavantaje în majorarea taxei auto pentru maşinile mai vechi. Unii consideră că este tardivă aplicarea ei din moment ce în România au fost aduse multe maşini second-hand, iar noua taxă nu va ajuta cu prea mult producţia autohtonă de autoturisme. Totuşi cei care vor dori să cumpere o maşină mai veche vor trebui să gândească mai bine investiţia pentru a nu da o mie de euro pe o maşină în care vor trebui să mai investească şi alţi bani pentru schimbarea pieselor, iar taxa să fie triplă în comparaţie cu preţul ei.
RAR Arad a mărit personalul
Este de notorietate faptul că în municipiul Arad funcţionează una dintre cele mai importante pieţe auto în aer liber din ţară. Pieţarii spun că duminică, în zi de târg, interesul arădenilor era aproape nul, având în vedere noile prevederi. Sunt vânzători de maşini care se declară ruinaţi, pentru că şi-au investit toţi banii în “marfă”. Pentru că în ultima perioadă foarte mule persoane au depus cereri în vederea obţinerii actelor necesare pentru omologarea maşinii, RAR Arad a suplimentat ieri numărul de personal. Toate actele depuse până în acest moment la RAR se află în lucru, pentru ca solicitanţii să poată primi CIV-ul în maximum trei zile de la depunerea actelor, ne spun oficiali ai Registrului Auto.
Pentru că directorul RAR, Voicu Şandru, este în concediu, am vorbit cu persoana care îl înlocuieşte. Aceasta ne-a declarat: “În ultimele săptămâni, la Registrul Auto Român ritmul de lucru este infernal. Dorim să terminăm toate actele cu care am rămas în urmă şi de aceea venim la lucru şi sâmbăta.
Dorim să să fim cu actele la zi cel târziu mâine”.
- Andrei Ando