La o zi dupa ce Parlamentul European a adoptat o rezolutie prin care solicita masuri mai exigente pentru abordarea schimbarilor climatice, ministrii Energiei din statele membre ale Uniunii Europene au decis ieri sa mareasca ponderea de biocombustibili folositi in transport cu 10% pana in 2020.
Ministrii Energiei din Uniunea Europeana s-au intalnit ieri la Bruxelles pentru a discuta despre o politica energetica unica. Ei au solicitat Comisiei Europene sa "elaboreze masuri care sa tina cont de caracteristicile sectoarelor de gaz si electricitate, precum si de pietele nationale". MASURI DRASTICE. Ministrii au stabilit sa creasca ponderea biocarburantilor pana la 10% din combustibilii consumati de vehicule pana in 2020, cu anumite conditii. In cadrul unei reuniuni care a avut loc la Bruxelles, sefii celor 27 de delegatii au stabilit ca cele zece procente reprezinta "obiectivul minim de atins de catre toate statele membre ca parte a biocarburantilor fata de combustibilii precum benzina sau diesel folositi in interiorul UE pana in 2020", informeaza publicatia online Euractiv. Realizarea obiectivului este conditionata de imbunatatirile proprietatilor tehnice şi comerciale ale biocarburantilor. "Caracterul obligatoriu este conditionat de o productie viabila, de disponibilitatea comerciala a biocarburantilor de a doua generatie şi de revizuirea in consecinta a directivei referitoare la calitatea carburantilor, cu scopul de a permite nivelurile potrivite de amestec", se arata in textul aprobat de ministrii Energiei. DISPUTE. Desi aveau pe agenda de dezbateri discutarea unei propuneri de a stabili obligatoriu la 20%, pana in 2020, partea energiilor reciclabile in consumul global al UE, fata de 7%, cat este in prezent, ministrii nu au reusit sa cada de acord asupra acestui aspect, informeaza BBC. "Chestiunea obligativitatii impunerii acestei cote urmeaza sa fie dezbatuta la summit-ul UE de luna viitoare", continua BBC. Cand Comisia Europeana a prezentat in ianuarie propunerile energetice, cota de 20% pentru introducerea energiilor regenerabile a fost descrisa ca o recomandare pentru fiecare stat membru in parte. Ministrii nu au reusit sa cada la o intelegere din cauza parerilor divergente dintre Spania, Italia, Slovenia, Danemarca, Suedia si Germania, care apara ideea unei cote-parti obligatorii pentru energiile reciclabile, si Marea Britanie, Franta si Finlanda, care se opun acestei propuneri.
REZOLUTIE A PE PRIVIND SCHIMBARILE CLIMATICE
|
Miercuri, Parlamentul European a adoptat o rezolutie privind incalzirea Planetei, ca raspuns la un document al Comisiei Europene care stipuleaza ca obiectivul pentru 2020 consta in limitarea schimbarilor climatice globale la doua grade Celsius, informeaza publicatia euractiv, citand surse din PE. Rezolutia solicita masuri mai exigente pentru abordarea problemei pe termen mediu si indelungat. Legislativul european a decis ca strategia UE privind schimbarile climatice ar trebui sa se bazeze pe doua obiective-cheie: limitarea cresterii medii a temperaturii globale la doua grade Celsius peste nivelul de preindustrializare si, pana in 2020, reducerea emisiilor globale de gaze pentru toate statele industrializate cu 30%, in comparatie cu nivelul din 1990, pentru a putea realiza o reducere de ordinul a 60-80% pana in 2050. Parlamentul insista ca o eficienta energetica ridicata ajuta la reducerea emisiilor gazelor cu efect de sera, iar pentru realizarea acesteui scop, statele membre si Comisia Europeana ar trebui sa adopte masuri ambitioase. Aceste masuri ar trebui aplicate in primul rand in domeniul transportului in comun, care "trebuie consolidat", si al intregului sector al transporturilor (inclusiv cel aerian), unde "trebuie aplicate masuri de constrangere si trebuie incurajate transporturi mai integrate si mai ecologice". Deputatii solicita totodata Comisiei Europeana sa impuna, pana in 2012, un obiectiv de 120 grame pe kilometru pentru noile automobile comercializate in UE.
In privinta energiilor regenerabile, europarlamentarii sustin ca obiectivul de 20% pana in 2020 ar trebui ridicat cu inca cinci procente. Deputatii au luat nota si de propunerea Comisiei Europene de a stabili un obiectiv minim de biocarburanti de 10%, pana in 2020, dar considera ca procentul ar trebui sa fie mai mare, respectiv de 12,5%. Parlamentul a cerut o omologare ecologica si sociala obligatorie pentru biocarburanti, se mai arata in documentul citat de Euractiv. In rezolutie se mai insista asupra necesitatii ca energia nucleara sa fie exclusa din mecanismele prevazute sa recompenseze reducerile de emisii de gaze din statele in dezvoltare.
|
PROPUNERE A COMISIEI, RESPINSA DE MINISTRII ENERGIEI
|
Propunerea Comisiei Europene de a scinda "patrimoniul" producatorilor de energie de cel al gestionarilor de retele de transport al acesteia a fost respinsa ieri de ministrii Energiei din cele 27 de state membre. Marile puteri europene nu s-au putut intelege asupra acestei chestiuni, dar ministri au reusit sa cada de acord asupra pastrarii obiectivului unei separari "efective" a productiei de transport, informeaza AFP, preluat de agentia NewsIn.
AFP ofera ca exemplu Franta, care s-a declarat in repetate randuri ostila oricarei idei de impunere a unei separari intre compania EDF si filiala sa de transport, RTE. Marea Britanie, Belgia, Danemarca si Suedia sprijina scindarea parteneriatului dintre producatorii de energie si gestionarii retelelor de transport, in timp ce Franta, Estonia, Letonia, Slovacia si Cehia se opun, scrie Reuters, citand, sub anonimat, un oficial european. "Nu am respins ideea unei separari patrimoniale, nici nu am adoptat-o", a declarat comisarul european al Energiei, Andris Piebalgs, precizand ca a fost adoptat "obiectivul unei separari efective a productiei de distributia de energie". Rezolutia cere, totodata, stabilirea unor obiective pentru reducerea de dioxid de carbon provenit din tehnologiile energetice. Documentul mai precizeaza ca reducerile emisiilor globale nu trebuie sa provoace alte amenintari, cum ar fi proliferarea nucleara sau terorismul nuclear. |
Citește pe Antena3.ro