În urma publicării articolului „Un an de la <
Florina Mărgărit a confirmat că suma a fost achitată integral de către asigurator. „Subsemnata Florina Mărgărit, în calitate de soţie şi reprezentant legal al d-lui Dan Mărgărit, doresc să infirm informaţiile conform cărora familia noastră nu ar fi încasat despăgubiri de la OMNIASIG VIG, în urma accidentului din Muntenegru. Vreau să aduc la cunoştinţa opiniei publice că am încheiat o tranzacţie cu OMNIASIG VIG, pentru o sumă globală care reprezintă despăgubirea integrală pentru daune morale şi daune materiale - drepturi patrimoniale şi drepturi nepatrimoniale, şi acoperă toate costurile născute în legătură cu accidentul, ca urmare a vătămării corporale suferite de către soţul meu, Dan Mărgărit. Suma a fost achitată integral de către asigurator”, a declarat Florentina Mărgărit, soţia lui Dan Mărgărit.
------------------------
Şoferul decedat e singurul vinovat, cazul a fost clasat şi doar autocarul prăbuşit a rămas fără licenţă de transport
Pe 23 iunie 2013, un autocar cu 47 de turişti români se prăbuşea într-o prăpastie, la Grlo, pe o şosea dintr-o regiune montană din Muntenegru. 18 persoane şi-au pierdut viaţa atunci şi alte 29 au fost rănite. Imediat după accident, Mareea Travel, firma organizatoare şi firma transportatoare “Gregory Tour” au început să arunce pisica vinovăţiei dintr-o ogradă în alta. La mai bine de un an de la “cursa morţii”, George Ciobanu, şoferul-poliţist care se afla la volan în momentul impactului şi care şi-a pierdut viaţa în accident – a fost găsit de anchetatori singurul vinovat. De altfel, pe 18 februarie 2013 cazul a şi fost clasat. Firma de transport s-a ales, cel puţin, teoretic, doar cu o amendă- după cum susţin reprezentanţii Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier- şi cu suspendarea licenţiei de circulaţie, culmea, pentru autocarul făcut praf în râpa din Muntenegru. Suma despăgubirilor date de o firmă de asigurări în urma accidentului din Muntenegru se ridică la peste 4,2 milioane euro, însă nu toate persoanele implicate în accident şi-au recuperat, până în prezent, banii. Cel de-al doilea şofer, Dan Mărgărit, cel care a supravieţuit accidentului, se luptă în continuare pentru viaţa lui.
Campanie pentru şoferul supravieţuitor
Cu trei zile înainte de tragedie, Dan Mărgărit, împlinise 43 de ani. Se odihnea când autocarul s-a răsturnat 40 de metri în gol, iar impactul a fost devastator. Fracturi, leziuni la creier, rupturi de organe şi lovituri pe tot corpul. Intubat şi ventilat, a fost aşteptat în ţară de cei doi băieţi. După 8 luni grele, şoferul autocarului implicat în accidentul din Muntenegru a ieşit din comă. Bărbatul a fost pensionat în timp ce se afla internat, iar soţia şi cei doi copii se descurcă destul de greu financiar, mai ales că tratamentele şi intervenţiile necesare sunt foarte costisitoare. Surse apropiate familiei au declarat că după câteva luni în care a benefeciat de intervenţii şi tratamente la o clinică din Grecia, Dan a fost adus din nou la Bucureşti. Au nevoie de foarte mulţi bani, şi fiul acestuia a deschis şi o campanie pe Facebook: “Am şi eu dreptul la o a doua viaţă” – pentru a-şi ajuta tatăl, familia Mărgărit nereuşind până acum să obţină despăgubirile de accident de la Omniasig.
Nereguli şi sancţiuni
Şoferul autocarului care s-a răsturnat în Muntenegru, George Ciobanu, nu avea contract de muncă la firma care asigura transportul, nici avize medicale şi psihologice, a declarat imediat după accident Adrian Kritikos, inspector la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR).
În răspunsul primit la solicitarea făcută de Jurnalul Naţional, în care cerem mai multe clarificări referitoare la controlul efectuat în urma accidentului de circulaţie din Muntenegru la firma “Gregory Tour”, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier precizează: “ La controlul efectuat în data de 24.06.2013, reprezentantul operatorului de transport a prezentat toate documentele solicitate, mai puţin cazierul judiciar al întreprinderii şi contractul pentru întreţinerea tehnică a autovehiculelor, aspecte care au fost menţionate în nota de contactare, fiind acordat un termen de remediere de 15 zile. Ulterior acestei date, a fost efectuat un nou control la sediul operatorului de transport S.C. Gregory Tour, constatându-se faptul că acesta a prezentat contractul de întreţinere tehnică a autovehiculelor, cu S.C. AUTO PORAND SRL, precum şi cazierul judiciar. Toate deficienţele au fost identificate şi sancţionate conform legislaţiei în vigoare”. Totodată, potrivit aceloraşi surse, “la momentul controlului pentru conducătorul auto Ciobanu George implicat în accident, nu s-a prezentat contract de muncă din care să reiasă că este angajat la operatorul de transport sus menţionat, precum şi aviz medical psihologic”. Oficialii ISCTR susţin că “în urma accidentului operatorul de transport a fost sancţionat contravenţional (…) şi s-a dispus suspendarea unei copii conforme a licenţei comunitare”. Mai pe româneşte, suspendarea pentru o lună de zile a licenţei de transport pentru un singur autocar al firmei. Mai exact, cel căzut în prăpastie. L-am contactat şi noi pe Ştefan Grigore, patronul “Gregory Tour” – firma care s-a ocupat cu transportul în cazul tragediei din Muntenegru- pentru a-i cere câteva lămuriri în legătură cu sancţiunile primite de societatea pe care o conduce. “Idee este în felul următor: nu am primit nicio sancţiune legată direct de accidentul din Muntenegru, erau probleme mai vechi. În ceea ce priveşte documententele pe care nu le-am putut prezenta în ziua controlului, nu le aveam la sediu, le-am prezentat cred a doua zi. Într-adevăr, a fost suspendată pentru 30 de zile licenţa autocarului cazut în râpă din Muntenegru, adică autocarul implicat în accident”, ne-a declarat Grigore.
Compania Gregory Tour Holiday, deţinută de Viorica Ioana Grigore (42 de ani), a fost înfiinţată în urmă cu mai puţin de doi ani, pe 15 noiembrie 2011. Soţii Iuliana Mihaela şi Ştefan Grigore deţin şi firma Gregory Tour Serv, cu afaceri de 5,7 milioane de lei (1,3 milioane de euro) şi pierderi de 515.000 de lei (circa 119.000 de euro), în 2011, la un număr de opt angajaţi, potrivit datelor de pe portalul Finanţelor.
Caz clasat: şoferul mort găsit vinovat
În data de 18 februarie 2013, procurorii Parchetului Curţii Supreme au decis închiderea dosarului privind accidentul din Muntenegru după ce au stabilit că şoferul autocarului, care a murit, este vinovat pentru tragedie. Expertizele au stabilit că acesta (N.R.- George Ciobanu) circula cu 80 de kilometri pe oră, viteză mult mai mare decât cea permisă pe acel sector de drum. În plus, “în urma celor constate de către Inspectoratul Teritorial de Muncă, s-a dispus clasarea cauzei şi faţă de reprezentantii firmei transportatoare – Gregory Tour Serv. Totodată, din verificarile efectuate s-a constatat faptul că şoferul George Ciobanu avea un aviz medical obţinut în 23 octombrie 2012 şi un aviz psihologic obţinut 2 octombrie 2012, documente medicale aflate la angajatorul SC A.E. SRL”, susţin anchetatorii.
Peste 4,2 milioane euro din despăgubiri
Autocarul implicat în accident era asigurat de către Omniasig, printr-o poliţă de răspundere civilă auto obligatorie (RCA) şi o poliţă de asigurare facultativă Casco. Suma despăgubirilor aferente dosarelor de daună soluţionate şi în curs de soluţionare deschise în urma accidentului rutier al autocarului cu turişti români produs în Muntenegru în iunie 2013 se ridică la peste 4,2 milioane euro, după cum a anunţat printr-un comunicat de presă Omniasig Vienna Insurance Group. Astfel, în baza poliţei RCA, au fost deschise 47 dosare de daună pentru cei 45 de pasageri ai autocarului şi cei doi şoferi, precum şi un dosar pe Carte Verde pentru un cetăţean din Muntenegru. Astfel, 40 de cazuri au fost deja soluţionate pe cale amiabilă, două sunt în curs de soluţionare pe aceeaşi cale, iar în cadrul dosarului de daună care avea ca obiect pretenţiile de despăgubire formulate de către familia şoferului vinovat de producerea accidentului, aceste pretenţii nu au fost acoperite de poliţa RCA. “Toţi cei pe care i-am reprezentat eu şi-au încasat banii de la Omniasig, iar misiunea mea s-a terminat de atunci. Cred că vreo două-trei persoane nu au fost de acord cu sumele primite şi au rămas să mai discute”, a precizat Robert Roşu, avocatul victimelor din Muntenegru. Nici şoferul supravieţuitor, Dan Mărgărit, nu a rezolvat problema despăgubirilor cu cei de la Omniasig.
“A fost cumplit, e în continuare foarte greu”
La un an de la accidentul de autocar din Muntenegru, Ileana Ciobanu, soţia şoferului-poliţist George Ciobanu a povestit pentru “Jurnalul Naţional” ce s-a întâmplat după tragedia rutieră din 23 iunie 2013. “A fost cumplit şi e în continuare foarte greu. Nu-mi aduc aminte multe de atunci. Am fost foarte sedată şi chiar nu îmi amintesc multe. George lucra în Poliţie, la Departamentul de Logistică. Era un foarte bun profesionist, un şofer prudent şi care stăpânea foarte bine orice tip de maşină. Soţul meu i-a făcut firmă de transport intern şi internaţional- Aly Euroline- baiatului. Era pe numele copilului. Când se pensiona, soţul intenţiona să dezvolte firma. Noi aveam un microbuz, acum l-am vândut că am avut datorii la bancă şi nu mai ieşeam din ele. Am vrut ca Alberto să meargă mai departe cu afacerea, dar nu s-a putut. Soţul era pe firma băiatului şi detaşat la Gregory Tour. El nu trebuia să se ducă în cursa aia, dar un angajat al lui Ştefan (n.r. patronul firmei Gregoru Tour ) a avut o problemă şi s-a oferit să ajute. George cunoştea locurile foarte bine că doar a fost plecat peste tot de multe ori”, a precizat Ileana. Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei a precizat că, în urma verificărilor făcute de Serviciul de Investigare a Fraudelor (SIF) Sector 2, s-a stabilit că poliţistul lucra din septembrie 2012 ca şofer la firma care a dus turiştii în Muntenegru.
Coordonatele morţii, arătate de ceasul cadou
Înainte să plece în cursa spre Muntenegru, George i-a mărturisit soţiei că a visat foarte urât. Nu a vrut însă să-i povestească visul, deoarece Ileana l-a rugat să nu mai plece. “ M-a convis mai uşor ca niciodată că trebuie să facă această cursă. Era aşa un om de viaţă. Îi plăcea să se distreze, să danseze, îi plăcea să-i ajute pe ceilalţi. Avea numai viaţă în el. Era ca un lipici”, povesteşte Ileana.
O altă întâmplare- căreia iniţial nici Alberto fiul şi nici Ileana, soţia nu i-au dat importanţă este cea din 23 iunie, în duminica Rusaliilor. Atunci Alberto i-a făcut tatălui său cadou un ceas cu ora şi data presetate. “Ceasul era datat pe ziua 23, ora cinci şi un sfert”, povesteşte soţia lui George. În ziua tragediei, atunci când a făcut o pauză, George şi-a sunat familia. Nu au mai apucat însă să mai vorbească. Prinsă cu musafirii, Ileana nu a auzit telefonul. L-a sunat mai târziu, i-a dat sms, dar nu i-a mai răspuns nimeni. “Luni m-a sunat şefa mea şi mi-a zis de accident. A dat repede băiatul căutare şi a văzut iniţial un alt autocar. Când a dat mai jos, i s-a schimbat imediat expresia feţei. Am simţit că s-a întâmplat ceva. Eu am început să plâng, iar până marţi m-au tot dus aşa că nu se ştie cine este”.
Abia marţi a aflat oficial de moartea lui George. “Am aşa o mare durere în suflet. Nu ştiu pe cine am omorât de s-au întâmplat toate astea. Abia aştepta să fie nunta băiatului şi cununia noastră de argint. Îmi luase şi inelul”, mărturiseşte vizibil afectată Ileana.
Troiţă la locul tragediei
Reporterii Observator şi realizatorii Antenei 3 s-au întors, acum mai bine de două săptămâni, la locul accidentulul pentru a monta o troiţă. Locul tragediei a fost plin de lumânări aprinse şi flori. Aflat anul trecut în autocarul morţii, inginerul Victor Vulpe (69 de ani) s-a reîntors la locul unde s-a întâmplat tragedia, aşa cum a promis când zăcea pe un pat de spital din Muntenegru, pentru a fi montată, la iniţiativa Antenei 3, o Troiţă în memoria celor care şi-au pierdut viaţa acolo.
Citește pe Antena3.ro