CNADNR se pregăteşte să contracteze serviciile de supervizare a lucrărilor de proiectare şi execuţie pentru autostrăzile de pe Coridorul IV paneuropean. Sunt vizate tronsoanele Orăştie – Sibiu, Lugoj – Deva, Nădlac – Arad cu drum de legătură şi Timişoara – Lugoj. Valoarea totală a contractelor de supervizare se ridică la aproape 35 de milioane de euro. Proiectele sunt finanţate de Uniunea Europeană (85%) şi de Guvern (15%). Coridorul IV are însă o problemă mult mai veche, care ar putea pune în pericol chiar şi demararea lucrărilor, spun surse avizate din Ministerul Transporturilor. Un contract din 2007, semnat de CNADNR şi Diwi Consult International GmbH, se poate transforma în călcâiul lui Achile pe acest sector. Practic, acum patru ani, Compania de Drumuri se angaja să plătească 12.700.000 de euro firmei Diwi Consult pentru "Elaborare proiect tehnic şi documentaţie de licitaţie pentru secţiunile Nădlac – Arad; Orăştie – Sibiu; Sebeş by-pass; Lugoj – Deva". Lucrurile au evoluat însă în stil românesc şi contractul a fost realizat pe bucăţi, nici acelea complete. CNADNR a cerut lucrări suplimentar iar, în acest moment, înţelegerea dintre cele două părţi a fost anulată. Diwi nu ar fi primit banii pentru lucrări şi a venit cu claim-uri (n.r. – pretenţii). Jurnalul Naţional a solicitat Companiei de Drumuri să precizeze care este valoarea acestor pretenţii: "Instanţa de arbitraj va decide dacă Diwi este îndreptăţită la o sumă de bani şi, dacă da, cuantumul ei. Litigiul cu Diwi Consult a început la 14.05.2010", se arată în comunicatul companiei. Chiar dacă procesul cu Diwi nu va opri lucrările, problemele nu se vor încheia foarte repede pentru partea română. Astfel că CNADNR are nevoie de o casă de avocatură care să o apere în arbitrajul internaţional. De obicei, aceste contracte sunt extrem de costisitoare şi se ridică la onorarii de milioane de euro. Acesta este de altfel şi cazul Autostrăzii Deva – Orăştie, caz care se judecă în arbitraj internaţional. Numai casa de avocatură ne costă 1,2 milioane de euro. Pe acel tronson, unul dintre consultanţi, firma olandeză DHV Consultants/ADO, a solicitat companiei claim-uri de 4 milioane de euro în baza unui contract din 2006. DHV ar fi trebuit să revizuiască proiectului tehnic ai celor 32 de kilometri de autostradă dintre Deva şi Orăştie. În acest moment însă, compania cere firmei DHV între 14 şi 16 milioane, susţinând că acestea sunt costurile suplimentare survenite în urma întârzierilor lucrărilor. Factura cu multe zerouri a făcut ca DHV să dea CNADNR în judecată şi să ceară la rându-i suma de 4 milioane de euro, cu titlul de despăgubiri. Firma olandeză se apără, spunând că nu a primit studiul de fezabilitate iniţial şi că acest fapt a împiedicat derularea contractului de revizuire.
CFR, la mâna FMI
Ministerul Transporturilor propune Guvernului închiderea a 1.474 km de infrastructură feroviară excedentară. Sumele rezultate vor fi utilizate de CFR SA pentru întreţinerea reţelei: "În acest mod, efortul statului va fi îndreptat către dezvoltarea şi modernizarea principalelor linii de cale ferată pe care se desfăşoară cea mai mare parte a traficului de călători şi mărfuri", se arată în nota de fundamentare. De altfel, Executivul s-a angajat în urma negocierilor cu FMI să închidă 20% din liniile de cale ferată aflate în administrarea CFR SA, reprezentând aproximativ 4.000 de kilometri, dacă nu găseşte un investitor pentru întreţinerea acestora, selectat prin licitaţie. Potrivit datelor CFR, în 2009, lungimea totală a liniilor de cale ferată era de 20.210 km (reţea desfăşurată), din care 17.691 km infrastructură feroviară publică şi 2.519 km infrastructură feroviară privată.