CĂLĂTORIE DE COŞMAR ● Cu trenul sau cu maşina, drumul spre mare este în week-end la fel de greu
Doritorii de căldură şi soare au o mare surpriză, dacă se gîndesc să aleagă trenul spre mare: frigul insuportabil din vagoane!
CĂLĂTORIE DE COŞMAR ● Cu trenul sau cu maşina, drumul spre mare este în week-end la fel de greu
Doritorii de căldură şi soare au o mare surpriză, dacă se gîndesc să aleagă trenul spre mare: frigul insuportabil din vagoane!
La sfîrşit de săptămînă, tot românu’ pleacă la mare. Şi călare şi pe jos... Am putea spune că pe jos s-ar putea ajunge mai repede, dacă ne uităm cu atenţie la Autostrada Soarelui şi la orele de întîrziere ale trenurilor. De la începutul sezonului estival, toate drumurile care duc pe litoral sînt impracticabile în week-end, pentru că toţi se gîndesc să meargă în acelaşi timp cu maşinile personale. Varianta considerată de mulţi cea mai avantajoasă şi cea mai sigură este trenul. Doar că bătrînul tren s-a modernizat şi ne oferă surprize dintre cele mai neplăcute.
De la Bucureşti la Constanţa şi retur trebuie să suportăm aglomeraţia, întîrzierile de cel puţin o oră şi frigul din vagoanele cu aer condiţionat, pentru că ne-am modernizat în asemenea hal, încît nici un geam nu mai putem deschide în bătrînul tren spre mare...
CU GENUNCHII LA GURĂ. "Am vrut să plecăm cu acceleratul de noapte, dar bilete nu mai erau încă de joi. Ne-au spus doamnele de la agenţia de voiaj să încercăm să luăm din gară cu o oră înainte, dacă vor să ne vîndă fără loc, dar n-am riscat să stăm în picioare pe hol şapte ore, ca să nu ne stricăm concediul de tot. Am crezut că rapidul de dimineaţă e cel mai bun şi chiar ne bucuram că ajungem în Constanţa la 10:37, dar nu ne-am imaginat că circulă cu viteza melcului şi că o să murim de frig în el", se plîngea ieri dimineaţă Lucian, în drum spre litoral. Cu gluga trasă pe frunte, degetele ascunse în mînecile hanoracelor şi picioarele ridicate pe banchete, oamenii nu se mai gîndesc la concediu sau la week-end după primele trei ore. Vor puţină căldură. Măcar un geam deschis. Dar nu se poate.
LA CONGELAT. "E bine, totuşi, că se păstrează băutura la rece", încearcă să facă haz de necaz altul, întinzînd spre ceilalţi sticla de suc ţinută la picioare. Da! E ca de la frigider. Controlorii se enervează cînd sînt rugaţi "să dea mai încet" aerul condiţionat. Cică nouă nu ne convine nimic. Şi oricum, nu se poate regla la o anumită temperatură, aşa că avem de ales: cu aer sau fără aer! Adică ori murim de cald, ori murim de frig, pentru că nu s-a inventat aurita cale de mijloc la CFR-ul în curs de modernizare.
ÎN AŞTEPTARE. Ne-nclinăm spre stînga. Stupoare. Ne revenim. Dar ne-nclinăm şi spre dreapta după două minute. Nu sîntem în avion. Mergem cu trenul la mare. Am plătit bilete la rapidul Bucureşti-Constanţa, dar avem viteză de personal. Explicaţia: se lucrează în continuare la şine! Asta ştim de doi ani, dar nu vedem nici un progres. Poate nu vedem noi bine... Reprezentanţii SNCFR-ului spun că au făcut tot ce-au putut pentru călători: suplimentarea cu vagoane, pînă la 15, cu două accelerate la sfîrşit de săptămînă, iar lucrările vor dura... pînă se vor termina. Ce-ar putea să spună? Pînă atunci, le suportăm pe nervii noştri şi pe cheltuiala noastră, pentru că diferenţa de viteză se plăteşte, chiar dacă nu există.
LA DESTINAŢIE. Toţi speră să se termine cît mai repede coşmarul mersului cu trenul. Biletele spun că la 10:37 ar trebui să scăpăm. Dar la 10:30 eram încă în mijlocul cîmpului. "O floarea-soarelui, două floarea-soarelui, trei floarea-soarelui…" " Ce faci, Flori?" "Număr floarea-soarelui. Încerc să adorm". Una dintre călătoare spera să treacă timpul mai repede şi să scape de senzaţia de frig, adormind măcar o jumătate de oră. Nu a reuşit. Zgribuliţi, călătorii au ajuns în Gara Constanţa la 11:30. Drumul continuă pentru unii pînă la Mangalia şi nimeni nu mai speră că va ajunge înainte de ora două. Planurile de week-end ale cîtorva călători s-au ruinat. Şi aşa este de fiecare dată.
Evoluţie la viteză redusă
De la personalul de noapte Bucureşti-Constanţa s-a trecut la accelerat. S-ar spune că am evoluat. Dar trenul ajunge la fel de greu la destinaţie. Diferă doar preţul biletului. Bineînţeles, drumul cu acceleratul este mai scump decît cel cu bătrînul personal. Un bilet la clasa a doua costă acum 350.000 de lei, cu reducere de 100.000 de lei pentru elevi şi studenţi, iar la personal costă 120.000 de lei, călătoria fiind aproape gratuită pentru cei care beneficiază de reducere. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor susţin că se călătoreşte în condiţii mult mai bune cu aceste trenuri noi, dar nu este nimic amuzant dacă trebuie să prinzi un loc pe jos la trenul de noapte, să-l suporţi în jur de şapte ore pînă pe litoral şi să plăteşti un milion dus-întors dacă vrei să treci dincolo deConstanţa.
Invazie pe litoral
În ultimii ani s-a constatat că în România s-a dezvoltat foarte mult turismul de week-end. De la începutul sezonului estival pînă spre jumătatea lunii septembrie, drumurile spre Constanţa sînt inaccesibile de vineri pînă luni. Se circulă foarte greu şi între Constanţa şi staţiunile turistice. În ultimele săptămîni, numărul turiştilor a depăşit oficial 10.000 de înregistrări, iar dacă îi luăm în calcul şi pe cei care nu îşi înregistrează cazarea, ajungem la un număr mult mai mare. În acest week-end nu mai exista încă de vineri nici un loc de cazare la mare, drumurile au fost blocate şi de data aceasta, iar trenurile au circulat la capacitate maximă, cu toate biletele vîndute."Lasă că e bine, că nu ne mai trebuie gheaţă, am pus berea la rece. Poate s-au gîndit că trebuie să ne ţină la răcoare, să nu ne stricăm. Păi de, asta e viaţa şi vorba aia, iarna nu-i ca vara"
Marius – turist
"Doamne, de s-ar deschide măcar un geam! Dacă ştiam că e aşa, îmi luam cizmele şi geaca de acasă"
Luminiţa - turistă
Citește pe Antena3.ro