Campania a fost desfășurată prin intermediul a 25 de pagini aparent separate de Facebook, care aparţineau unor entități ale căror site-uri împărtășeau o infrastructură comună de găzduire, publicitate și email, ceea ce sugerează o încercare organizată de influențare a alegerilor, conform raportului realizat de grupurile Reset Tech și Check First. Nu este clar cine se află în spatele rețelei care a promovat postări politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 euro, potrivit sursei citate.
Victoria şocantă a lui Călin Georgescu din primul tur al alegerilor, ulterior anulat, a adus companiile de social media în atenţia autorităţilor. Acestea s-au concentrat pe TikTok, platforma chineză deținută de ByteDance Ltd., acuzând-o că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului Căli Georgescu.
Însă raportul Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de influențare a rezultatului alegerilor.
Pe 6 decembrie 2024, Curtea Constituțională a României a anulat alegerile prezidenţiale din cauza acuzațiilor de interferență rusă, o premieră în istoria ţării est-europene. Decizia a venit după declasificarea unor documente care sugerează că Georgescu a avut o campanie, mai ales pe TikTok, care ar fi putut fi coordonată de „actori statali” străini. Un document afirmă că România a fost ținta unor „atacuri hibride agresive rusești”. Pe de altă parte, Moscova a negat orice implicare.
„Deși rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta, Facebook și Instagram, au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și polarizante,” au scris autorii raportului.
AFP: Cine de unde se informează, de la declinul Facebook la ascensiunea TikTok
Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a reluat mesajul lui Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale.
„Nu vedem dovezi ale unor incidente majore pe platformele noastre în România,” a transmis acesta, precizând că Meta a fost în contact „aproape zilnic” cu autoritățile române, notează Euronews.
Liderii politici români pe rețeaua Facebook
Reclamele descrise în raport îl prezentau pe Georgescu, care a declarat fonduri 0 pentru campania sa electorală, drept un „președinte patriot” care apără o națiune de aproximativ 19 milioane de oameni împotriva establishment-ului politic.
Lidera USR, Elena Lasconi, era caracterizată drept un „diavol” și o marionetă a Occidentului, în timp ce președintele în funcție Klaus Iohannis era descris drept un „dictator” pentru sprijinul său față de Lasconi. Unele reclame exprimau, de asemenea, susținere pentru George Simion, liderul partidului AUR.
Cercetătorii au identificat campania utilizând Biblioteca de Reclame a Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre advertiserii care folosesc platformele de social media ale companiei. Reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori din august 2024 şi până la data publicării raportului.
Profilurile advertiserilor aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în principal în România și se prezentau drept site-uri de știri sau divertisment. Totuși, site-urile nu ofereau informații juridice sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP comune, design web identic și configurații similare de email și tehnologie publicitară, ceea ce indica o structură de management centralizată, conform raportului, citat de observatornews.ro.