Atât Ordonanța de Urgență a Guvernului prin care s-a decis prelungirea mandatelor aleșilor locali cu șase luni de la expirarea stării de urgență, cât și Legea de aprobare a acestei OUG au fost declarate, ieri, neconstituționale, de către 7 dintre cei nouă judecători ai Curții Constituționale. Pe fond, cauza a vizat Legea de aprobare, însă, constatându-se că în Constituție se prevede că doar Parlamentul poate decide prelungirea mandatelor aleșilor locali, inclusiv ordonanța a picat testul de constituționalitate.
În data de 21 iunie, mandatele primarilor, președinților de consilii județene și ale consilierilor expiră, iar dacă până la această dată Legislativul nu vine cu o lege nouă, în România nu vom mai avea aleși locali. Data alegerilor, în cazul în care nu vor fi organizate până la acest termen – lucru imposibil – urmează să fie stabilită tot de Parlament, însă în urma unei consultări interinstituționale cu Guvernul.
La data de 6 aprilie, în plină stare de urgență, Guvernul Orban a emis OUG 44/2020, privind prelungirea mandatelor autorităților administrației publice locale din perioada 2016-2020, modificând și Codul Administrativ, în sensul că a stabilit că procedurile privind alegerile locale se inițiază în termen de șase luni de la data expirării stării de urgență. Totodată, prin Ordonanță, Guvernul a stabilit că data alegerilor locale se stabilește conform articolului 10, alineat 1, din Legea nr. 115/2015, dar la propunerea AEP și MAE, cu avizul Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență. La momentul emiterii acestei ordonanțe, se știa că starea de urgență urma să fie prelungită până în 15 mai. Astfel, Executivul calculase ca mandatele aleșilor locali să fie prelungite până maxim în data de 15 noiembrie 2020, urmând să stabilească, în interiorul acestui termen, cu 75 de zile înainte, prin Hotărâre de Guvern, data organizării alegerilor.
Ordonanța de Urgență a ajuns în Parlament, pentru emiterea unei legi de adoptare. În 13 mai, Camera Deputaților, care este forul decizional, a adoptat acest OUG, însă cu amendamente. În sensul că procedurile privind organizarea alegerilor locale se inițiază în termen de șase luni de la data expirării stării de urgență sau a stării de alertă și, prin derogare de la prevederile articolului 10, alineat 1, din Legea nr. 115/2015, data alegerilor se stabilește prin lege organică, cu cel puțin 75 de zile înainte de ziua votării. Legea mai prevedea faptul că mandatele în curs ale primarilor, consilierilor și președinților de consilii județene se prelungesc cu cel mult șase luni de încetarea stării de urgență sau a stării de alertă. Concret, prin această lege, Parlamentul era cel care urma să stabilească atât prelungirea mandatelor, cât și data organizării alegerilor.
Mandatele pot fi prelungite numai prin lege
Un grup de deputați ai Partidului Național Liberal, precum și Guvernul României au atacat această lege, în 13, respectiv 18 mai, la Curtea Constituțională. Ieri, șapte din cei nouă judecători CCR (cu excepția Liviei Stanciu și a Siminei Tănăsescu), au stabilit că ambele acte normative sunt neconstituționale. Pe de o parte, OUG nr. 44/2020 încalcă prevederile constituționale, întrucât Guvernul și-a arogat atribuția de a stabuli el prelungirea mandatelor aleșilor locali. Acest lucru poate fi făcut doar de Parlament și numai prin lege organică.
Din acest punct de vedere, lucrurile sunt clare. Parlamentul va trebui să adopte o nouă lege, care poate avea forma unui proiect emis de Executiv sau care poate fi emanată de senatori și deputați, prin care să stabilească un termen până la care mandatele aleșilor locali urmează să fie prelungite, după expirarea termenului de 4 ani, în 21 iunie. Având însă în vedere impedimentul care a făcut ca alegerile locale să nu poată fi organizată la termen, respectiv situația epidemiologică generată de pandemia de COVID-19, acest element trebuie luat în calcul atunci când va fi adoptată această lege.
Până pe data de 15 iunie, România se află sub stare de alertă, motiv pentru care mandatele aleșilor locali pot fi prelungite cu maximum 6 luni de la expirarea acestei măsuri. Ceea ce înseamnă 15 decembrie 2020. Dacă, prin absurd, starea de alertă va fi prelungită cu 30 de zile, mandatele pot fi prelungite până maximum în data de 15 ianuarie 2021.
Cabinetul Orban a stabilit, cu încălcarea Constituției, prelungirea mandatelor primarilor și consilierilor. Legislativul a emis o lege de adoptare a OUG, cu încălcarea Legii fundamentale, întrucât trebuia să o respingă