x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Modelul "Primaria" - Coabitare cu scantei

Modelul "Primaria" - Coabitare cu scantei

07 Dec 2004   •   00:00

POLITIC
Situatia tensionata din mandatul trecut intre primar si Consiliul General al Capitalei s-ar putea repeta in Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) daca Traian Basescu ar castiga presedintia.

CSAT, coabitare cu multe scantei

Daca in turul doi al prezidentialelor ar castiga candidatul Aliantei PNL- PD Traian Basescu, romanii ar putea asista la repetarea situatiei din Consiliul General al Capitalei din perioada 2000-2004, de data aceasta insa in Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT).
MONICA C. ANDREI, GABRIELA ANTONIU

Click pentru a mari imaginea
RETROSPECTIVA. In mandatul trecut, relatia primar-Consiliu General al Capitalei a fost marcata de numeroase scandaluri
Scandal aproape la fiecare sedinta de consiliu, replici dure si multe orgolii. O atmosfera de circ care a caracterizat timp de patru ani intrunirile de la Primaria Capitalei la care au luat parte primarul general, Traian Basescu, si consilierii generali majoritari ai PSD.

Convietuirea dintre primarul general, Traian Basescu, si consilierii generali ai PSD n-a fost benefica. Proiectele edilitare care vizau dezvoltarea orasului au stagnat, iar disputele intre cele doua tabere s-au inmultit. N-a fost sedinta a Consiliului General al Capitalei fara un schimb de replici dure intre Basescu si cei din PSD. Iar rezultatele au fost pe masura. Lupta politica a fost mai presus pe orice, interesele primand de fiecare data. Aproape toate hotararile aprobate de Consiliul General au fost atacate in instanta de Traian Basescu.

RAPORTUL PONTA. Tensiunile dintre cele doua tabere au aparut la sfarsitul anului 2001 cand Victor Ponta, pe atunci seful Corpului de Control al primului-ministru, a facut public un raport care scotea la iveala coruptia din administratia locala. A curs multa cerneala la vremea respectiva, spiritele s-au incins ajungandu-se in final la ideea dizolvarii Consiliului General. Semnalul a venit chiar de la Palatul Victoria, premierul Adrian Nastase propunand dizolvarea si alegeri anticipate. Premierul era foarte suparat pe situatia din Primaria Capitalei mai ales ca in raport au fost trecuti si consilieri PSD pe langa cei din opozitie.

Astfel, s-a constatat ca din 65 de consilieri generali un numar de 37 figurau ca actionari sau asociati la diverse societati comerciale, mare parte dintre aceste firme desfasurand operatiuni directe cu Primaria Capitalei si consumand sume importante din bugetul alocat acestei institutii. Totodata, raportul Corpului de Control a evidentiat politizarea aparatului de lucru al Primariei, in special prin prezenta numeroasa a reprezentantilor Partidului Democrat, precum si lipsa colaborarii dintre Consiliul General si primarul general al Capitalei, ceea ce a condus la blocarea activitatii administratiei publice. Multi dintre consilierii Capitalei n-au recunoscut implicarea lor in diferite firme si s-au considerat victime ale jocurilor politice sau lipsiti de aparare in fata justitiei.

Raportul Corpului de Control al Primului Ministru continea, la capitolul 9, observatii legate de activitatea primarului general Traian Basescu, caruia i se reprosa faptul ca nu a respectat prevederile privind delegarea atributiilor catre viceprimari, ca si crearea de "probleme grave in activitatea unor regii din subordinea Primariei". Documentul mai analiza si afirmatiile publice ale primarului referitoare la clientela politica ce a furat banul contribuabilului, situatia masinilor folosite de primarul general Traian Basescu si faptul ca acesta nu isi achitase, in calitate de cetatean, unele obligatii fiscale locale. Situatia a tensionat si mai mult relatiile dintre Basescu si Consiliul General. Razboiul replicilor dure a durat cateva saptamani, dupa care lucrurile s-au clarificat, hotararea Guvernului privind dizolvarea Consiliului General a fost atacata in instanta, iar cei care erau amintiti in raportul Ponta ca fiind implicati in afaceri cu municipalitatea si-au dat demisia. Consiliul si-a intrat in paine insa conturile nu s-au reglat intre cele doua tabere.

INTERVENTIE. Descentralizarea serviciilor a fost un alt moment critic. Administratia Strazilor, Administratia Fondului Imobiliar si Administratia de Supraveghere a Animalelor au fost marul discordiei dintre Basescu si primarii de sector din partea PSD care aveau sustinerea Consiliului General. Intrebarea era: Cine sa administreze domeniile mai sus amintite: Municipalitatea sub comanda lui Basescu sau primarii de sector ai PSD?. Lucrurile se complicau de la sedinta la sedinta, iar activitatea era blocata. Asa ca a fost nevoie de interventia presedintelui Ion Iliescu care a incercat sa impace cele doua tabere, nu insa pentru multa vreme.

Nici proiectele care vizau dezvoltarea orasului nu au avut prea mult succes. Timp de patru ani, construirea Pasajului suprateran de la Gara Basarab, a Parcarii subterane de la Gara de Nord, modernizarea unitatilor scolare, reabilitarea strazilor si contorizarea scarilor de bloc, proiecte care urmau a fi realizate cu ajutorul creditelor Bancii Europene de Investitii (BEI), au fost blocate. De data asta, consilierii PSD si-au pus ambitia si au refuzat sa aprobe proiectele finantate de BEI pe motiv ca au fost initiate de Basescu. Acestea au fost aprobate abia in al doilea mandat al lui Basescu cand consilierii majoritari erau din partea Aliantei PNL-PD. In plus primarul general a fost ajutat si de Stelica Barna, consilier PSD, care a votat in favoarea proiectelor BEI, fiind criticat dur de colegii lui de partid.

POSIBILE TENSIUNI. Pornind de la exemplul CGMB, o situatie delicata s-ar putea crea in cazul unei coabitari Traian Basescu-presedinte si o majoritate parlamentara PSD+PUR si UDMR in cadrul CSAT, autoritatea administrativa autonoma investita, potrivit Constitutiei, cu organizarea si coordonarea unitara a activitatilor care privesc apararea tarii si siguranta nationala. Potrivit Legii 415/2002 privind organizarea si functionarea CSAT, presedintele Romaniei indeplineste functia de presedinte al Consiliului, iar primul-ministru de vicepresedinte. Aceeasi lege prevede ca membrii CSAT sunt: ministrul Apararii Nationale, ministrul de Interne, ministrul Afacerilor Externe, ministrul Justitiei, ministrul Industriei si Resurselor, ministrul Finantelor Publice, directorul Serviciului Roman de Informatii, directorul Serviciului de Informatii Externe, seful Statului Major General si consilierul prezidential pentru securitate nationala. Secretarul CSAT este numit de presedintele Romaniei si are rang de consilier de stat in cadrul Administratiei Prezidentiale.

Click pentru a mari imaginea
CSAT. In actualul mandat, toti membrii Consiliului provin din aceeasi parte a baricadei

BARICADE. Pe de alta parte, Constitutia prevede la articolul 103 ca "presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament". Cum Uniunea PSD+PUR a castigat cele mai multe mandate parlamentare si a inceput negocierile in vederea realizarii programului de guvernare cu UDMR, premierul ar urma sa fie propus de aceasta coalitie. La randul sau, premierul desemnat isi va alege viitorii ministri, iar o parte dintre acestia vor fi membri CSAT. Ca urmare, majoritatea membrilor CSAT vor fi de o culoare politica, iar restul, respectiv sefii serviciilor secrete, consilierul prezidential pentru securitate nationala si seful Statului Major General, care sunt numiti de seful statului, de o alta culoare. Ori in aceasta situatie, luarea deciziilor ar putea fi o problema. Si aceasta pentru ca tot potrivit Legii 415/2002 CSAT lucreaza in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari prin consens. In plus, CSAT poate fi convocat de presedintele acestuia care stabileste ordinea de zi cu consultarea vicepresedintelui, functie indeplinita, cum spuneam, de primul ministru. CSAT mai poate fi convocat si la initiativa a cel putin o treime din numarul membrilor sai. Date fiind prevederile legale, colaborarea in cadrul CSAT ar putea fi deosebit de dificila in conditiile in care Basescu ar fi ales presedinte. Daca va fi ales Nastase, astfel de probleme nu vor aparea, si presedintele, si toti membrii CSAT provenind din aceeasi parte a baricadei.

ATRIBUTII ALE CSAT

1. promovarea strategiei de securitate nationala a Romaniei;

2. promovarea strategiei militare a Romaniei;

3. promovarea strategiilor de ordine publica si siguranta nationala ale Romaniei, in raport cu raspunderile institutiilor abilitate;

4. promovarea datelor, informarilor si evaluarilor furnizate de serviciile de informatii si de celelalte structuri cu atributii in domeniul sigurantei nationale;

5. instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta in intreaga tara ori in unele localitati;

6. declararea mobilizarii partiale sau generale a fortelor armate;

7. respingerea agresiunii armate indreptate impotriva tarii;

8. declararea starii de razboi si incetarea sa;

9. initierea, suspendarea sau incetarea actiunilor militare

.

.

"Nu mai putem vorbi de majoritati clare si stabile"

Click pentru a mari imaginea
VIZIUNE. Parvulescu crede ca situatia se va schimba
"Formula aliantei PSD+PUR+UDMR nu este o formula stabila. Nu cred ca dupa alegerile din 2004 mai putem vorbi de formule stabile de guvernare. Pentru ca este evident ca in momentul de fata partidele care politologic sunt denumite cu potential de santaj, altfel spus care pot negocia pozitii foarte importante, chiar daca au rezultate foarte mici dar fara de care nu se poate face majoritatea, pot din acest moment sa basculeze in orice directie. UDMR in momentul de fata a ales PSD. Aduce in schimb voturile disciplinate ale maghiarilor. Daca insa situatia se schimba, UDMR basculeaza. Nici in ceea ce priveste PUR nu putem spune ca este vorba de o libertate de manevra pe care si-a pierdut-o total. Altfel spus, si PUR, intr-un alt context prezidential ar putea sa basculeze, pentru ca interesele acestor partide sunt vital legate de guvernare. Ca atare nu putem vorbi de majoritati clare si stabile, nu mai putem vorbi despre aceasta situatie dupa 2004. Ea este foarte improvizata. Evident ca va depinde si de presedinte. Stim foarte bine ca majoritatea depinde de presedinte. Presedintele va avea si el, ca si aceste partide, un potential de santaj. Si acesta este legat de alegerile anticipate. Pentru ca alegerile anticipate nu avantajeaza toate partidele. Nu cred ca avantajeaza UDMR si PSD. Nici PRM nu este avantajat. Ca atare, un presedinte ca Traian Basescu va avea mijloace de negociere substantiale. Nimic nu este in momentul de fata stabil, orice este deschis. Viata politica romaneasca va capata un dinamism pe care nu l-a avut intre 2000 si 2004. Intre 2000 si 2004 a fost o paranteza legata de o situatie artificiala creata in 2000 la alegeri, care nu se va mai putea reproduce niciodata", ne-a declarat analistul politic Cristian Parvulescu. (Aniela Nine)
×
Subiecte în articol: basescu traian politic capitalei psd general csat