Parlamentul României a redactat un proiect de hotărâre prin care urmează să fie încuviințată măsura prelungirii stării de urgență pe teritoriul României, cu 30 de zile, prevăzută prin Decretul nr. 240, din 14 aprilie, emis de președintele Klaus Iohannis. Conform draftului de proiect, decretul urmează să fie aprobat, însă, odată cu aceasta, Legislativul vrea să instituie cinci principii separate care să funcționeze atât în timpul, cât și după ridicarea stării de urgență. Cea mai importantă prevedere a proiectului de hotărâre este aceea că, pe durata stării de urgență, Guvernul va acționa pentru deplina respectare și aplicare a Convenției pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale.
Surse politice arată că există o controversă destul de serioasă cu privire la posibilitatea juridică a comasării proiectului de hotărâre cu aprobarea Decretului privind prelungirea instituirii stării de urgență. Asta, deoarece, conform OUG 1/1999, dar și a articolului 93 din Constituție, Parlamentul poate, în cinci zile de la emiterea decretului, să aprobe sau să respingă acest act. Contactat telefonic, deputatul Florin Iordache a confirmat, pentru Jurnalul, că acest proiect de hotărâre este real și că el în niciun caz nu modifică textul decretului prezidențial. „Odată cu aprobarea prelungirii stării de urgență, Parlamentul va lua măsurile pentru respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor, pe durata măsurii instituite”, a precizat Iordache.
Astfel, conform documentului citat, Parlamentul urmează să încuviințeze prelungirea stării de urgență, iar, pe durata măsurii, restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți se dispune numai prin acte normative cu putere de lege. Această restrângere trebuie să fie determinată exclusiv de prevenirea și combaterea epidemiei de COVID-19, temeinic motivată, și cu respectarea strictă a articolului 53 din Constituție. Mai mult, durata restrângerii exercițiului acestor drepturi și libertăți nu poate depăși durata stării de urgență.
Respectarea Convenției CEDO
Pe lângă aprobarea decretului însă, Parlamentul legiferează, prin acest proiect de hotărâre, că, pe durata stării de urgență, Guvernul „va acționa pentru deplina respectare și aplicare a Convenției pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, ratificată prin Lega nr. 30 din 18 mai 1994”. Mai mult, proiectul vizează ca, la fiecare șapte zile, sau de ori câte ori este necesar, Guvernul să prezinte un raport care să cuprindă măsurile adoptate sau preconizate, precum și motivele care le-au determinat.
De asemenea, în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență, Guvernul ar trebui să prezinte Parlamentului un raport complet privind măsurile adoptate pe perioada stării de urgență, măsurile care au restrâns exercițiul unor drepturi sau libertăți fundamentale și măsurile cu caracter economic și social, precum și temeiurile care au detrerminat luarea acestor măsuri și efectele produse.
Nu în ultimul rând, în termen de 60 de zile de la încetarea stării de urgență, Curtea de Conturi va efectua un control al modului de gestionare a resurselor publice pe perioada stării și, la final, va prezenta un raport cu concluzii și propuneri.
De asemenea, în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență, Guvernul ar trebui să prezinte Parlamentului un raport complet privind măsurile adoptate pe perioada stării de urgență, măsurile care au restrâns exercițiul unor drepturi sau libertăți fundamentale și măsurile cu caracter economic și social, precum și temeiurile care au detrerminat luarea acestor măsuri și efectele produse.
Nu în ultimul rând, în termen de 60 de zile de la încetarea stării de urgență, Curtea de Conturi va efectua un control al modului de gestionare a resurselor publice pe perioada stării și, la final, va prezenta un raport cu concluzii și propuneri.
Citește pe Antena3.ro