Cetateanul, atunci cand este nemultumit, merge cu jalba la autoritati. De multe ori, omul din spatele ghiseului, care ne scoate peri albi, nu este vinovat ca nu poate aplica legea. Este adevarat ca unii functionari sunt de rea-credinta, dar, de multe ori, zecile de modificari ale legilor le-au oferit posibilitatea sa interpreteze dupa bunul lor plac prevederile legii.
Toata aceasta tevatura poate fi de domeniul trecutului, daca si Camera Deputatilor ar adopta un
proiect de lege care spune ca o data cu modificarea unui act normativ sa fie obligatorie republicarea textului initial, fiind astfel inlaturata mare parte a birocratiei de care ne lovim cu totii. Astfel, functionarul care ar lucra cu un dosar de pensie, de exemplu, nu ar mai fi nevoit sa caute zecile de modificari ale legii, ci ar folosi un singur text si ar fi direct raspunzator pentru proasta sau reaua interpretare a legii. In acest mod, s-ar inlatura si suspiciunea de coruptie ce planeaza asupra celor care lucreaza cu legea, institutiile statului devenind totodata mult mai transparente.
AMBIGUITATE. In cele mai multe dintre sesizarile venite de la cetateni erau reclamate neajunsuri la nivel de institutii. Problema nu era neaparat una de coruptie, ci tinea in special de imposibilitatea functionarilor de a se mai descurca din cauza succesivelor modificari ale legislatiei in domeniul pen-siilor, proprietatii, taxelor si impozitelor sau ajutoarelor sociale. Toate aceste legi contineau dispozitia de republicare tocmai pentru a se evita diferite interpretari din partea functionarilor. Problema este ca republicarea textului de lege nu era o prioritate sau se facea destul de tarziu. Pe langa aceasta, nu exista nici o sanctiune impotriva institutiei care neglija acest fapt. De aceea, in toamna anului 2003, o echipa din cadrul Corpului de Control al Guvernului, condusa de Robert Cazanciuc, pe atunci subsecretar de stat, a facut o verificare pe o perioada de doi ani a tuturor actelor normative care contineau dispozitia de republicare. Aceasta pentru ca reclamatiile veneau nu numai de la cetateni, ci si de la cei care lucrau cu legea si care nu mai faceau fata ritmului alert de schimbare a legii. Verificarea a durat aproximativ trei luni si s-a facut pentru 321 de acte normative din perioada 2001-2003 care aveau dispozitia republicarii. S-a constatat ca doar 33 au fost republicate si ca exista un dezinteres total pentru republicare.
|
COINITIATOR. Bejinariu considera anormala respingerea unei legi din motive de "opozitie |
PROPUNERE. Rezultatul a fost o nota trimisa mai multor ministere si prim-ministrului de atunci in care se atragea atentia ca exista o problema si s-a facut propunerea ca republicarea sa fie obligatorie si sa se faca in acelasi Monitor Oficial, astfel incat cel care lucreaza cu legea sa aiba un singur reper. Ulterior, s-a cerut punctul de vedere al Ministerului de Justitie, al Secretariatului General al Guvernului si al ministrului delegat pentru relatia cu Parlamentul. Raspunsurile primite de la cele trei institutii, venite la sfarsitul lui februarie 2004, erau foarte tehnice. Propunerea a fost apreciata, dar s-a precizat ca este dificil de pus in practica. "Raspunsul celor trei institutii nu a avut in vedere gasirea unor solutii, ci ni s-a explicat mai degraba cum nu se poate face si cat de complicat este. Dar noi tocmai asta avusesem in vedere: cum se poate pune in practica aceasta idee. De exemplu, Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii a fost modificata in proportie de 128% (acest procent include si articolele modificate de mai multe ori), Legea 10/2001 privind imobilele preluate abuziv de stat in perioada 1945-1989 a avut 23 de modificari fara sa fi fost republicata, iar Legea 76/2002 privind somajul si ocuparea locurilor de munca a suferit modificari la 73 de articole. Am facut un nou material, dar intre timp a venit campania electorala si au existat alte prioritati. Atunci am trimis-o la Revista de Drept Public, unde a fost publicata", spune fostul subsecretar de stat. Trebuie mentionat ca Legea 24/2000, cea care reglementeaza republicarea, a mai fost modificata, fiind inclusa intr-un pachet de legi de reforma pentru integrare, dar si pentru a armoniza legea cu modificarile aduse in 2003 Constitutiei.
OPOZITIE. Intuind capitalul politic al acestei reglementari, cinci parlamentari PSD, Octav Cozmanca, Viorel Hrebenciuc, Serban Mihailescu, Eugen Bejinariu si Ion Moraru, au inregistrat in februarie 2005 la Senat un proiect de modificare a Legii 24/2000. La 19 aprilie 2005, Guvernul Romaniei a trimis un punct de vedere Biroului Permanent al Senatului, semnat de prim-ministrul Tariceanu, in care se mentiona ca "Guvernul nu sustine adoptarea propunerii legislative". Dupa ce a trecut de Comisia Juridica si de cea pentru Integrare Europeana, avand si avizul Consiliului Legislativ, institutie aflata in subordinea Parlamentului, care aproba republicarile, proiectul de lege a fost respins in iunie 2005, cu 56 de voturi impotriva, 49 pentru, nici o abtinere. Senatorul PRM Gheorghe Funar a intervenit pentru contestarea votului, intrucat au existat "colegi absenti care si-au lasat cartelele in grija altor colegi cinstiti", astfel ca s-a hotarat reluarea votului pentru alta zi. La urmatorul vot, dupa patru zile, Senatul a adoptat cu o majoritate covarsitoare proiectul. In schimb, Comisia Juridica a Camerei Deputatilor a hotarat, atunci cand i-a venit randul, "cu majoritate de voturi, respingerea proiectului de lege", pentru ca republicarea "este dificila si costisitoare". Trebuie insa mentionat ca oricum republicarea era obligatorie pentru actele normative care prevad acest lucru si ca doar termenul republicarii trebuie devansat, neexistand cheltuieli suplimentare. Camera Deputatilor, in sedinta de la 29 iunie 2005, a hotarat retrimiterea legii la comisie. Noua sesiune legislativa a inceput luni, iar deputatii vor trebui sa decida daca hatisul legislativ va ramane la fel sau pot ajuta cetateanul in lupta cu birocratia, aceasta pentru ca la Camera Deputatilor unii parlamentari si-au manifestat opozitia fata de acest proiect de lege din cauza "initiatorilor". "Acum, daca vreti sa va spun sincer, am auzit si eu acest lucru si am spus ca nu este normal, mai ales ca aceia din Comisia Juridica sunt juristi de meserie", a confirmat deputatul Eugen Bejinariu. "Ca sa fiu sincer, nu a fost ideea mea, am fost mai multi colegi, printre care si fostul meu coleg, domnul senator Moraru, care a fost secretar de stat la Secretariatul General al Guvernului. Eu sper ca va trece acest proiect. Motivatia este ca nu au gasit altii acest proiect si tocmai noi."
|
PAREREA MEA
"Fac totusi o precizare. Din circa sase tone de lemn reusim sa obtinem o tona de hartie. Va rog sa reflectati, in general"
Nicolae Vacaroiu presedintele Senatului
EXTREMISM
"Propunerea legislativa este extremista din punctul acesta de vedere, repet, bine intentionata, dar foarte greu de pus in practica. Acum nu este momentul"
Mihai Eftimescu, fost secretar de stat
|