Noul Regulament votat de Consiliul Local Mangalia, săptămâna trecută, la propunerea primarului Cristian Radu, prevede taxe anuale de 80.000 de lei pentru magazinele mari, de tip supermarket și hypermarket (taxa specială de autorizare), iar afacerile sezoniere, adică micile tarabe și chioșcuri care funcționează cel mult 3 luni pe an vor plăti 50.000 de lei taxa specială pentru eliberarea/vizarea autorizației/avizului de funcționare pentru activitățile de comercializare a produselor și serviciilor de piață.
Taxele se aplică atât comercianților din municipiul Mangalia, cât și celor din stațiunile turistice Saturn, Venus, Cap Aurora, Jupiter, Neptun și Olimp. Taxa de 50.000 de lei e valabilă doar pentru autorizarea celor care desfășoară activități permanente ce se regăsesc în codurile CAEN - Rev. 2 diviziunea 46 și diviziunea 47 grupele 471, 472, 475, 476 și 477 care nu fac dovada, prin acte financiar-contabile, că au desfășurat activitate întregul an 2023, inclusiv în luna decembrie, în timp ce afacerile din aceleași grupe CAEN care au activitate permanentă plătesc doar 20.000 de lei - ceea ce arată clar că vizate sunt afacerile sezoniere.
Autorizațiile nu au fost prelungite
Primăria Municipiului Mangalia a avut, anul trecut, o amplă acțiune de demolare sau ridicare a chioșcurilor pentru afaceri sezoniere pe care nu le-a mai autorizat, astfel încât motivația a fost chiar amplasarea lor ilegală pe domeniul public, atât în oraș, cât și în stațiuni. Proprietarii acestor chioșcuri au spus că Primăria Mangalia nu a mai vrut să le elibereze autorizații, deși ei funcționau pe locurile respective de mai mulți ani și plăteau taxe și impozite. Tocmai de aceea, mulți au refuzat să elibereze domeniul public, după ce au fost somați și li s-au dat termene pentru a-și ridica chioșcurile neautorizate de pe domeniul public.
Printre aceste construcții în care Primăria Mangalia a intrat anul trecut cu buldozerele au fost și unele ridicate ilegal, dar cele mai multe erau chioșcuri care funcționaseră cu toate actele în regulă, doar în sezonul estival, primind noile autorizații anual. Primarul Mangaliei și-a motivat acțiunea prin faptul că se dorește în sudul litoralului „un turism civilizat, străzi curate, fără chioșcuri și dughene la tot pasul”.
Cel mai bun pretext electoral
Războiul cu dughenele și chioșcurile are și o latură politică importantă. Unii agenți economici sunt politicieni locali, iar în acest an electoral vor fi lăsați inclusiv fără finanțare, prin eliminarea acestor business-uri. Consilierii care sunt astfel scoși din joc de adversarii lor politici din Primăria Mangalia au încercat să riposteze, dar au fost acuzați de edil și de majoritatea formată în jurul acestuia, în Consiliul Local, că au făcut presiuni și au lansat dezinformări în presă și pe rețelele de socializare, în timp ce „Primăria Mangalia aplică legea pentru toți cei care ocupă abuziv domeniul public și nu respectă reglementările urbanistice în vigoare”, așa cum a explicat, anul trecut, primarul Mangaliei, Cristian Radu, în plin sezon de demolări.
Investițiile în afacerile din turism în Mangalia și în stațiunile pe care le administrează s-au înmulțit în mandatul actualului edil, iar administrația a investit aproape 100 de milioane de euro în modernizarea stațiunilor, din fonduri nerambursabile, acesta fiind un bun prilej pentru Primărie să elimine chioșcurile și tarabele care funcționau până acum.
Miza pare a fi eliminarea contracandidaților
Dacă vor mai funcționa, cu noile taxe extrem de mari, chioșcurile și tarabele din Mangalia și din celelalte stațiuni ar trebui să vândă produse la prețuri foarte mari, ca să-și poată acoperi cheltuielile, făcând și profit. Miza acțiunilor Primăriei Mangalia din ultimii ani pare a fi cea electorală. Deși în context s-a vorbit foarte mult despre „amărâții lăsați de primărie fără locuri de muncă sau fără micile afaceri din care reușeai să supraviețuiască tot anul”, procentul celor care lucrează în afaceri care au legătură cu turismul - inclusiv spații de cazare, restaurante și terase - nu depășește 10% din totalul populației, în ciuda faptului că este vorba despre o zonă turistică. Cel mai mare angajator din zonă este Șantierul Naval Mangalia, nicidecum chioșcurile și tarabele care funcționează doar vara.
Va fi o scădere a nivelului de trai și pentru cei care își câștigau veniturile exclusiv din acest tip de business, dar fără impact major asupra economiei locale sau a nivelului de trai al locuitorilor din Mangalia și celelalte stațiuni. În schimb, din punct de vedere electoral, este cea mai grea lovitură dată formațiunilor politice și candidaților locali care se bazau pe finanțarea provenită din aceste afaceri.