x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Primarul particular

Primarul particular

de Gabriela Antoniu    |    19 Oct 2005   •   00:00
Primarul particular

Una dintre prevederile proiectului de lege privind reforma administratiei publice locale la care lucreaza ministrul Blaga stipuleaza infiintarea la nivelul comunelor si oraselor a functiei de administrator public, recrutat si numit de catre primari. In baza unui contract de management, primarul unei localitati ii poate delega admistratorului public din atributiile sale, inclusiv pe cea de ordonator principal de credite. Posibilele consecinte ale acestei masuri? Deturnarea vointei electoratului, inflorirea clientelismului, a nepotismului si a cumetriilor, gasirea unui tap ispasitor atunci cand serviciile locale sunt de proasta calitate.

Ministrul Vasile Blaga lucreaza la un proiect de lege privind reforma administratiei publice locale. Una din prevederile proiectului stipuleaza infiintarea functiei de administrator public, caruia primarul ales al unei localitati ii poate delega din atributii.

Proiectul de lege pe care il pregateste ministrul Vasile Blaga vizeaza modificarea si completarea Legii 215/2001 privind administratia publica locala. Actul normativ prevede crearea unei functii noi: administratorul public. Astfel, la nivelul comunelor si oraselor, primarul poate propune Consiliului Local infiintarea functiei de administrator public. Recrutarea, numirea si eliberarea lui din functia de administrator public se fac in baza unei proceduri specifice aprobate de catre primar. Administratorul public poate indeplini in baza unui contract de management, incheiat in acest sens cu primarul, atributii de coordonare a aparatului propriu de specialitate si/sau a serviciilor de interes general local. Mai mult, primarul poate delega catre administratorul public, in conditiile legii, calitatea de ordonator principal de credite.

EFECTE POSIBILE. Care ar fi posibilele efecte negative ale acestei masuri daca va fi adoptata? Deturnarea vointei electoratului, inflorirea clientelismului, nepotismului si a cumetriilor, afacerilor pentru prietenii politici, gasirea unui tap ispasitor atunci cand serviciile locale sunt de proasta calitate. Si aceasta pentru ca, asa cum se propune in proiect, administratorul public nu intra in categoria functionarilor publici, deci nu poate fi angajat prin concurs, ci depinde de vointa primarului. In al doilea rand, atributiile administratorului public nu sunt reglementate prin lege, ci fac obiectul unui contract de management. Ori, contractul "este acordul intre doua sau mai multe persoane spre a constitui sau a stinge intre ele un raport juridic", el intrand in sfera dreptului privat. Mai mult, potrivit legii lui Blaga, primarul va avea urmatoarele atributii: delegate de admnistratia publica centrala, referitoare la bugetul local, privind serviciile publice asigurate cetatenilor si referitoare la relatia dintre primar si consiliul local. Primele trei fac obiectul contractului de management incheiat intre primar si admnistratorul public. Ca urmare, prerogativele primarului se transfera prin contract unei persoane care nu are statut legal, precum functionarii publici spre exemplu, pentru exercitarea acestor atributii. In plus, se poate considera si o deturnare a vointei electoratului care l-a ales pe primarul X tocmai in speranta ca va avea servicii locale mai bune. Pentru primar insa, administratorul public poate fi numai bun de tap ispasitor atunci cand calitatea acestor servicii nemultumeste localnicii.

SI LA CJ. Proiectul de lege da totodata si consiliilor judetene posibilitatea de a infiinta functia de administrator public. In acest caz, recrutarea, numirea si eliberarea din functie se face de catre Consiliul Judetean. Tot in baza unui contract de management incheiat cu Consiliul Judetean, administratorul public poate indeplini atributii de coordonare a aparatului propriu de specialitate, a serviciilor de interes general judetean, precum si pe cea de ordonator principal de credite. In aceste conditii, se pune firesc o intrebare. De ce se mai zbate coalitia sa schimbe sefii de CJ despre care se spune ca decid soarta banilor publici la nivel local cand problema se poate transa simplu cu ajutorul administratorului public propus de proiectul lui Blaga?

DEZACORD
Vasile Blaga a organizat recent la Brasov o masa rotunda pe tema reformei administratiei publice locale, la care a participat presedintele Basescu si premierul Tariceanu. Seful statului a anuntat atunci ca nu este de acord cu planurile Coalitiei de a-i schimba pe sefii de consilii judetene in timpul mandatului. Ulterior, la TVR, el si-a exprimat din nou dezacordul, aratand ca Alianta ar santaja PSD cu schimbarea liderilor judeteni. Luni, PNL si PD au decis in sedinta CNC sa continue demersurile de modificare a Legii 215, pentru schimbarea sefilor de consilii judetene, solicitand senatorilor sai introducerea cat mai rapida pe ordinea de zi a Senatului pentru votul final al proiectului initiat pe aceasta tema de pedistul Ioan Oltean.

ULTIMA ORA
Desi la sedinta liderilor Coalitiei de luni seara se pare ca nu a fost luata o decizie in privinta simplificarii procedurii de schimbare a presedintilor consiliilor judetene, senatorul PD Radu Berceanu a declarat ca problema va fi amanata pana la aparitia proiectului pe care Guvernul isi va asuma raspunderea, desi Blaga anuntase ca va fi dezbatut in Parlament. Liderii Aliantei hotarasera sa grabeasca votul final la Senat pe proiectul democratului Ioan Oltean, care viza exact aceasta chestiune, dar declaratia surprinzatoare a lui Berceanu este in contradictie cu decizia Aliantei. Surse din Coalitie spun ca s-ar putea astepta cu fortarea acestui proiect pana cand liderii la putere se vor lamuri care va fi decizia Curtii Constitutionale in problema regulamentelor. (Monica Iordache)

×
Subiecte în articol: politic primarul public