Raportul conține o serie de date legate de procesul mental pe care îl folosesc alegătorii atunci când decid să voteze în favoarea unui candidat în detrimentul altuia, care sunt mesajele care „prind” cel mai bine la public și care sunt personalitățile și percepțiile cele mai favorabile în ochii alegătorilor.
Strategiile mentale utilizate de alegători
• Contează realizările anterioare ale candidatului în funcții publice, dar și în activități profesionale.
• Alegătorii compară activitatea anterioară cu promisiunile actuale pentru testarea verosimilității ofertei electorale.
• Alegătorii sceptici folosesc strategia alegerii „răului mai mic”. Scepticismul are două cauze:
➢ Dezamăgirile istorice privind neînfăptuiri, scandaluri și decizii controversate ale președinților anteriori.
➢ Ideea că Președintele are atribuțiuni limitate care au fost îngustate suplimentar de guvernările anterioare, mai ales de guvernele Dragnea.
• Contează calitățile personale*
➢ Consensuale (evidente pentru toată lumea) ca de exemplu: educație, limbi străine, aspect fizic, articulat în vorbire, bun comunicator, civilizat
➢ Reputaţionale (care i se atribuie de către mulți): onest, inteligent, de bună credință, preocupat de problemele alegătorilor, „priză” în exterior, empatie, hotărât, „mână de fier”.
Deși participanții îl respingeau pe Iohannis, se poate observa că președintele a setat un anumit profil cu atribute superioare care vor îngreuna ascensiunea unui candidat bădăran, fără studii, necivilizat, necunoscător de limbi străine.
• Apartenența la un partid este importantă, dar nu hotărâtoare din perspectiva opțiunii individuale a alegătorilor. Ei cred că e „bine” să aibă un partid în spate, dar mai importantă e valoarea individuală a candidatului.
• Contează actualitatea și profunzimea mesajelor sau temelor abordate de candidat.
Actualitate: războiul, explicarea clară și deschisă a amenințărilor actuale: militare, economice, sociale etc.
Profunzimea: să intre în adâncimea lucrurilor explicând ce se întâmplă, ce riscuri ne amenință, la ce trebuie să ne așteptăm, ce opțiuni avem ca țară, cum vom putea trece mai repede de la sărăcie la un nivel de prosperitate rezonabilă.
American Romanian Association of Public Opinion este un institut de cercetare și consultanță ce și-a început activitatea în 2021.
O inițiativă de colaborare între o echipă de tineri profesioniști români din domeniul marketing-ului și a unei companii americane de consultanță cu experiență solidă în domeniu, ARA Public Opinion se angajează să ofere clienților săi cele mai bune soluții în funcție de nevoile și obiectivele acestora.