Elevii din Timiş au realizat un ghid de bune practici cu privire la implementarea programului naţional Şcoala Altfel. Denumit “100% perspectiva elevilor acesta cuprinde ideile copiilor despre ce fel de tip de activităţi preferă în timpul orarul special organizat în unităţile de învăţământ. În topul preferinţelor acestor se află proiecțiile de film, workshop-urile, dezbaterile și atelierele de educație juridică.
Ghidul reprezintă perspectiva a peste 400 de elevi înregistrați într-o unitate de învățământ preuniversitar din Timişoara. "În urma unei analize temeinice asupra Metodologiei de organizare a programului național Școala Altfel, aprobată prin ordinul Ministerului Educaţiei nr. 5034/29.08.2016, am putut observa care sunt pilonii pe care se întemeiază acest program, devenit deja o tradiție în mediul educațional”, spun tinerii.
La întrebarea ,,Ce altfel de activități ai vrea să se desfășoare în școala ta, în săptămâna Școala Altfel?”, elevii au răspuns: 33,9% au optat pentru proiecții de film, 19,3% au vrut workshop-uri de educație sexuală, 14,9% au vrut dezbateri, 13,2% au vrut ateliere de educație juridică, 8% au vrut activități de ecologizare.
Recomandările elevilor
Dintre elevii care au participat la întocmirea ghidului, cei mai mulţi au spus că participă la activitățile din școală. 12% au declarat că iau parte la aceste acțiuni doar “rareori”, iar 9% au spus că stau acasă. Aceştia recomandă, ca bibliografie, studierea "Manualului de educație juridică al judecătorului Cristi Danileț, materialelele video realizate de Sexul vs. Barza (educație sexuală), atelierele de educație financiară Școala de Bani, Constituția ilustrată pentru copii (Funky Citizens), documentarele One World Romania sau Ghidul Ilustrat al Elevului”.
Totodată, elevii propun implementarea unor mecanisme prin care fiecare elev să fie consultat, precum sondaje online, chestionare aplicate în clase și dezbateri crearea unor parteneriate cu organizații care să le prezinte elevilor beneficiile voluntariatului, dar și să realizeze workshop-uri pe teme precum cetățenia activă și nevoia de implicare civică.
Piedicile programului
Elevii avertizează şi despre piedicile acestui program. Este vorba despre concepţia că Școala Altfel este “o prelungire a vacanței” şi practica de a recupera orele pierdute la clasă.
Conform spuselor copiilor, activitatea cel mai des întâlnită este excursia cu clasa în diverse orașe din România. “Recomandăm ca aceste vizite să fie realizate în baza unui sondaj la care elevii să se implice, să desemneze ei înșiși destinații care le trezesc dorința de cunoaștere, iar obiectivul turistic să fie ales într-un mod democratic”, se arată în raport.
Tinerii spun că 36,8% dintre elevii respondenți au declarat că nu și-au spus niciodată părerea cu privire la activitățile implementate, iar 40,7% dintre elevi au afirmat că organizatorii activităților nu au ținut cont de părerea lor, atunci când și-au exprimat-o.