Pe eMAG, un magazin online de echipamente și componente IT, electrocasnice şi articole de îngrijire preţurile la măştile chirurgicale au crescut din oră în oră, precum vrejul de fasole din poveste. O cutie de măşti, care săptămânile trecute costa doar 15 lei, duminică dimineaţa ajunsese la preţul de 190 de lei, seara – la 200 de lei, iar în ziua de luni preţul a fost actualizat de mai multe ori, de la 230 de lei dimineața, până la 499,99 de lei luni seara. Culmea cinismului a fost reducerea psihologică de 16% aplicată de magazinul online. Însă, ieri, după ce anunţul a devenit viral, aceste seturi de măşti au fost retrase de pe site.
750 de lei setul de 50 de măşti
Măştilor chirurgicale au dispărut nu numai din farmacii, ci şi din depozitele de unde se aprovizionau acestea şi chiar de la producători. Acestea se mai găsesc doar pe site-urile de anunţuri cu vânzări online, unde preţul acestora a crescut, peste noapte, şi de 30 de ori.
„Măşti anti coronavirus – ultimele cutii (500 de lei/50 de bucăţi)”, „Măşti antivirus” sau „Măști chirurgicale împotriva virusurilor cu 3 straturi” sunt doar câteva dintre zecile de anunţuri postate pe platform olx.ro. Aici, o mască de unică folosinţă care, potrivit medicilor, poate fi purtată cel mult una – două ore, a ajuns şi la 15 lei. Mai exact, un set de 50 de măşti costă 750 de lei.
Chiriţoiu: Amenzi de 10% din cifra de afaceri
Consiliul Concurenţei investighează scumpirile
Consiliul Concurenţei investighează comportamentul companiilor care comercializează produse şi echipamente de protecţie medicală, a anunţat, ieri, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei.
„La ora actuală cererea de echipamente medicale de protecţie, respectiv măşti medicale, este foarte mare, iar producătorii nu reuşesc să acopere solicitările. În acelaşi timp, însă, nu este normal ca unele companii să profite de această situaţie şi să crească preţurile nejustificat. Ca urmare, investigăm comportamentul companiilor care comercializează produse şi echipamente de protecţie din domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă, în contextul majorării excesive a preţurilor acestora”, a precizat Chiriţoiu, într-un mesaj postat pe pagina de Facebook a Consiliului Concurenţei.
Companiile riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. „Dacă vom constata încălcarea regulilor de concurenţă, aşa cum ştiţi, companiile implicate riscă amenzi care pot ajunge până la 10% din cifra de afaceri”, susţine Chiriţoiu.
China nu mai poate onora comenzile
Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) spune că, în prezent, nu mai există posibilitatea de a onora cererile curente de măşti de protecţie, făcute de farmacii, din cauza lipsei de stoc la nivel de producători (naţional şi internaţional). „Datele din piaţă relevă că producţia şi livrarea de măşti de protecţie sunt prioritare pentru Republica Chineză. De asemenea, aceste măşti sunt un produs realizat preponderent în China, care, din cauza răspândirii masive a virusului, nu mai poate onora producţia. În ceea ce priveşte costumele de protecţie, farmaciile nu comercializează astfel de produse. Distribuitorii nu comercializează măşti de faţă şi nici costume de protecţie”, se arată într-un comunicat transmis Jurnalul de ADRFR.
„Membrii ADRFR au căutat furnizori suplimentari pentru a acoperi cererea fără precedent de maşti de protectie, dar din păcate producătorii specializaţi pe această nişă nu au suplinitori, prin urmare nu putem discuta despre o producţie suplimentară”, explică reprezentanţii ADRFR.
Aceştia recomandă spălatul pe mâini cât mai des, igienizarea şi dezinfectarea cu produse specific: „În farmacii sunt disponibile stocuri proporţionale cu vânzarea produselor pentru dezinfectarea mâinilor şi a suprafeţelor”.
Rafturile supermatketurilor, golite
Panica a pus stăpânire pe români, care au luat cu asalt marile magazine. Oamenii nu s-au îmbulzit, însă, la produsele proaspete, ci la cele care rezistă mai mult timp, precum: orez, mălai, făină şi conserve. Deşi oamenii îşi fac cumpărăturile, de obicei, la final de săptămână, ieri şi alaltăieri, spre exemplu, cozile la casele de marcat ale supermarcheturilor erau mai mari decât în preajma sărbătorilor.