Problema reprezentanţilor din Educaţie, în acest moment, nu este că ei nu câştigă, ci că sectorul de Sănătate câştigă, dar în condiţiile de responsabilitate fiscal-bugetară actuale, nu puteau să existe aşteptări că toată lumea va primi sume enorme de bani, a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, susţinută la Palatul Victoria, ministrul Muncii, Dragoş Pîslaru.
'Discutăm de Educaţie, unde colegii de la sindicate s-au înfierbântat puţin astăzi. Cred că existau nişte aşteptări vehiculate în ultima vreme referitoare la prioritizarea ambelor sectoare - Sănătate şi Educaţie- în mod similar. Nu poţi să construieşti două sectoare prioritare pe un context de inechităţi transversale pe tot sistemul bugetar. Aş vrea să reţinem cu toţii următorul aspect: cei de la Educaţie nu doar că nu pierd nimic, ci câştigă la nivel de unitate rezolvarea aceloraşi disfuncţionalităţi şi unde pot să-şi demonstreze la nivel de unitate capacitatea de reformă. Atâta timp cât ei nu pierd nimic, cât anul trecut au avut o creştere salarială de 26,78%, şi care a fost aplicată pe toată grila cap-coadă, nu pe principiul de distribuţie, nesugerând că salariile sunt suficiente în sistemul respectiv, vorbim totuşi despre un procent de 26,78%', a afirmat Pîslaru.
Ministrul Muncii a menţionat, totodată, că în această perioadă mesajul este de solidaritate pentru a rezolva problemele din toate sectoarele.
'Ei (sindicaliştii din Educaţie, n.r.) ar trebui să se bucure pentru că şi copiii profesorilor respectivi se vor duce într-un sistem de sănătate care se reformează. Prin urmare, problema lor în acest moment nu este că ei nu câştigă, ci că cei de la Sănătate câştigă. Şi atunci ne punem problema: ce ar fi trebuit să facem? Să ne concentrăm pe Educaţie şi să nu se concentrăm pe rezolvarea disfuncţionalităţilor de încadrare din restul sistemului? În condiţiile de responsabilitate fiscal-bugetară, nu puteau să existe aşteptări că toată lumea va primi sume enorme de bani. Mesajul este de solidaritate. Nu putem să rezolvăm toate sectoarele în acelaşi timp în condiţiile actuale fiscal-bugetare', a spus Pîslaru.
Potrivit oficialului, noul proiect de ordonanţă privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice va intra în dezbatere publică, iar în şedinţa de Guvern din 1 iunie ar urma să fie adoptat.
'Vă confirm faptul că proiectul intră în dezbatere publică, dar dezbaterea publică nu va însemna că eu stau şi aştept să văd ce zice lumea. Ne vom întâlni inclusiv cu sindicatele din Educaţie, pe care îi aştept să nu se mai ridice de pe scaun şi să plece. Au ieşit din sală cu 10 minute înainte pentru că au înţeles că nu vor beneficia de aceeaşi grilă ca cei din Sănătate. Am toată deschiderea să discutăm şi îi voi invita să la discuţii săptămâna viitoare. Pe 1 iunie, dacă lucrurile vor fi în regulă şi vom organiza Consiliul Naţional Tripartit pentru a valida această propunere de ordonanţă, se va propune în şedinţa de Guvern spre adoptare, cu implementare începând cu luna august 2016, ceea ce înseamnă salarii în plată în septembrie 2016. O parte din bani vor fi alocaţi la rectificarea bugetară', a subliniat Pîslaru.
Reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) au afirmat, marţi, după întâlnirea cu ministrul Muncii, că proiectul Ordonanţei privind salarizarea în sectorul bugetar este nul din punctul lor de vedere şi consideră că Educaţia a fost abandonată.
"Ne aşteptam la o lege a salarizării care să creeze un orizont pentru oamenii din sistem. Această Ordonanţă pentru noi este nulă. Nu vreau să spun că este pentru Sănătate. Este un sector care într-adevăr se confruntă cu probleme. Ştim foarte bine ce se întâmplă şi ştim despre acel exod al medicilor, dar ştim că există două domenii în România care ar trebui tratate cu prioritate: Educaţia şi Sănătatea. Din păcate, Educaţia a fost abandonată în acest moment", a declarat preşedintele FSLI, Simion Hăncescu, la finalul discuţiilor de la Ministerul Muncii.
Acesta a precizat că miercuri va avea loc şedinţa Colegiului liderilor şi se va lua o decizie.
"Mâine vom informa liderii şi avem o lună până la finalul anului (şcolar - n.r.). Oamenii se vor decide ce vor face. Nu pot să pronunţ acum cuvântul grevă", a spus Hăncescu.
În ceea ce priveşte Fondul de premiere de 2% propus în proiectul Ordonanţei, liderul FSLI a subliniat că apreciază "efortul " Guvernului şi că "este prea mult acest deranj".
"Este vorba de 2% şi Guvernul face efortul în ghilimele. Vrea să introducă criterii de performanţă pentru acest doi la sută. Este prea mult acest deranj. Doi la sută ştim foarte bine că este o sumă infimă. Acest fond de premiere a funcţionat în învăţământ şi în tot sistemul bugetar. Şi Guvernul consideră că aceasta este o facilitate pentru învăţământ şi doreşte performanţă plecând de la acest fond de premiere de 2%. Este prea mult", a afirmat Simion Hăncescu, precizând că nu au avut loc negocieri, doar "ni s-au prezentat trei variante pe care Ministerul Muncii le-a avut în vedere".
Reprezentanţii sindicatelor au avut marţi o întâlnire cu ministrul Muncii, Dragoş Pîslaru, pentru consultări referitoare la OUG privind salarizarea personalului bugetar.
Restructurarea completă a sistemului de salarizare în Sănătate şi introducerea unui sistem de premiere bazat pe condiţii de reformă şi criterii de performanţă pentru personalul din sistemul de sănătate şi pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, începând cu luna ianuarie 2017, sunt principalele modificări aduse de proiectul de OUG privind salarizarea bugetarilor.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de Ordonanţă de urgenţă, în sistemul de sănătate, debutanţii vor beneficia de o creştere suplimentară de 10% a salariilor, faţă de restul funcţiilor, pentru creşterea atractivităţii unei cariere în domeniu. Totodată, în sistemul de Sănătate şi în Învăţământ, vor putea fi pot acordate premii anuale, semestriale şi trimestriale, în limita a 2% din cheltuielile cu salariile, cu încadrare în fondurile aprobate prin buget, în condiţiile îndeplinirii unor criteriilor de performanţă, care vor fi elaborate de Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Educaţiei Naţionale.AGERPRES