Federația Patronatelor din Turismul Românesc (F.P.T.R.) trage un semnal de alarmă, arătând că nu există colaborare între ministrul Economiei și conducerea departamentului Turism. Reprezentanții federației patronale spun că propunerile și inițiativele F.P.T.R., transmise de specialiștii din turism și apreciate de secretarul de stat Emil-Răzvan Pîrjol, nu au ajuns la ministrul Economiei pentru a fi analizate. Astfel, nu s-au avut în vedere măsurile de modificare a actelor normative în vigoare, astfel încât să se creeze condițiile optime pentru restartarea turismului, imediat după relaxarea măsurilor restrictive.
F.P.T.R., singura federație patronală reprezentativă la nivel de ramură (turism), având în componență angajatori care asigură venituri salariale pentru 37% din forța de muncă angajată în turism (73.752 salariați), a transmis o listă de solicitări către ministrul Economiei, Virgil-Daniel Popescu, pentru a-l anunța că departamentul Turism, din ministerul pe care-l conduce, a uitat să-i comunice solicitările venite din partea reprezentanților pieței. Propunerile nesoluționate, la care nu s-a primit niciun răspuns, sunt: protecția socială a angajaților sezonieri, prin modificarea stagiului de cotizare, de la 12 luni la 8 luni, pentru anii 2020 și 2021, prin derogare de la art. 34 alin. 1 lit. a din Legea 76/2002, pentru șomerii sezonieri. Această propunere a fost transmisă încă o dată ministerului, fiind detaliată într-o anexă a documentului conceput de FPTR. De asemenea, se cere prelungirea termenului, până la data de 31 decembrie 2020, privind rambursarea plăților efectuate de turiști pentru pachetele de servicii de călătorie neefectuate. Se cere completarea art. XIII din Ordonanța nr. 2/2018, privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative.
Statului i se cere să plătească paguba
Patronatele mai cer plata impozitului specific în funcție de locurile de cazare ocupate, prin completarea art. 8 din Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activităţi. De asemenea, se cere ca statul să suporte, după încetarea stării de urgență, până la 31 martie 2021, costurile cu salariile și indemnizațiile de somaj tehnic, după caz, pentru angajații din turism. Pentru a fi posibil acest lucru, se cere emiterea unui act normativ care să prevadă măsuri aplicate pe etape. Astfel, pentru perioada 15 mai 2020 (posibila încetare a stării de urgență), până la 31 august 2020, se propune ca statul să suporte indemnizațiile de șomaj tehnic pentru toți angajații cărora le vor fi suspendate temporar contractele individuale de muncă (în vigoare la data încetării stării de urgență). Pe lângă această măsură, se mai cere ca statul să plătească 75% din costul salariilor pentru angajații cărora le va înceta suspendarea temporară a contractelor de muncă și vor începe munca, diferența până la valoarea salariilor de încadrare fiind suportată de angajator
Ajutor mai mic pentru următoarele etape
F.P.T.R. a propus ca statul să suporte indemnizațiile de șomaj tehnic pentru toți angajații cărora le vor fi suspendate temporar contractele individuale de muncă (în vigoare la data încetării stării de urgență) și pentru perioada 31 august – 30 noiembrie 2020, iar pentru angajații cărora le va înceta suspendarea temporară a contractului de muncă și vor reîncepe munca, să suporte statul 60% din costul salariilor, iar diferența până la valoarea salariilor de încadrare să fie suportată de angajator. Pentru perioada 1 decembrie 2020 – 31 martie 2021 se cere în continuare ca statul să suporte indemnizațiile de șomaj tehnic, respectiv 40% din costul salariilor pentru angajații care revin la muncă, restul urmând să se plătească de către angajator.
Aceste ajutoare se vor acorda numai pentru angajatorii care nu concediază salariații la data încetării stării de urgență, prin desființarea locurilor de muncă sau concediere colectivă.
FPTR
Citește pe Antena3.ro