x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Românii cu handicap nu vor mai fi puși pe drumuri pentru legitimațiile de transport în comun

Românii cu handicap nu vor mai fi puși pe drumuri pentru legitimațiile de transport în comun

de Monica Cosac    |    05 Apr 2024   •   07:00
Românii cu handicap nu vor mai fi puși pe drumuri pentru legitimațiile de transport în comun

În timp ce premierul Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, vorbește de mai bine de un an despre necesitatea unei reforme în administrație și desființarea unor primării prin comasarea localităților cu mai puțin de 1.500 de locuitori, parlamentarii social-democrați găsesc noi utilități administrațiilor publice din sate.

Aceștia propun, într-un proiect de lege depus zilele trecute la Parlament, ca legitimaţiile pentru transport și biletele de călătorie la care au dreptul persoanele cu dizabilități să poată fi luate direct de la primăria din localitatea de domiciliu. În prezent, în ciuda problemelor de mobilitate, cei cu handicap sunt nevoiţi să se deplaseze zeci sau chiar sute de kilometri până la sediile Direcţiilor de asistenţă socială judeţene, pentru a putea intra în posesia acestor documente, spun parlamentarii care vor să corecteze această situație absurdă.

Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, inițiată de șapte deputați și senatori PSD, printre care și fostul edil al Capitalei, Gabriela Firea, și susținută de alți 16 parlamentari social-democrați, vizează corectarea unei prevederi legale prin care tocmai persoanele greu deplasabile și care au nevoie de sprijin din partea autorităților sunt puse pe drumuri.

Sute de kilometri pentru a putea beneficia de dreptul lor 

Conform prevederilor actuale, chiar în legea care ar trebui să promoveze drepturile și să protejeze persoanele cu dizabilități există o reglementare în defavoarea acestora, spun inițiatorii.

Potrivit acestora, persoanele cu handicap sunt acele persoane (copii şi adulţi) cărora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale sau asociate, le împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale, iar printre alte principii care stau la baza drepturilor acestor oameni se numără și „respectarea nevoilor specifice persoanelor cu handicap”.

„Cu toate acestea, la nivelul anului 2024 persoanele cu handicap din întreaga țară, în special cei din mediul rural, sunt nevoite să se deplaseze zeci, chiar sute de kilometri, uneori, la sediile DGASPC / Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Judeţene, pentru a putea intra în posesia documentelor pentru transport gratuit de care beneficiază potrivit legislaţiei în vigoare (legitimaţii, bilete de călătorie, etc.)”, se arată în expunerea de motive care însoțește proiectul.

Situația este cu atât mai inechitabilă cu cât „tratamentul este aplicat diferit” în Capitală față de restul țării, în sensul că persoanele cu handicap din Bucureşti au posibilitatea să ridice documentele de transport gratuit din sectorul de domiciliu, pe când cei din zonele rurale din toată ţara trebuie să se deplaseze la DGASPC judeţean pentru ridicarea acestora, iar această stare de fapt „nu are nicio justificare rezonabilă”.

„Inechitatea există, drept pentru care considerăm că trebuie creat un echilibru prin acordarea acestor facilităţi persoanelor cu handicap”, subliniază autorii proiectului de lege.

Convenții încheiate între DGASPC și primării

Ținând cont de dificultăţile şi greutăţile cu care se confruntă acești oameni, mai ales din perspectiva mobilităţii, parlamentarii PSD propun ca persoanele cu handicap să primească aceste documente de călătorie de la autorităţile publice locale, în baza unei convenţii încheiate cu direcţiile judeţene de asistenţă socială.

„Legitimaţia pentru transportul urban cu mijloace de transport în comun de suprafaţă este valabilă pe întregul teritoriu al ţării, fiind recunoscută de toate regiile de transport local, şi este eliberată de direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de autorităţile administraţiei publice locale în baza unor convenţii încheiate cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene în acest sens, costurile fiind suportate din bugetele judeţelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti.

Eliberarea biletelor de călătorie (...) se face de către direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de autorităţile administraţiei publice locale în baza unor convenţii încheiate cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, în acest sens”, stipulează proiectul legislativ.

„Scopul este ca, prin modificarea legislaţiei actuale, să creăm posibilitatea ca în baza unor convenţii/acorduri/protocoale încheiate între DGASPC/Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Judeţene şi autorităţile publice locale/Primării, persoanele cu handicap să poată ridica documentele gratuite de călătorie din localitatea de domiciliu, evitând astfel deplasările de zeci de km în judeţ”, precizează inițiatorii proiectului, în expunerea de motive.

Sunt peste 900.000 de români cu handicap

Potrivit statisticilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, „în România se află 890.702 persoane încadrate în grad de handicap, fiind luate în calcul persoanele de 16 și peste 16 ani”.

Dintre aceste persoane 9.282 au handicap ușor, 90.277 au handicap mediu, 413.205 au handicap accentuat și 377.988 au handicap grav.

În ceea ce privește copiii cu dizabilități, la sfârșitul lunii iunie 2023, în evidențele DGASPC se aflau peste 81.000 de minori cu handicap, aproape 50.000 dintre aceștia fiind încadrați cu handicap grav.

Având în vedere numărul mare de persoane cu dizabilități și ținând cont şi de faptul că aceste persoane sunt dependente de sprijin şi întâmpină dificultăţi în posibilitatea de deplasare şi accesarea serviciilor sociale de care au nevoie, „considerăm imperios necesar să completăm actualul cadru legal, astfel încât să le uşurăm accesul ce constituie obiectul prezentei iniţiative”, conchid autorii legii.

×