În plină vară, când intervențiile sunt cele mai multe din an, salvamontiștii pleacă la urgențe pe banii lor. Cota de benzină atribuită prin lege este insuficientă așa că de multe ori, în special la final de lună, salvatorii montani scot bani din buzunar ca să alimenteze mașinile. 100 de litri de combustibil este maximul pe care îl primesc, pentru că aşa spune legea. Și, ca să vă faceți o idee despre cât de proastă este legea în România, tot atât are și șoferul unui președinte de Consiliu Județean, adică un om care nu trebuie să ajungă în cel mai scurt timp să salveze o viață.
Serviciul de Salvamont Argeș are 47 de salvatori montani și acoperă cea mai întinsă, izolată și înaltă zonă montană din țară. Instituția este finanțată de Consiliul Județean Argeș care plătește salarii, dotări și o cotă de benzină. De la începutul verii, în zonele muntoase din județ vin sute de turiști, în special străini, și au existat zile în care au fost chiar și patru intervenții în același timp.
Cea mai gravă de până acum a fost cea în care un asistent universitar din Capitală și-a pierdut viața pe Vârful Moldoveau. Pe 20 iulie, la intervenție au plecat mai multe echipe de salvatori pentru că acțiunea s-a desfășurat noaptea. Trupul neînsuflețit al bărbatului a fost coborât după o intervenție de 12 ore, toată desfășurată la lumina unor lanterne, prin râpe și prin zone în care salvatorii au trecut prin apă. A fost o noapte de foc în care s-a terminat cota de benzină. Din trei echipe de salvatori, una a plecat la activitate cu bani din buzunar. Practic, salvamontișii respectivi au făcut o chetă pentru a pune combustibil.
La intervenții cu mașinile personale
Și, ca și cum asta nu ar fi fost suficient, tot în noaptea de 20 spre 21 iulie, şapte turiști sunau în miez de noapte după ajutor și spuneau că sunt rătăciți pe munte fără lanterne sau hărți. Și echipa plecată la intervenția respectivă a alimentat mașina tot cu bani din buzunar și nu era vorba despre autoturismul de intervenție, ci cel personal. Cele două misiuni sunt doar câteva exemple menite să confirme ce se întâmplă, dar salvatorii se lovesc de asta aprape în fiecare lună. Răspunsul dat de oficiali la problemele lor este acela că atât permite legea de organizare.
Apel la Raed Arafat
Salvamontiștii din toată țara au trimis sesizări inclusiv secretarului de stat Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din cadrul MAI, prin care spun ce se întâmplă. O soluţie, cred ei, ar fi să fie incluși în serviciile de urgență. Asta le-ar permite și să poarte girofar pe mașinile de intervenție, lucru la care în prezent nu au dreptul. Dacă un șofer vede un autoturism Salvamont care se grăbește și vrea să îi facă loc, o face, dacă nu, nu! Şi nici nu poate fi sancționat, așa cum se întâmplă în cazul ambulanțelor sau mașinilor de pompieri.
Includerea ar însemna şi ca salvamarii să nu mai aibă acea cotă de combustibil, ci o modalitate de calcul al consumului. În cazul ambulanţelor, de exemplu, consumul este făcut în funcţie de caracteristicile tehnice ale motorului maşinii, care este urmărită apoi prin gps-ul care afişează kilometri parcurşi. Soluţia le permite ambulanţierilor să lucreze fără raţie de carburant.