x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Siguranţă rutieră şi calitatea aerului: Bucureşti, penultimul loc în UE

Siguranţă rutieră şi calitatea aerului: Bucureşti, penultimul loc în UE

de L. Budin    |    03 Feb 2020   •   11:16
Siguranţă rutieră şi calitatea aerului: Bucureşti, penultimul loc în UE

Recent, Greenpeace a dat publicităţii raportul „Mobilitate durabilă în București. O evaluare bazată pe indicatori.” Studiul a adăugat Bucureştiul în clasamentul a 13 capitale din Europa, el fiind comparat cu celelalte oraşe în privinţa transportului public, siguranţei rutiere, calităţii aerului, managementului mobilităţii şi mobilităţii active. Per total, s-a clasat pe locul 13 din 14.

 

 

Orașele europene introduc strategii cunoscute ca „planificare a mobilității urbane durabile”, principalul obiectiv fiind de a ameliora accesibilitatea și calitatea vieții locuitorilor lor. Raportul Greenpeace vrea să le ofere bucureştenilor şi decidenţilor din Capitală un set de criterii, pentru a măsura performanţele în domeniul mobilităţii urbane şi pentru a găsi soluţii adecvate. Situaţia din Bucureşti a fost comparată cu cea din Berlin, Londra, Viena, Bruxelles, Moscova, Roma, Zürich, Paris, Amsterdam, Copenhaga, Oslo, Budapesta și Madrid.

 

Fruntaş la transportul în comun

 „Transport public” este singura categorie la care Bucureştiul se clasează pe un loc fruntaş. „Combinația dintre atractivitatea prețurilor transportului public, ponderea modalității de transport public și scorurile densității stațiilor clasează Bucureștiul pe locul 2, deși călătoriile anuale pe cap de locuitor sunt moderate în comparație cu celelalte capitale incluse în studiu”, se spune în raport. Mai sunt lucruri de rezolvat: lipsa staţiilor intermodale, lipsa sistemului integrat de achiziţii de bilete, lipsa cardului care poate fi folosit pentru toate tipurile de transport în comun.

 

Siguranţă rutieră scăzută

La capitolul acesta, Bucureştiul se clasează pe locul 13 din 14. Clasamentul ia în considerare numărul de decese pietonale din 2013 și numărul de decese în accidentele cu bicicleta din 2017. „Nu au fost disponibile date pentru alți ani și nu au fost disponibile date adecvate pentru accidentele care au implicat pietoni sau bicicliști vătămați”, se arată în raport. Drept soluţii, se sugerează introducerea limitelor de viteză pe arterele principale şi creşterea frecvenţei verificării autovehiculelor, dezvoltarea infrastructurii pentru pietoni şi biciclişti.

 

Maşini multe, aer poluat

Bucureștiul stă prost la capitolul calitatea aerului. Pentru că transportul privat e principala sursă de poluare, concentraţiile medii anuale de dioxid de azot „se află substanţial peste norma prevăzută de UE”. De asemenea, capitala României înregistrează, comparativ cu oraşele incluse în studiu, cele mai mari concentraţii în aer de praf şi pulberi în suspensie, depăşind cu mult nivelul maxim recomandat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Cauza o reprezintă numărul mare de autovehicule şi ponderea scăzută a spaţiilor urbane verzi. „Trebuie luate măsuri pentru a reduce consumul de mașini private și pentru a consolida transportul public, deplasările pe jos și cu bicicleta”, se spune în raport.

 

Trafic congestionat

La categoria managementul mobilităţii, București se află la coada clasamentului. Cu o pondere mare a transportului motorizat, capitala României prezintă o creștere de 48 % a timpului de călătorie. S-a mai dovedit şi faptul că prețurile scăzute pentru parcare tind să încurajeze folosirea maşinii.

Ar fi nevoie ca mijloacele de transport public să aibă prioritate în trafic, pentru a reduce durata călătoriei și pentru a crește atractivitatea lor pentru pasageri și navetiști.

La capitolul mobilitate activă (mers pe jos şi cu bicicleta), Bucureştiul se află tot la partea inferioară a clasamentului (locul 13 din 14). Soluţii? Interzicerea parcărilor pe trotuare, crearea de zone pietonale şi de piste pentru biciclete, separate şi protejate.

 

Ce fac alţii

Multe dintre oraşele luate în studiu sunt foarte avansate în eforturile lor de a realiza un sistem de transport durabil, se arată în raport. Copenhaga este recunoscută drept capitala ciclismului în Europa, Viena pune la dispoziție un card pentru transportul public cu un tarif fix de 365 de euro pe an - adică doar un euro pe zi. Paris a deschis recent zone pietonale generoase pe malul Senei. Bruxelles vrea ca, până în 2035, să interzică în oraş vehiculele pe bază de benzină și motorină.

„Politicile care ar putea ameliora situația actuală a transporturilor și mobilității Bucureștiului ar trebui să abordeze în primul rând ponderea ridicată a transportului motorizat privat din oraș”, se spune în raport.  Asta implică un sistem de gestionare a parcării mai eficient, dezvoltarea și modernizarea infrastructurii pietonale și pentru biciclete într-o rețea integrată, prioritizarea în trafic a mijloacelor de transport în comun.

Raportul e o completare la clasamentul orașelor privind mobilitatea durabilă, din anul 2018, comandat de Greenpeace şi realizat de Wuppertal Institut (Germania).

 

 

 

×