Trecerile de pietoni 3D ar putea fi desenate pe asfalt în toată ţara, după succesul înregistrat la Buzău şi la Bistriţa-Năsăud. Psihologii şi autorităţile locale au preluat ideea unor elevi de la Buzău, care au introdus, anul trecut, “zebra” 3D în România. “Le generăm şoferilor iluzia că în faţa lor se află un obstacol şi sunt obligaţi să încetinească, aşa cum de fiecare dată o fac atunci când se apropie de celebrele limitatoare de viteză”, explică un psiholog.
Prima trecere de pietoni 3D din România a fost opera unor elevi de la Liceul de Artă „Margareta Sterian”, din Buzău, care au desenat-o pe asfalt, în toamna anului trecut. Elevii buzoieni au desenat gratuit trecerea de pietoni, având ca sursă de inspiraţie o localitate din Islanda. Ei au colaborat cu muncitorii de la urbanism, care le-au furnizat vopselurile speciale pentru marcaje rutiere. Succesul răsunător al zebrei care-i sperie pe şoferi şi-i determină să încetinească în dreptul trecerii de pietoni a inspirat apoi autorităţile din Ploieşti, care au decis să preia modelul, doar că zebra desenată în cadrul unui proiect al Primăriei Ploieşti, în valoare de 5.000 de lei fără TVA, a ratat chiar efectul 3D. Asta nu a descurajat, însă, autorităţile de la Bistriţa-Năsăud, care au preluat ideea, demarând o campanie în colaborare cu Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ. Proiectul “PietOM”, finanţat din fonduri europene, este în derulare şi deja are rezultate notabile.
Pe primul loc în Europa, la accidente rutiere
România se află pe primul loc într-un clasament al ţărilor Uniunii Europene, în privinţa deceselor cauzate de accidente rutiere, atunci când este avut în vedere raportul dintre numărul de victime şi populaţia totală, potrivit Eurostat. Multe dintre aceste accidente se petrec în oraşe, la trecerile de pietoni, unde tot mai mulţi oameni îşi pierd viaţa din cauza neatenţiei şoferilor, care sunt obosiţi, nu au o vedere bună, folosesc telefonul mobil la volan sau pur şi simplu trecerea nu este foarte bine semnalizată. Pentru a scădea numărul accidentelor, psihologii au sprijinit ideea instalării tracerilor de pietoni 3D, în campania “PietOM”. “Practic, am preluat ideea din picturile 3D şi am creat iluzia trecerilor de pietoni tridimensionale. Într-adevăr, nu întotdeauna este vina şoferului, care ar trebui să încetinească atunci când se apropie de zebră, însă de cele mai multe ori trecerile de pietoni sunt foarte slab semnalizate, vopseaua şi-a pierdut din consistenţă, luminile lipsesc în acele zone, fapt pentru care pericolul de accident devine tot mai mare. Prin instalarea acestor treceri 3D, dorim să le generăm şoferilor iluzia că în faţa lor se află un obstacol şi sunt obligaţi să încetinească, aşa cum de fiecare dată o fac atunci când se apropie de celebrele limitatoare de viteză”, explică Ionel Simionca, psiholog principal şi vicepreşedintele Asociaţiei PsihoTrafiQ, co-organizator al proiectului “PietOM”.
Efect imediat asupra şoferilor şi pietonilor
Campania s-a bucurat de mare succes, atât în rândul pietonilor care se simţeau mereu în pericol atunci când doreau să traverseze, cât în rândul şoferilor, care, din motive obiective sau subiective, nu încetineau când se apropiau de trecerea de pietoni. Asociaţia “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, finanţate din fonduri europene. Campaniile au fost coordonate de prof. univ. dr. Mihaela Rus şi de psihologul principal Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei, în vederea reducerii comportamentelor disfuncţionale, care tind să afecteze din ce în ce mai mulţi şoferi. Printre acestea s-au numărat campaniile naţionale “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!” şi “Alcoolul la volan este un accident”, campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeană a Siguranţei Rutiere), fiind nominalizate la Excellence in Road Safety Awards 2016. Totodată, Asociaţia organizează cursuri de formare, adresate psihologilor, menite să formeze din ce în ce mai mulţi experţi în psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile responsabile în trafic.
Fără telefon şi Facebook la volan
Un studiu realizat de AT&T, în anul 2015, arată că 70% dintre şoferi sunt distraşi de telefonul mobil, 61% trimit mesaje în timp ce conduc şi 27% socializează pe Facebook. Chiar dacă se constată o scădere de peste 40% din 2008 până în 2017 a accidentelor rutiere mortale din România, prof. univ. dr. Mihaela Rus, preşedintele Asociaţiei PsihoTrafiQ, afirmă că din ce în ce mai multe accidente se produc din cauză că şoferii utilizează telefonul mobil la volan. Mihaela Rus le recomandă conducătorilor auto folosirea unui handsfree wireless sau cumpărarea unui dispozitiv care conectează telefonul mobil la maşină.
1.951 de oameni au murit în accidente rutiere anul trecut, în România, iar 2008 a fost cel mai tragic din ultimii 17 ani, cu 3.000 de morţi pe şosele
Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ a derulat mai multe campanii de informare şi responsabilizare a conducătorilor auto, finanţate din fonduri europene.