x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Supliment Drumul către învăţământul de top Ţară, ţară vrem meseriaşi!

Ţară, ţară vrem meseriaşi!

de Mara Raducanu    |    24 Iul 2014   •   19:24
Ţară, ţară vrem meseriaşi!
Sursa foto: Thinkstock

După câţiva ani de absenţă, şcolile profesionale de trei ani revin în forţă şi sunt din nou la modă. O dovedeşte concurenţa acerbă de anul acesta şi cât mai mulţi tineri dornici să înveţe o meserie. În 2014, concurenţa în învăţământul profesional a fost, în unele cazuri, şi de peste şapte candidaţi pe loc. Peste 26.000 de elevi de clasa a VIII-a s-au înscris, într-o primă etapă, în învăţământul profesional de trei ani, cei mai mulţi optând pentru calificarea de mecanic auto, ospătar, vânzător în unităţi de alimentaţie, bucătar şi frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist. Pe 7 iulie se încheie prima etapă de înscrieri la profesională, apoi începe etapa a II-a, după afişarea locurilor lăsate libere de elevii care aleg să se înscrie la liceu.

“Învăţământul profesional cu durata de 3 ani, organizat după finalizarea clasei a VIII-a (ciclul gimnazial) este organizat astfel încât să asigure corelarea ofertei de formare profesională cu cererea pieţei muncii şi implicarea angajatorilor în furnizarea programelor de pregătire profesională şi în evaluarea elevilor în vederea obţinerii calificării. Astfel, raportul dintre pregătirea teoretică şi cea practică situează învăţământul profesional cu durata de 3 ani mai aproape de sistemul de pregătire bazat pe ucenicie, decât pe cel bazat pe pregătirea în şcoală. Este însă important de menţionat faptul că, pentru a asigura relevanţa pregătirii profesionale a elevilor, implicarea pro-activă a angajatorilor este esenţială. Pentru învăţământul profesional cu durata de 3 ani, pentru anul şcolar 2014-2015, cifra  de şcolarizare previzionată este de 28.713 locuri”, susţin oficiali ai Ministerului Educaţiei Naţionale. 

Selecţia elevilor realizată de companii şi şcoala profesională
Din acest an, elevii din clasa a VIII-a au avut posibilitatea să opteze pentru învăţământul profesional, înscrierea făcându-se înainte de admiterea la liceu. Important!- Selecţia elevilor care optează pentru învăţământul profesional se realizează de către companii, împreună cu şcolile care organizează învăţământ profesional. Durata pregătirii practice, prin stagii în companii, s-a dublat faţă de anul trecut, de la 11 la 24 săptămâni. Astfel, în primul an, pregătirea practică realizată în atelierele şcolii şi la agentul economic reprezintă aproximativ 20% din timpul total alocat programului, în al doilea an aproximativ 60% din timp este alocat pregătirii practice, iar în anul al treilea, aproximativ 72% din timp este alocat pregătirii practice.

Cum se face preselecţia elevilor
“În scolile profesionale unde numărul elevilor candidaţi este mai mic sau egal cu numărul de locuri oferit, media de admitere la învăţământul profesional va fi calculată ca medie ponderată între media generală la Evaluarea Naţională susţinută de absolventii clasei a VIII-a, care are o pondere de 75%, şi media generală de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a, care are o pondere de 25%. Dacă firma se implică prin susţinere financiară în formarea profesională a elevilor, atunci poate cere şcolii să organizeze o sesiune de preselecţie a candidaţilor. Candidaţii care sunt respinşi la preselecţie se pot înscrie la o altă şcoală profesională cu durata de 3 ani care nu a organizat sesiune de preselecţie sau se pot înscrie la învăţământul liceal”, se arată în Metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional de stat cu durată de 3 ani.  În cazul în care numărul candidaţilor este mai mare decât numărul locurilor oferite de scoala profesională, atunci se organizează o probă suplimentară de admitere (dupa sesiunea de preselecţie, în şcolile în care aceasta a fost organizată).

Numărul locurilor disponibile pe regiuni
Potrivit datelor puse la dispoziţie de Ministerul Educaţiei Naţionale prin Centrul Naţional de Dezvoltare a  Învăţământului Profesional şi Tehnic, regiunile cu cele mai multe/cele mai puţine locuri disponibile în învăţământul profesional  de trei ani sunt următoarele: Sud Muntenia -  2.884 de locuri, în regiunea Nord-Est 7434 de locuri, în regiunea Sud-Est -  3.424 de locuri, în regiunea Nord-Vest – 4.480 de locuri, în regiunea Centru -  4.418 de locuri , în regiunea Vest - 2.096 de locuri, în regiunea Sud-Vest Oltenia -  3.032 de locuri. În regiunea Bucureşti-Ilfov 945 locuri disponibile pentru această formă de învăţământ.

Topul celor mai căutate domenii
Domeniile de formare profesională - mecanică, industrie textilă şi pielărie, turism şi alimentaţie- sunt considerate de elevi  ca fiind printre cele mai interesante şi mai de viitor în găsirea mai rapidă a unui loc de muncă. Astfel, cei mai mulţi candidaţi au fost înscrişi la mecanică, pe cele 10.229 de locuri. În topul preferinţelor elevilor au urmat industria textilă şi pielărie cu 2822 de locuri disponibile, dar şi turismul şi alimentaţia, cu un număr de 2.670 de locuri.

Angajatori străini din Germania, Austria şi Franţa
Din punct de vedere al interesului angajatorilor, un număr de 2.715 companii doresc să devină parteneri de practică în învăţământul profesional cu durata de 3 ani. În timpul şcolarizării, elevii primesc o bursă profesională de 200 de lei pe lună, de la stat. Sunt însă şi angajatori care oferă în plus o bursă de stimulare, pentru cei cu rezultate bune la practică. Cele mai puternice zone pentru învăţământul profesional sunt cele în care sunt implicaţi angajatori străini şi unde absolvenţii au asigurat un loc de muncă. Printre acestea se numără judeţele Alba, Timiş, Satu Mare, Bihor, Hunedoara, Argeş, Sălaj şi Braşov, iar angajatorii străini provin din Germania, Austria, Franţa.

“E important să ştii o meserie, altfel nu te angajează nimeni”
Cei mai mulţi dintre elevii care au optat pentru înscrierea la o şcoală profesională de trei ani susţin că îşi doresc să iasă cu o meserie, în speranţa că vor găsi mai repede un loc pe piaţa forţei de muncă. “Am optat pentru  această formă de şcolarizare, deoarece în ziua de azi sunt căutate foarte multe meserii şi degeaba avem bacul dacă nu ştim o meserie”, susţine Mihai, un tânăr care speră să devină un foarte bun bucătar.”E important să ştii să faci ceva când termin o şcoală şi să ai la bază o meserie. Dacă nu capeţi puţină experienţă nu te angajează nimeni”, a precizat un alt candidat. 

×