Anul acesta însă, companiile și-au luat revanșa, încercând, parcă, să recupereze și timpul pierdut în 2020-2021, cu foarte multe evenimente organizate în destinațiile turistice de top, din țară și din străinătate. Hotelurile și pensiunile care au infrastructura necesară pentru conferințe și team-building lucrează încă „la foc continuu”, fără zile libere între grupurile de corporatiști care participă la evenimente, iar pentru anul viitor se anunță menținerea acestui trend.
Dacă 2022 a fost anul creșterilor spectaculoase pentru turismul de relaxare, 2023 a venit cu succes pentru cel de business, recuperându-se astfel o mare parte din pierderile produse în perioada pandemiei. Conferințele încă se organizează în format hibrid - cu prezență fizică și online - însă organizatorii spun că din ce în ce mai mulți participanți preferă să fie în sălile de conferință și să participe la evenimentele conexe.
Aceeași situație este și în companii, anul acesta organizându-se foarte multe team-building-uri, pe durată mai lungă decât înainte de pandemie, cu multe tipuri de activități incluse în program. Până la finalul acestui an, aproape toate bazele de cazare care au săli de conferințe și spații amenajate pentru evenimentele corporatiste sunt suprasolicitate, în toate zonele României. Și agențiile de turism au înregistrat creșteri spectaculoase, pe acest segment de piață.
„Vânzările Eximtur pe segmentul business travel au crescut cu 30% în perioada ianuarie - septembrie 2023, față de perioada corespondentă din 2022. Consultanții noștri au emis peste 14.000 de bilete de avion pentru călătorii de afaceri, dintre care 50% au fost pentru destinații europene, 30% pentru zboruri intercontinentale și 20% pentru rute interne”, explică Lucia Morariu, CEO al agenției de turism.
Corporatiștii au aceleași preferințe
Din analiza făcută de agenția de turism reiese că principalele criterii pentru clienţii corporate, atunci când aleg destinaţia şi locul de desfășurare pentru un eveniment sunt bugetul, durata deplasării, dotările şi facilităţile locaţiei. „Cele mai apreciate destinații externe de către clienții corporate pentru evenimentele de tip incentive sunt Turcia, Elveția, Italia și Grecia. În același timp, Irlanda și Canada au fost printre cele mai căutate destinații pentru evenimentele de tip training, conferință sau congres. În funcție de pachetul de servicii de călătorie rezervat, clienții noștri corporate au fost dispuși să cheltuiască bugete între 400 de euro și 3.200 de euro de persoană. Numărul de participanți a variat între 15 și 100 de persoane pe eveniment”, mai spune Lucia Morariu.
În țară, cele mai populare destinații pentru delegațiile individuale au fost București, Cluj-Napoca și Timișoara, orașe care oferă multiple oportunități de afaceri și diverse evenimente culturale. În acest context favorabil, anul acesta, la nivel național, unitățile de cazare clasificate la 4 stele au înregistrat cea mai mare cerere, reprezentând 50% din numărul total de 11.000 de nopți de cazare rezervate. Prețul mediu pentru o cameră la 4 stele a fost de 80 de euro pe noapte, cu mic dejun și taxe incluse. Agenția mai arată că în privința team-building-urilor organizate în România, clienții au ales, cu precădere, stațiuni precum Cheile Grădiștei, Covasna și Băile Felix, iar în sezonul estival, Mamaia, Năvodari și Olimp.
Numărul de participanți la evenimentele corporate în România este, de obicei, între 40 și 150 de persoane, iar bugetul minim alocat este de circa 2.000 de lei de persoană pentru un eveniment de trei zile (două nopți de cazare) cu pensiune completă, activități de team-building și organizarea unei petreceri cu DJ.
Toți hotelierii estimează creșteri
Corporațiile aleg, din ce în ce mai mult, hoteluri de 5 stele, pentru organizarea evenimentelor cu un număr mare de participanți. În Brașov - destinație de top pentru turismul de business - cele mai căutate hoteluri sunt Aro Palace și Radisson Blu Aurum, care au și avantajul de a fi situate în centrul orașului, chiar la intrarea în centrul istoric.
„Turismul de business se află pe un trend ascendent și estimăm că acesta va înregistra o creștere de 10% în anul 2024. Analizând puțin dinamica orașului Brașov, există mai mulți factori care contribuie la această creștere semnificativă. În primul rând, dezvoltarea infrastructurii. În ultimii ani s-a investit în dezvoltarea infrastructurii, cum ar fi aeroportul și transportul public. O infrastructură bună încurajează desfășurarea de evenimente și conferințe corporative în oraș. Un alt avantaj este că Brașovul este o destinatie de business atractivă și un centru regional de afaceri, cu o economie în plină expansiune. Avem numeroase companii naționale și internaționale din diverse sectoare precum IT, automotive, producție, construcții și finanțe ceea ce facilitează călătorii de afaceri și evenimente corporative în oraș”, a explicat, pentru Jurnalul, managerul hotelului Radisson Blu Aurum, Anca Cristea. Pentru organizatorii de conferințe și evenimente de business, hotelierii fac oferte speciale, cu reduceri de prețuri și acces gratuit la facilități și servicii exclusive.
Condiții de lux, dar și izolare
Alt tip de resort „vânat” de organizatorii de team-building-uri are următoarele caracteristici: de lux (4 și 5 stele), izolat, în zone montane sau submontane, unde se pot face activități sportive, călărie, orientare în pădure, foc de tabără și petreceri sau chiar cursuri și conferințe în aer liber. Satul Prunilor, din nordul județului Dâmbovița, la Dealu Frumos, este un astfel de resort alcătuit din mai multe vile care au fost concepute ca niște conace boierești, alcătuind un mic sat. Anul acesta, Satul Prunilor a avut evenimente de business aproape în fiecare săptămână, iar pentru anul viitor deja sunt făcute rezervări pentru conferințe și team-building-uri.
Tot de lux și departe de aglomerația urbană este și Complexul Valea Șipotului, la circa 11 kilometri distanță față de Sinaia, unde organizatorii de evenimente corporatiste preferă să meargă mai ales pentru că au la dispoziție terenuri de sport și o mică herghelie, zona fiind ideală pentru activitățile în aer liber.
Bazele de cazare se extind
„În ultimul timp, tot mai multe companii investesc în diverse activități menite să consolideze relațiile interumane și să creeze o echipă unită. Anul acesta am avut creșteri semnificative pe segmentul de business, iar pentru anul 2024 preconizăm o creștere de cel puțin 10%, având în acest moment foarte multe solicitări pentru organizarea de team-building-uri și conferințe. Tocmai de aceea dorim să ne extindem, pentru a putea pune la dispoziția clienților din acest segment de piață mai multe săli și spații pentru organizarea acestor evenimente. Mulți dintre clienții business aleg acest loc deoarece, pe lângă serviciile de care au nevoie pentru buna desfășurarea a evenimentelor corporate, le punem la dispoziție o gamă diversificată de activități de recreere și divertisment”, spune și Andreea Zamfir, managerul complexului.
Alte locuri „vânate” de organizatorii evenimentelor de business sunt în Delta Dunării, care oferă aceeași ieșire din spațiul cotidian al aglomerației urbane, „departe de lumea civilizată”. Dar nu chiar fără elementele civilizației, pentru că și aici sunt preferate tot resorturile de lux, de 4 și 5 stele, precum Complexul Lebăda, de la Crișan, pe brațul Sulina, sau complexul Green Village, de la Sfântu Gheorghe.