A fost prima construcţie ridicată de mâna omului ce depăşea 1.000 de picioare (305 metri) înălţime. Chrysler Building, aflată în partea de est a cartierului Manhattan, la intersecţia dintre 42nd Street şi Lexington Avenue, este astăzi official declarată de către Guvernul american “National Istoric Landmark”.
Chrysler Building din New York, o capodoperă arhitecturală
A fost prima construcţie ridicată de mâna omului ce depăşea 1.000 de picioare (305 metri) înălţime. Chrysler Building, aflată în partea de est a cartierului Manhattan, la intersecţia dintre 42nd Street şi Lexington Avenue, este astăzi official declarată de către Guvernul american “National Istoric Landmark”. Una dintre mândriile New York-ului, clădirea este considerată de toţi arhitecţii contemporani un model reprezentativ pentru stilul Art Deco în arhitectură.
Arhitectul neplătit
Clădirea a fost proiectată de arhitectul William Van Alen, iar designul original sugera o imensă coroană de sticlă. Avea drept repere distinctive lobby-ul de la parter, cu ferestre de trei ori mai înalte decât era standardul vremii şi colţurile etajelor superioare închise cu sticlă.
Această combinaţie trebuia să dea impresia fizică şi vizuală că turnul este atât de uşor încât pluteşte deasupra solului. William H. Reynolds, contractorul iniţial, a refuzat proiectul şi a decis să îl vândă integral lui Walter P. Chrysler, preşedintele celebrei Chrysler Automobile Corporation. Acesta a avut ambiţia şi talentul să revizuiască împreună cu Van Alen designul original şi a impus câteva elemente arhitecturale importante, cum sunt garguiele ce reproduce semnul distinctiv, şoimul aflat pe capota maşinii Plymouth, liderul de imagine al automobilelor Chrysler.
Construcţia propriu-zisă a demarat la 19 septembrie 1928 şi clădirea a fost inaugurată la 18 mai 1930, zi în care arhitectul-şef a aflat că nu i se va plăti nici un ban pentru proiectul original…
Performanţe tehnice
Chrysler Building a rămas până astăzi cea mai înaltă construcţie din cărămidă de pe Pământ. Structura sa, în care sunt înglobate peste 400.000 de piroane şi 3.850.000 de cărămizi zidite manual, s-a înălţat într-un ritm de patru etaje pe săptămână, iar pe toată durata lucrărilor nu a fost înregistrat nici un accident de muncă mortal, fapt absolut remarcabil pentru acea vreme.
Pentru a dobândi mult râvnitul renume de cea mai înaltă clădire din lume, construcţiei i s-a adăugat spirala din vârf, construită în secret în şantier din patru secţiuni suprapuse totalizând 56,3 metri. Pe cele patru faţade sunt dispuse 3.862 de ferestre, iar ascensiunea este asigurată de patru grupuri a câte opt lifturi instalate de celebra “Otis Elevator Corporation”.
Ornamentele coroanei
Forma acestei construcţii este uşor de recunoscut şi memorabilă. Aşa cum a dorit arhitectul, ea seamănă cu o coroană alcătuită din şapte rânduri de arcade terasate ce se retrag spre vârf. Structura faţadelor este cruciformă, iar pe fiecare dintre arcele metalice sunt dispuse ferestre triunghiulare. Un procent important din suprafaţa exterioară este placat cu oţel inox, produs după o reţetă unică de către Krupp, în Germania.
Mai mulţi proprietari
Chrysler a vândut clădirea în 1957 mogulilor imobiliari Sol Goldman şi Alex DiLorenzo.. Apoi proprietatea a fost tranferată către Massachusetts Mutual Life Insurance Company. După renovarea faţadelor şi remobilarea holului central a fost achiziţionată de către un investitor din Washington DC, Jack Kent Cooke (1979). În anul 1998, Chrysler Building a fost vândută către Tishman Speyer Proprieties şi Travelers Insurance Group. La începutul acestui secol, 75% din dreptul de proprietate au fost preluate de firma germană TMW. La începutul acestui an, actualul proprietar (Cooper Union) a cedat clădirea unui colegiu privat.
Locuitorii uriaşei metropole care este New York-ul au demonstrat că sunt extrem de ataşaţi de această construcţie spectaculoasă. La un sondaj efectuat în anul 2005, cu ocazia inaugurării unui muzeu dedicat zgârie-norilor, o sută de
arhitecţi, constructori, critici de artă, ingineri, istorici şi elevi au fost puşi să alcătuiască un top al celor mai iubite clădiri din oraş. Chrysler Building a ieşit pe locul întâi, obţinând voturile a nu mai puţin de 90% dintre cei intervievaţi. Ei nu au uitat, la mulţi ani după închiderea lor, nici galeria-panoramă de la etajul 61 şi nici celebrul “Cloud Club” ce funcţiona la etajele 66-68