x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Administrarea si intretinerea locuintelor in lipsa proprietarilor

Administrarea si intretinerea locuintelor in lipsa proprietarilor

de Av. Melania Floarea    |    04 Mai 2006   •   00:00
Administrarea si intretinerea locuintelor in lipsa proprietarilor
CE SPUNE LEGEA
Articolul de astazi este dedicat acelora dintre cititorii nostri care sunt interesati de buna administrare a imobilelor lor, case, apartamente sau locuinte de vacanta pe care le detin, dar pe care nu le pot intretine, fiind plecati la munca in strainatate sau locuind cu domiciliul stabil in alta localitate

Multi cititori ne-au cerut sa le oferim o solutie pentru bunul mers al lucrurilor privind intretinerea si administrarea locuintelor lor. Exista numeroase persoane care detin un imobil in alta localitate decat cea in care locuiesc de obicei, case de vacanta, dar si locuinte in Romania, in contextul in care ei locuiesc in strainatate, unde au temporar un loc de munca. Ei vor sa se asigure ca exista o alternativa legala, un contract care sa prevada ca, in timpul in care nu se pot ocupa personal de proprietatea respectiva, o alta persoana de incredere va face in locul lor toate operatiunile necesare administrarii si intretinerii unui imobil.

CE OFERA FIRMELE DE ADMINISTRARE?

Exista deja firme specializate pentru administrarea imobilelor. Astfel de companii, dezvoltate in sectorul de servicii imobiliare, va pot oferi servicii dintre cele mai diverse, cum ar fi: intretinerea uzuala a imobilului; servicii de curatenie periodica; verificare regulata a starii casei, a conductelor, instalatiilor, chiar si paza casei (eventual cu contractarea de catre compania respectiva a unei firme de paza); plata utilitatilor (facturi de telefon, cablu, energie, gaze etc.); daca doriti renovarea imobilului pe perioada absentei dumneavoastra; instiintarea dumneavoastra periodica telefonica (sau prin alte mijloace de comunicare) despre bunul mers al lucrurilor.

INCHIRIEREA LOCUINTEI

De asemenea, la cererea pe care o formulati, compania respectiva, specializata in administrarea de imobile, se poate ocupa de identificarea unor chiriasi cu posibilitatea verificarii perioadice a chiriasului, incasarea chiriei si depunerea banilor intr-un cont indicat de dumneavoastra.

In cazul in care doriti ca firma respectiva sa va presteze mai multe servicii de acest gen, ati putea negocia un pret global care sa va avantajeze.

ASTEPTARILE PROPRIETARILOR

In general, compania care se ocupa de administrarea imobilului pe care il detineti trebuie sa se comporte ca un bun proprietar si sa intreprinda orice masuri necesare intretinerii in cele mai bune conditii a imobilului, respectiv a locuintei sau casei pe care o detineti. Acest lucru presupune ca, de exemplu, in cazul unei urgente privind proprietatea dumneavoastra - inundatie, incendiu, scurgeri de gaze - firma angajata trebuie sa ia masuri urgente de salvare a lucrurilor si de alertare a autoritatilor competente. Trebuie sa tina legatura inclusiv cu administratorii blocurilor, daca lasati in grija firmei o locuinta aflata intr-un condominium.

ATENTIE LA CONTRACT!

Daca doriti ca lucrurile sa decurga bine si sa nu aveti surprize neplacute, puteti angaja fara rezerve o companie specializata aflata cu sediul in localitatea unde se gaseste locuinta proprietate personala, pentru a se ocupa de administrarea casei in lipsa dumneavoastra. Indiferent de situatie, de increderea pe care o aveti fata de firma respectiva si angajatii acesteia, va sfatuiesc sa incheiati un contract de administrare (prestari servicii de administrare). Din contractul respectiv nu trebuie sa lipseasca clauzele referitoare la detalierea serviciilor oferite de compania respectiva si agreate in prealabil de dumneavoastra impreuna cu reprezentantul firmei la care apelati, detalii la care trebuie sa fiti foarte atenti.

Din contract nu trebuie sa lipseasca clauze referitoare la pretul serviciilor prestate si termenele de plata, obligatiile ambelor parti, durata contractului, instanta competenta in cazul unui eventual litigiu, adresele partilor pentru notificari, conditii si situatii de reziliere etc.

COSTUL SERVICIILOR

Astfel de servicii pentru administrarea imobilelor, locuintelor difera foarte mult in functie de serviciile solicitate de proprietar si bineinteles de dimensiunea casei, respectiv a proprietatii. Un management complet in care sunt incluse servicii de paza, curatenie, gradinarit, plata a facturilor, informare curenta a proprietarului sunt servicii cuantificate intre 250 si 750 euro pe luna, in functie de ce am aratat mai sus.

Un alt sistem de plata (folosit de aceeasi firma) este perceperea unui procent din facturile la utilitati, intre 5% si 10% din valoarea acestor facturi.

O alta modalitate de management al unui astfel de imobil este incheierea unui parteneriat intre proprietar si compania de administrare prin care proprietarul pune la dispozitie casa, iar compania, in schimbul administrarii si platii tuturor facturilor, fructifica imobilul prin inchiriere.

Sunt si firme care comunica un pret de 100 euro pe luna pentru plata facturilor si contactarea si rezolvarea prin persoane de specialitate a problemelor ce pot aparea la instalatii electrice, apa etc., cu recuperarea ulterioara de la proprietar a costurilor serviciilor de reparatii (sau solicitarea in avans a acestor costuri).

MANDATARUL (firma specializata) SE OCUPA DE: Intretinerea apartamentului, putand lua, dupa libera sa apreciere, orice masuri pentru administrarea si conservarea acestuia, intocmai ca un bun proprietar. Mandatarul meu este imputernicit, totodata, sa inchirieze apartamentul unor persoane fizice sau juridice, la libera sa apreciere, va stabili, in toate conditiile cele mai avantajoase mie, toate clauzele contractului de inchiriere, inclusiv chiria. Va incasa, pentru mine si in numele meu, chiriile, va elibera chitante in acest sens, va urmari si asigura respectarea contractelor incheiate, va putea introduce orice actiune civila pentru plata chiriei sau pentru evacuarea chiriasilor ce nu si-au indeplinit aceasta obligatie.

VANZAREA CASEI
In cazul in care dupa un timp hotarati ca nu va veti mai intoarce in tara sau nu mai doriti sa locuiti in casa pe care o detineti, firma angajata pentru intretinerea imobilului poate sa efectueze si acte de dispozitie cu privire la imobil (de exemplu vanzare a casei). Dar pentru asta va trebui sa mandatati printr-un contract autentic de mandat o persoana din cadrul firmei care sa se ocupe de aceasta operatiune. Contractul de mandat, ca si cel de vanzare-cumparare se incheie astfel cum am amintit (in dreapta), in forma autentica, la un birou notarial. Daca domiciliati in strainatate, puteti intocmi la Consulatul/Ambasada din tara respectiva un astfel de mandat prin care imputerniciti o anumita persoana in vederea efectuarii operatiunilor mai sus mentionate.
×
Subiecte în articol: servicii respectiva casei