Al doilea credit, imposibil de obtinut
August va fi ultima luna in care romanii cu venituri relativ mici vor mai putea contracta si cel
de-al doilea credit. Peste aproximativ o luna urmeaza sa intre in vigoare noile norme de
creditare impuse de Banca Nationala a Romaniei
(BNR), care vor limita suma ratelor lunare la cel
mult 40% din veniturile nete ale unei persoane.
Normele vor fi publicate in "Monitorul Oficial" in
cateva zile si vor intra in vigoare in 30 de zile de
la publicare. Normele BNR ar fi trebuit sa intre in
vigoare inca de la inceputul lunii august, dar
publicarea acestora in "Monitorul Oficial" a fost
amanata chiar daca proiectul de act normativ
era redactat de la inceputul lunii iunie. Intre
timp, reprezentantii BNR au "auzit" nemultumirile bancherilor referitoare la proiectul de norme.
Dupa intrarea in vigoare a normelor de creditare ale BNR, o persoana ale carei venituri nete
sunt de circa 750 lei noi (RON), adica aproximativ 210 euro, isi poate lua adio de la contractarea unui al doilea credit de la o institutie
bancara. Astfel, presupunand ca aceasta are de
achitat lunar rata de circa 74 euro (aferenta unui
credit ipotecar), va mai putea contracta un credit
cu o rata lunara de 10 euro. In consecinta, respectiva persoana mai poate cumpara in rate cateva produse de la un magazin specializat in
electrocasnice.
Consumul populatiei va inregistra o crestere de
numai 7,4% in acest an, comparativ cu 10,8% in
2004, cu toate ca venitul real va fi mai mare,
respectiv 12,4%, fata de 10% in 2004, estimeaza
specialistii Comisiei Nationale de Prognoza
(CNP). Mai mult, in urmatorii ani, se asteapta
cresteri mai reduse ale castigului salarial real, ceea ce va constitui o premisa pentru incetinirea
cresterii consumului populatiei. Introducerea
cotei unice de impozitare de 16% are ca efect
cresterea consumului populatiei in anul 2005,
dar nu in aceeasi proportie cu cresterea venitului disponibil al populatiei.
In acest an, returnarea ratelor aferente creditelor
contractate va diminua disponibilitatile banesti
pentru consum si, de aceea, dinamica consumului va fi inferioara celei a veniturilor salariale, considera specialistii CNP. Atat in perioada de
expansiune a creditarii inregistrata in 2002-2003,
cat si ulterior, dupa limitarea creditarii, apare un
decalaj intre dinamica veniturilor salariale si cea
a consumului. Mai mult, consumul individual
efectiv al populatiei va creste in perioada 20052008 cu circa 6,1% pe an, comparativ cu cresterea veniturilor - aproximativ 7,8%.
Avantajele leasing-ului
In aceasta perioada, exista foarte multe promotii la leasing. Cu dobanzi de 4,4-8,9%, finantarea
prin leasing devine astfel chiar mai ieftina decat
creditul. Dar nu pentru toate marcile de masini.
Doua sunt solutiile pe care vi le va sugera un
dealer de autoturisme daca doriti sa cumparati
un automobil si nu aveti toti banii: creditul, dar
mai ales leasingul. Alegerea intre cele doua metode de finantare nu este insa usoara pentru un
eventual cumparator, fiecare avand avantajele si
dezavantajele sale. In general, o persoana fizica
poate prefera leasingul pentru procedurile mai
putin birocratice de acordare. Daca vine insa
vorba de costuri, creditul este, in general, o
alternativa mult mai buna, mai ales atunci cand
cumparam automobile cu capacitate cilindrica a
motorului de sub 2.000 cm3, fabricate in Uniunea Europeana sau in tarile din spatiul CEFTA
(majoritatea automobilelor cerute de piata romaneasca). Diferenta in minus e de 2-4 puncte
procentuale. Cu toate acestea, exista anumite situatii cand leasingul este mult mai avantajos
decat creditul si in privinta costurilor.
Una dintre ele si cea mai cunoscuta este aceea
cand achizitionam masini puternice, cu motoare
cu capacitate cilindrica de peste 2.000 cm3, la
care accizele sunt foarte mari (ajungand chiar la
18% din pretul CIP) sau, in cazul automobilelor
ce provin din afara Uniunii Europene (cele mai
multe din masinile de
teren vandute pe piata
romaneasca, inclusiv BMW X5 sau Mercedes
ML, care sunt fabricate in America) si care sunt
supuse taxarii la vama, la cota maxima de 30%.
In cazul leasingului, toate aceste taxe si accize
sunt platite la valoarea residuala (20% din valoare initiala a masinii).
O alta situatie in care leasingul surclaseaza creditul din punctul de vedere al costurilor e aceea
legata de promotii. Dobanda, in aceste conditii,
este fie comparabila cu cea de la creditele pentru cumpararea de automobile, fie chiar cu mult
sub aceasta. Nu cu mult timp in urma, spre
exemplu, Toyota avea o promotie pentru
finantarea autoturismelor sale la care dobanda
era 0%. In prezent insa, cea mai tentanta oferta
de pe piata in ceea ce priveste costul finantarii
este oferta de leasing pentru Nissan (4,4%).
In general, valoarea dobanzii la leasing din perioadele de promotii este de 7,9%-8,9%, in conditiile in care, la credite, dobanda se situeaza intre
8,5 si 12,6%. Spre exemplu, pana la 31 august,
Motoractive Leasing are o oferta speciala de finantare pentru modelul Ford Mondeo, dobanda fiind de 8,7%. Tot pentru marca Ford, Tiriac
Leasing are o oferta speciala de finantare,
dobanda fiind de 7,95% pentru utilitara Transit
Connect si de 8,9% pentru modelul Ford Fiesta.
Compania Tiriac Leasing, ce deserveste cu preponderenta Grupul Tiriac, mai are, de asemenea, o dobanda preferentiala si pentru cei care
doresc sa achizitioneze un Mercedes C Klasse,
promotia tinand pana la sfarsitul anului. Nu ar
trebui omise din aceasta lista a dobanzilor mici
la finantarile in leasing nici ofertele Eurial
Leasing (7,9%) pentru automobilele din gama
Peugeot si nici pe aceea pentru autoturismele
Citroen, dobanda, in acest caz, fiind de 8,5%. De
asemenea, in perioada 18 iulie-30 septembrie
2005, indragostitii de "frumoasa cehoaica",
Skoda Superb, o pot cumpara prin intermediul
companiilor de leasing partenere ale Porsche
Romania la o dobanda de 8,75%. Promotiile
pentru incurajarea achizitionarii de automobile
nu se refera insa numai la dobanda in cazul
leasingului. Multe companii cer in prezent un
avans de doar 5%, ce trebuie achitat la momentul incheierii unui contract de leasing. Daca adaugam la toate acestea si oferirea unor perioade
de gratie (in cazul cumpararii unui Ford Focus de
la BDT prin intermediul unei finantari in leasing
oferita de Motoractive se acorda o perioada de
gratie de doua luni), a unor reduceri de 1.0004.000 de euro (pentru Citroen, Saab etc.) sau a
unor prime de casare pentru vechile automobile
de 60-80 de milioane lei vechi, atunci se poate
spune ca, in aceasta perioada, merita sa iti iei
masina.
Sursa: www.wall-street.ro