DESPRE MITURI
In disciplina Feng-Shui sunt utilizate multe obiecte simbolice, folosite drept contramasuri necesare pentru a armoniza un anumit spatiu. Comercializarea lor este benefica pentru producatori, dar efectele asupra utilizatorilor sunt indoielnice
In disciplina feng-shui sunt utilizate multe obiecte simbolice, folosite drept contramasuri necesare pentru a armoniza un anumit spatiu. Multe din ele sunt creatii moderne ce nu mai respecta simbolistica traditionala sau provin din alte spatii culturale ce nu au efect asupra inconstientului colectiv al locului. Comercializarea lor este benefica pentru producatori, dar efectele asupra utilizatorilor sunt indoielnice.
Asistam astazi la o adevarata proliferare a industriei kitsch cu astfel de obiecte si la o cultivare exagerata a superstitiilor. Adevarata arta feng-shui, asemenea altor discipline traditionale chineze (pictura, caligrafie, poezie, muzica, medicina), este cladita pe anumite metode de evaluare a persoanei si spatiului, precum si pe o teorie compozitional-artistica foarte evoluata, dar mai putin cunoscuta de specialistii de astazi ai acestei discipline. Multe din teoriile fundamentale pe care este cladita disciplina stau la baza cercetarii fundamentale dintr-o serie de discipline foarte moderne: fizica cuantica, semiotica, genetica, medicina, spiritualitate etc.
SPATIUL CREIONAT SIMBOLIC
In ceea ce priveste directiile spatiale, in vechea cosmologie chineza, constelatiile Cerului erau impartite in patru mari sectoare, denumite Palate Celeste, care erau populate de zeitati protectoare si reprezentate simbolic de cele patru animale mitice: testoasa neagra, dragonul azuriu, fenixul rosu si tigrul alb. In centrul lor trona maiestuos dragonul auriu. Se spune ca acestea au coborat pe pamant si prin Qi-ul specific fiecareia au generat cele patru forme de manifestare spatio-temporala a tuturor fenomenelor: orientari cardinale, anotimpuri, fazele zilei, ale Lunii, calitatile materialelor, varstele omului, tipurile constitutionale si temperamentale, calitatile sociale etc. Astfel, testoasa neagra simbolizeaza longevitatea, stabilitatea si protectia, linistea si odihna, regenerarea psiho-somatica, vointa unei cariere de succes, apa, directia nord, iarna si noaptea, regnul mineral, culoarea neagra, spatele casei sau camerei (Directia de asezare). Dragonul azuriu simbolizeaza cresterea, expansiunea, impulsul, credinta, ambitia si creativitatea, forta imaginativa, lemnul, estul, primavara si dimineata, regnul vegetal, partea stanga a casei.
DESPRE TIMP
ROSUL, CULOAREA NOROCULUI
Existau in principal sase sarbatori majore pe an, trei care celebrau viata si trei pentru - comemorarea stramosilor. In calendarul traditional, la inceputul fiecarui an, are loc cea mai importanta sarbatoare prin care este celebrata venirea primaverii. Este inceputul unui an nou si se sarbatoreste in prima zi cu luna noua a anului. Momentul semnifica aparitia la exteriorul fiintelor si lucrurilor a energiei luminoase Yang, cea care asigura belsugul holdelor si speranta unei vieti pline de prosperitate in noul an. In trecut, era momentul cand imparatul prezida ceremonia unde se aduceau ofrande si sacrificii Cerului si Pamantului. In manifestarile populare se practica "Dansul Leului" in sunete de tobe si gonguri. In timpul sarbatorii se atarna deasupra usilor ramuri cu matisori de piersic, snopuri de cereale, desene cu zeitati sau animale protectoare colorate in rosu. Aceasta este culoarea cea mai yang care poate aduce norocul, prosperitatea si belsugul pentru tot restul anului.