DESPRE MITURI
In disciplina Feng-Shui sunt utilizate multe obiecte simbolice, folosite drept contramasuri necesare pentru a armoniza un anumit spatiu. Comercializarea lor este benefica pentru producatori, dar efectele asupra utilizatorilor sunt indoielnice
In disciplina feng-shui sunt utilizate multe obiecte simbolice, folosite drept contramasuri necesare pentru a armoniza un anumit spatiu. Multe din ele sunt creatii moderne ce nu mai respecta simbolistica traditionala sau provin din alte spatii culturale ce nu au efect asupra inconstientului colectiv al locului. Comercializarea lor este benefica pentru producatori, dar efectele asupra utilizatorilor sunt indoielnice.
Asistam astazi la o adevarata proliferare a industriei kitsch cu astfel de obiecte si la o cultivare exagerata a superstitiilor. Adevarata arta feng-shui, asemenea altor discipline traditionale chineze (pictura, caligrafie, poezie, muzica, medicina), este cladita pe anumite metode de evaluare a persoanei si spatiului, precum si pe o teorie compozitional-artistica foarte evoluata, dar mai putin cunoscuta de specialistii de astazi ai acestei discipline. Multe din teoriile fundamentale pe care este cladita disciplina stau la baza cercetarii fundamentale dintr-o serie de discipline foarte moderne: fizica cuantica, semiotica, genetica, medicina, spiritualitate etc.
SPATIUL CREIONAT SIMBOLIC
In ceea ce priveste directiile spatiale, in vechea cosmologie chineza, constelatiile Cerului erau impartite in patru mari sectoare, denumite Palate Celeste, care erau populate de zeitati protectoare si reprezentate simbolic de cele patru animale mitice: testoasa neagra, dragonul azuriu, fenixul rosu si tigrul alb. In centrul lor trona maiestuos dragonul auriu. Se spune ca acestea au coborat pe pamant si prin Qi-ul specific fiecareia au generat cele patru forme de manifestare spatio-temporala a tuturor fenomenelor: orientari cardinale, anotimpuri, fazele zilei, ale Lunii, calitatile materialelor, varstele omului, tipurile constitutionale si temperamentale, calitatile sociale etc.
Astfel, testoasa neagra simbolizeaza longevitatea, stabilitatea si protectia, linistea si odihna, regenerarea psiho-somatica, vointa unei cariere de succes, apa, directia nord, iarna si noaptea, regnul mineral, culoarea neagra, spatele casei sau camerei (Directia de asezare).
Dragonul azuriu simbolizeaza cresterea, expansiunea, impulsul, credinta, ambitia si creativitatea, forta imaginativa, lemnul, estul, primavara si dimineata, regnul vegetal, partea stanga a casei.
Fenixul rosu semnifica radianta, stralucirea, politetea, faima si sociabilitatea, bucuria, vara, miezul zilei, directia sud, focul, regnul animal, culoarea albastru-verde, fatada principala a casei (Directia de orientare).
Tigrul alb afirma implinirea si gloria, discernamantul si rigoarea, curajul, directia vest, toamna si dupa-amiaza, metalul, partea dreapta a casei.
Dragonul auriu este nodul central care da nastere celorlalte animale, le sustine si le transforma conform ritmurilor infinite ale naturii. El reprezinta centrul simbolic al terenului, casei sau camerei, centru ce exprima functia generala a intregului
ansamblu.
DESPRE TIMP
In viziunea civilizatiei traditionale chineze, timpul, asemenea spatiului, era privit a fi cadrul general in care are loc miscarea continua de transformare a fiintelor si lucrurilor. Pentru ca aceasta sa nu fie haotica si aleatorie, intreaga existenta avea ca fundament temporal ritmul si ciclicitatea.
Metodele de masurare a timpului (calendarele) s-au dezvoltat ca urmare a diferitelor necesitati umane traditionale: agricultura, geomantie, medicina, nevoi familiale si sociale. El marca schimbarile sezoniere periodice si factorii climatici specifici, precum si fiziologia psiho-somatica, in stransa corelare cu miscarile Soarelui, Lunii si stelelor fixe. Momentele semnificative ale curgerii timpului, ce reprezentau de fapt manifestarile temporale ale principiilor fundamentale, erau comemorate prin sarbatori traditionale si festivaluri, a caror origine este situata cu multe milenii in urma. Intregul ritual ceremonial si obiectele simbolice folosite aveau darul sa reafirme in existenta omului toate fortele naturale cu care el trebuia sa se puna in acord si armonie pentru a-si asigura o existenta fericita.
ROSUL, CULOAREA NOROCULUI
Existau in principal sase sarbatori majore pe an, trei care celebrau viata si trei pentru - comemorarea stramosilor. In calendarul traditional, la inceputul fiecarui an, are loc cea mai importanta sarbatoare prin care este celebrata venirea primaverii. Este inceputul unui an nou si se sarbatoreste in prima zi cu luna noua a anului. Momentul semnifica aparitia la exteriorul fiintelor si lucrurilor a energiei luminoase Yang, cea care asigura belsugul holdelor si speranta unei vieti pline de prosperitate in noul an. In trecut, era momentul cand imparatul prezida ceremonia unde se aduceau ofrande si sacrificii Cerului si Pamantului.
In manifestarile populare se practica "Dansul Leului" in sunete de tobe si gonguri. In timpul sarbatorii se atarna deasupra usilor ramuri cu matisori de piersic, snopuri de cereale, desene cu zeitati sau animale protectoare colorate in rosu. Aceasta este culoarea cea mai yang care poate aduce norocul, prosperitatea si belsugul pentru tot restul anului.
SARBATOAREA PROSPERITATII
Dupa 15 zile, se celebreaza sarbatoarea Lampioanelor, adica la prima luna plina, atunci cand energia yang a primei luni este la apogeu. Sarbatoarea este dedicata luminii si caldurii soarelui reflectate de luna plina, lumina ce aduce prosperitatea. Fiecare curte si
casa, precum si strazile sunt luminate cu torte sau lampioane, in speranta ca lumina va alunga ghinionul si spiritele rele din orice cotlon. Tot atunci are loc Sarbatoarea Indragostitilor. Cei singuri arunca portocale in apa pentru a cere ajutorul zeitei Lunii pentru a-si gasi perechea.
Fiecare popor isi are propriile obiceiuri si obiecte simbolice traditionale. Aceste simboluri arhetipale, depozitate in memoria colectiva a poporului respectiv, constituie pentru generatiile succedate din timpuri imemoriale un adevarat ghid comportamental al vietii. Aceasta a fost si este si astazi singura posibilitate pentru om de a avea o existenta fericita si armonioasa alaturi de celelalte forme de viata din Natura.
Unui european ii este destul de dificil sa inteleaga semnificatia profunda a unei filozofii de viata asiatice, dar nu imposibil. De aceea, feng-shui a proliferat in lume chiar ca stil de amenajare a caselor, dar trebuie inteles ca feng-shui inseamna mult mai mult decat o mobila asezata intr-un anumit fel sau prezenta unor obiecte simbolice pozitionate "strategic", care sa aduca noroc, prosperitate, bani sau sanatate. Cine nu e pregatit sa asimileze interior acest stil de aranjare a casei o face degeaba. Deci atentie la cartile si obiectele comercializate acum din plin in librarii sau magazine de decoratiuni!