x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Un exercitiu de exorcizare prin arta grafica

Un exercitiu de exorcizare prin arta grafica

de Adrian Parvu    |    12 Oct 2006   •   00:00
Un exercitiu de exorcizare prin arta grafica
ARTA ROMANEASCA
Grafica este o arta a profunzimii spiritului uman si o expresie a inventivitatii tehnice. Graficianul lucreaza cu tusuri, cu diverse suporturi, cu spaima multiplicarii, cu mandria unui mesaj transmis ca printr-o oglinda miraculoasa La nici 30 de ani impliniti, un grafician venit de la Miercurea-Ciuc surprinde prin incrancenarea litografiilor sale iesite de sub tiparnita ca un tipat disperat de revolta sau ca un exercitiu de exorcizare. Kelemen Ors Csongor a facut Liceul de Arte, Sectia grafica, din orasul natal si apoi Universitatea de Arte din Bucuresti, Sectia pictura, avandu-i drept profesori pe Valeriu Mladin si Florin Mitroi. S-a facut repede remarcat, la cateva expozitii de grup determinand critica de specialitate sa-i urmareasca cu interes evolutia.

PUNCTUL, LINIA SI PATA

Gravurile lui Ors par, la prima vedere, tenebroase. Par a desena ratacirile sumbre ale unui suflet chinuit, spaimele si angoasele unei varste mai degraba dominate de precocitate decat de suferinta trecerii timpului. Ele deruleaza alert si surprinzator secvente disparate ale unui cosmar nesfarsit in care te lupti fara nici un pic de putere cu o forta covarsitoare. Unul din visele acelea imposibile din care te trezesti transpirat, te dezmeticesti greu si multumesti lui Dumnezeu ca n-a fost decat un vis. La o privire mai atenta insa la felul in care artistul distribuie in pagina punctul, linia si pata (fie ea si una de culoare), incepi sa te intrebi daca el nu-ti propune un joc, o invitatie la descifrarea unor semne ascunse.

NU TE SPERIA, FRATE!

Gravurile lui Kelemen Csongor nu vor sa ne sperie, ci parca vor sa ne spuna "nu te speria, frate!". Ele sunt decantari ale diverselor forme de angoasa pe care le incercam fiecare dintre noi zi si noapte. Sunt, poate, expresia spaimelor mostenite si pe care le vom lasa mostenire atata vreme, spaima este necesara pentru a descoperi seninatatea bucuriilor complementare. Chipurile desfigurate de ranjet sunt insotite de gesturi sau atitudini hilare, siluetele intunecate au zone pubiene vizibile, de parca ai vedea o umbra in pielea goala. Armele cu care suntem amenintati par a fi mai degraba baloane lunguiete si inofensive, iar ochii "monstrului" nu sunt decat doua omlete cu galbenusul spart.

TEXTUL PE CARE NU-L CITIM

Nici o amenintare serioasa nu vine de fapt de la acesti diavoli inchipuiti, care sunt lipsiti de vlaga, sunt caricaturali si chiar hazlii
Unele lucrari sunt acoperite cu texte indescifrabile, asezate dupa un cod ce poate parea diavolesc. Ne trimite, oare, artistul un mesaj pe care el insusi nu-l poate descifra? Este el intr-un soi de dialog cu fortele raului pe care vrea sa le tina departe, deconspirandu-le intentiile? A gasit oglinda magica cu care, prin reflexie, anihileaza demonii ce vin din tenebre pentru a ne desparti de lumina credintei adevarate? Poate cate putin din toate acestea, poate mai mult decat am putut eu descifra in aceste cateva zeci de randuri. Un singur lucru e sigur: opera acestui tanar grafician se adreseaza rationalului, oamenilor care stiu sa priveasca si sa interpreteze ceea ce vad, care nu se tem sa patrunda in labirinturile, de multe ori intunecoase, ale cunoasterii.

×