În forma ei actuală, mănăstirea a început a se construi în secolul al XIV-lea, iar printre cei care au înzestrat-o nemăsurat s-a aflat şi Vlaicu Vodă (Vladislav I), domnitor al Ţării Româneşti. În semn de mulţumire, dinspre Athos avea să vină în Muntenia călugărul grec Nicodim, Sfântul Nicodim de mai târziu, cel căruia i se datorează aşezarea în "albia" ei a vieţii monastice la nord de Dunăre. După Vlaicu Vodă, şi alţi domnitori români au dăruit mănăstirii odoare, pământuri şi bani, hrisoavele numărându-i printre ctitori pe domnitorii Neagoe Basarab, Mircea cel Bătrân şi Vintilă Vodă.
PĂRINTELE IOANICHIE
Tot încercând să aflăm semne despre ctitorii români de la Cutlumuş, l-am întâlnit pe părintele Ioanichie, călugăr român, vieţuitor în mănăstire de 7 ani (s-a călugărit la Sihăstria, în 1976, şi a venit la Athos la sfârşitul anilor '70, în primul grup de călugări români de la Prodromu).
Aflând că, pentru o vreme, cuvioşia sa a avut ascultare la bucătăria lavrei, am început un dialog cu dânsul despre bucatele mănăstireşti. "Doi ani am făcut mâncare la Cutlumuş", începe el a ne istorisi. "Le-am făcut sarmale şi le-am demonstrat ce bună e reţeta noastră de acasă...". "Le-a plăcut?", îl întreb. "Cum nu? Nu numai că le-a plăcut, dar au mai şi cerut supliment. Au luat din oală, direct. «Poli kalo, poli-kalo», până când au dat gata toată oala. Şi i-am certat, în glumă: «Eu cu ce mă mai duc la pelerini cu sarmale?»". "Cum le faceţi?", îl iscodesc. "Hai, ziceţi aşa, bucătăreşte..." "Bucătăreşte. Cu zarzavat mult, ceapă prăjită, orezul puţin muiat, de post - adică fără ulei, doar fiert în apă. Frunzele se opăresc, la fel... Orezul fierbe mai greu decât frunza... Se face deci prăjala asta, undit mai mult, ca să nu fie prăjită tare, şi-apoi pun tot ce e bun: şi suc de roşii, mărar, pătrunjel, oregano în loc de cimbru, ciuperci, măsline taiate... Tocat totul la cuţit. Le-am învelit în varză, ştevie (aici e de bază că e ştevie multă). Se lasă să fiarbă la foc mic. Se încearcă frunza, dacă e subţire înseamnă că e compoziţia deja făcută. Grecii nu obişnuiesc să pună smântână la sarmale. Adesea, însă, servesc cu iaurt. Ca sos, ei pun mai mult ketchup sau muştar".
CALAMARI ŞI COZONAC
Încet-încet, părintele Ioanichie ne dă seama despre bucatele monahilor athoniţi. "Se mănâncă mult fructe de mare: calamari, caracatiţă, crevete. Folosim permanent. Ei, grecii, gătesc mai mult dintr-acestea. Noi, românii, nu prea ştim să facem mâncăruri greceşti cu peşte. Dacă ar fi să facem, după mintea noastră..., dar ei au reţetele lor speciale, ştiu să fiarbă vinul, coniacul, să se moaie calamarii, pentru că au carnea foarte aţoasă. Am văzut eu cum îi pregătesc, ca mâncare de post. Dar şi eu... de Paşti le-am făcut cozonac cu nucă şi cu rahat, cu mac, cum se face la noi, în Bucovina. Le-am făcut şi plăcinte poale-n brâu, cu brânză telemea, pentru că brânză de vaci proaspătă nu există la Sfântul Munte. Dar desărăm puţin telemeaua şi o facem ca şi cum ar fi proaspătă. Adăugăm mărar, ouă, stafide..."
Părintele Ioanichie se arată harnic la vorbă, aşa că-l descos despre mâncarea lui preferată. "N-am o mâncare specială. Mie când mi-e foame, mănânc orice. Eu mănânc de foame, nu de plăcere", mai zice. După care: "Gătesc ca acasă fiindcă aşa ştiu, nu fiindcă mi-ar fi dor de acasă. Am rude multe în România, dar părinţii mi-s morţi... Nu, nu mi-e dor. Noi suntem călugări. Casa noastră e aici!". "Veţi rămâne toată viaţa în Sfântul Munte, părinte?". "Numai Măicuţa Domnului ştie..."
CELE TREI VIRTUŢI
Mergem agale, împreună, pe aleile Cutlumuşului. "Ce simţiţi, părinte, când treceţi pe dinaintea portretelor sfinţilor voievozi români?" "Noi avem fiecare ascultarea noastră. Nu mă uit nici la picturi, nici la ziduri, eu acum mă ocup de flori, n-am vreme să mă uit. Dar se ştie aici de ctitorii noştri. Contează, se respectă, îi pomenesc la rugăciuni..." Apoi: "Am fost 13 călugări români la Cutlumuş şi am mai rămas doi... Acum, aici, călugării români vin numai în vizită. Nu vine nici unul să stea..." Şi încă, despre frica de Dumnezeu: "Sfatul meu pentru românii de pretutindeni: să aibă frică de Dumnezeu. Începutul înţelepciunii este frica de Dumnezeu. Caută numele lui Dumnezeu şi dreptatea lui şi celelalte lucruri vor veni de la sine. Dumnezeu dă numai ceea ce îţi este de folos, dar lumea caută numai ce nu e de folos. Omul caută prea mult, nu e mulţumit cu ceea ce are. Cu puţin trebuie să trăim... Credinţă, nădejde, dragoste, unde sunt cele trei virtuţi?"
Citește pe Antena3.ro